Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie kwalifikacje są wymagane od nauczyciela do nauczania przyrody w szkole podstawowej?
Szczegółowe kwalifikacje wymagane od nauczycieli, wskazując w szczególności poziom wykształcenia i jego zakres w odniesieniu do poszczególnych typów szkół i placówek, określa w drodze rozporządzenia minister właściwy do spraw oświaty i wychowania. Aktualnie obowiązującym aktem prawnym w tym zakresie jest rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2020 r., poz. 1289). Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkołach podstawowych posiada osoba, która ukończyła:
1) jednolite studia magisterskie na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub
2) jednolite studia magisterskie, na kierunku, którego efekty uczenia się, o których mowa w ustawie z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji, w zakresie wiedzy i umiejętności obejmowały treści nauczanego przedmiotu, wskazane w podstawie programowej dla tego przedmiotu na odpowiednim etapie edukacyjnym, lub
3) jednolite studia magisterskie na dowolnym kierunku (specjalności) i studia podyplomowe w zakresie nauczanego przedmiotu, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Jednocześnie w § 2 pkt 10 rozporządzenia zostało określone, że ilekroć w przepisach jest mowa "o kierunku, którego efekty uczenia się, o których mowa w ustawie z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji" należy przez to rozumieć także kierunek, którego zakres określony w standardach kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmował treści nauczanego przedmiotu, wskazane w podstawie programowej dla tego przedmiotu na odpowiednim etapie edukacyjnym.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy obowiązują nauczyciela szczegółowe wymagania edukacyjne na poszczególne oceny, czy też nauczyciel może podać ogólne wymagania edukacyjne na poszczególne oceny?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jak zorganizować prowadzenie zajęć rewalidacyjnych i logopedycznych w przedszkolu, wynikających z orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego? Czy zajęcia te mogą odbywać się w czasie 5 bezpłatnych godzin? Przedszkole zorganizowane jest przy szkole podstawowej i pracuje 5 godzin dziennie.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy przedszkole, do którego trafiło dziecko z orzeczeniem o kształceniu specjalnym lub wwr musi wypełnić absolutnie wszystkie zalecenia z orzeczenia tj. czy może pominąć (po uzgodnieniu z rodzicem) np. jeden rodzaj terapii? Ponadto czy w sytuacji, gdy nie można na terenie przedszkola odbyć jakiegoś typu terapii, np. terapii SI bądź hipoterapii, jest możliwość jej realizacji przez inny podmiot - terapia zewnętrzna? Za którą przedszkole zapłaci na podstawie np. wystawionej przez ten podmiot faktury? Czy jest konieczność, aby między przedszkolem a podmiotem realizującym terapię była podpisana umowa o współpracy i czy jest ona wtedy wystarczającym dokumentem potwierdzającym, iż to przedszkole sprawuje nadzór nad prowadzoną terapią. Czy przedszkole ma też obowiązek zatrudnić na umowę o pracę bądź zlecenie osobę wykonującą daną terapię?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Do oddziału przedszkolnego (przy szkole podstawowej) uczęszczają dzieci 4,5 i 6-letnie. Czas zajęć w przedszkolu trwa 5 godzin dziennie (od 8.30 do 13.30). Czy obowiązkiem dyrektora jest zapewnienie dziecku, którego rodzice pracują, opieki do czasu ich powrotu - do godz. 16.00 (organ prowadzący przyznał tylko 5 godz. świetlicy na tydzień)? Jakie są podstawy prawne rozwiązania tej sytuacji?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jestem "młodym dyrektorem". Moja wątpliwość dotyczy wszelkich - gotowych dzienników szkolnych. Proszę o informacje: czy mogę opracować sama dziennik i jaka jest procedura jego zatwierdzenia? np.: "Zajęć i czynności nauczyciela", w którym będą rozliczane godziny z art. 42 ust.2 pkt 2 KN. Chciałabym w nim uwzględnić - osobno np.: pracę z uczniem zdolnym, mającym trudności w nauce, koła zainteresowań, zajęcia opiekuńczo-wychowawcze (zajęcia świetlicowe).
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe