Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jaki jest właściwy tryb uchwalenia programu wychowawczego szkoły oraz szkolnego programu profilaktyki? Z Ustawy o systemie oświaty (art. 54.2) wynika, że inicjatywa uchwalenia należy do rady rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną. Z kolei z rozporządzenia MEN z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół § 2 ust. 2 wynika, że wspomniane programy uchwala rada pedagogiczna po zasięgnięciu opinii rady rodziców oraz samorządu uczniowskiego. Wobec tego według mnie powinniśmy stosować przepis z wyższego w hierarchii aktu prawnego, czyli ustawy. Czy mam rację? Co oznacza w tym kontekście wyrażenie „w porozumieniu z radą pedagogiczną”? Czy po uchwaleniu tych programów przez radę rodziców rada pedagogiczna może wprowadzić poprawki, czy tylko je akceptuje lub nie?
Rozporządzenie jest aktem wykonawczym dla ustawy, zatem Pytający ma rację. W praktyce szkolnej zadanie to realizuje rada pedagogiczna we współpracy z radą rodziców. Dla uchwały rady pedagogicznej jest niezbędna opinia rady rodziców, natomiast dla rady rodziców – opinia rady pedagogicznej tej szkoły. Rada pedagogiczna może modyfikować treści w zależności od pojawiających się potrzeb. Proponuję jednak zawsze zasięgać (pisemnej) opinii organów szkoły, o których mowa w pytaniu.
Podstawa prawna: 1. Ustawa o systemie oświaty z dnia 7.09.1991 r. (ze zm.), w szczególności art. 54; 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczeń niepełnoletni ZSZ podczas klasyfikacji śródrocznej jest nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności z kilku przedmiotów. Rada pedagogiczna nie wyraziła zgody na egzaminy lub uczeń nie wystąpił o te egzaminy, na jakiej podstawie ustalić ocenę roczną? Czy uczeń musi przystąpić do egzaminu klasyfikacyjnego? W jakim terminie należy przeprowadzić egzamin? Czy protokół egzaminu należy dołączyć do arkusza ocen, jeżeli na półrocze nie wypełnia się arkuszy ocen czy do dziennika lekcyjnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy przepisy oświatowe przewidują ilość uczniów na zajęciach karcianych, kto decyduje o ilości dzieci np. na zajęciach artystycznych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Co z uczniem drugiej klasy gimnazjum, który nie otrzyma promocji w roku szkolnym 2017/2018?Jaka jest podstawa prawna?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor szkoły publicznej prowadzonej przez stowarzyszenie (Zarząd powierza stanowisko bez konkursu) pracuje także w innej szkole jako nauczyciel. Czy w takim przypadku do przedłużenia umowy (jako dyrektor) potrzebna jest ocena pracy dyrektora szkoły czy wystarczy jako nauczyciela?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W dniu wczorajszym otrzymałam od Państwa odpowiedź na zadane pytanie dt. wychowanków w Ośrodku Rewalidacyjno-Wychowawczym. Otrzymałam odpowiedź, która budzi bardzo dużo wątpliwości. Chodziło mi głównie o upewnienie się czy dziecko z niepełnosprawnością sprzężoną ( w tym jedna z niepełnosprawności to upośledzenie intelektualne w stopniu lekkim) również może być w ORW? a otrzymałam od Państwa informację iż dzieci umiarkowane i znaczne również nie mogą???
Jak mówi Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2015r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych (....) i w tym rozdział 5 który dotyczy ORW i § 48 ust.2 mówi kim są wychowankowie. Moje zapytanie dotyczyło właśnie tego, iż w punkcie drugim nie są określone dzieci z niepełnosprawnością intelektualną sprzężoną (więc budziło to moje wątpliwości czy upośledzenie lekkie również może być?) Państwo twierdzą że niepełnosprawność sprzężona to upośledzenie głębokie plus jeszcze coś. Po części tak - bo samo upośledzenie głębokie świadczy o wielu czynnikach niepełnosprawności-natomiast dziecko takie otrzymuje orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych a nie o potrzebie kształcenia specjalnego. Jaka podstawa prawna mówi o Państwa odpowiedzi?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe