Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie są obowiązki dyrektora w sytuacji gdy 1) dziecko otrzymało opinię o odroczeniu obowiązku szkolnego 2) w opinii zawarte jest wskazanie o organizowanie wczesnego wspomagania rozwoju (dodatkowa opinia dotycząca wspomagania ) i realizowanie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim na mocy orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?
1. Dyrektor publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, na wniosek rodziców, odracza rozpoczęcie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego o jeden rok szkolny. Wniosek składa się w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat, nie później niż do dnia 31 sierpnia. Odroczenie dotyczy roku szkolnego, w którym dziecko ma rozpocząć spełnianie obowiązku szkolnego. Do wniosku dołącza się opinię, z której wynika potrzeba odroczenia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego w danym roku szkolnym, wydaną przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną albo niepubliczną poradnię psychologiczno - pedagogiczną, założoną zgodnie z art.168 ustawy Prawo oświatowe oraz zatrudniającą pracowników posiadających kwalifikacje określone dla pracowników publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych. Dziecko, któremu odroczono spełnianie obowiązku szkolnego kontynuuje przygotowanie przedszkolne w przedszkolu, oddziale przedszkolnym lub innej formie wychowania przedszkolnego.
2. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka realizuje zespół wczesnego wspomagania rozwoju, który może zostać powołany m.in. w publicznych i niepublicznych: przedszkolach i szkołach podstawowych, w tym specjalnych, innych formach wychowania przedszkolnego, poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Wczesne wspomaganie może być organizowane w tych jednostkach, które zatrudniają kadrę posiadającą kwalifikacje do prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania oraz dysponują pomieszczeniami do prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania indywidualnie i w grupie, wyposażonymi w sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci.
Dyrektor, który otrzymał opinię z której wynika potrzeba objęcia dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju ) oraz orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, powołuje zespół wczesnego wspomagania rozwoju i opracowuje – zgodnie z wymogami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. z 2017r. poz.1635) - indywidualny program wspomagania rozwoju, w którym określa szczególności:
1) sposób realizacji celów rozwojowych ukierunkowanych na poprawę funkcjonowania dziecka, wzmacnianie jego uczestnictwa w życiu społecznym i przygotowanie do nauki w szkole, eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dziecka, w tym jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym,
2) wsparcie rodziny dziecka w zakresie realizacji programu,
3) w zależności od potrzeb – zakres współpracy z innym podmiotami, w których dziecko jest objęte oddziaływaniami terapeutycznymi, w celu zapewnienia spójności wszystkich oddziaływań wspomagających rozwój dziecka, a także podmiotem leczniczym w celu zdiagnozowania potrzeb dziecka wynikających z jego niepełnosprawności, zapewnienia mu wsparcia medyczno -rehabilitacyjnego i zalecanych wyrobów medycznych oraz porad i konsultacji dotyczących wspomagania rozwoju dziecka, oraz ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku i jego rodzinie pomocy, stosownie do ich potrzeb,
4) sposób oceny postępów dziecka.
W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym: pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka (np. oligofrenopedagog, surdopedagog, tyflopedagog), psycholog, logopeda, a także w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny, inni specjaliści.
Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu. Miesięczny wymiar godzin zajęć w ramach wczesnego wspomagania ustala dyrektor, który organizuje dziecku wczesne wspomaganie jego rozwoju.
Podstawa prawna:
1. Art.36 ust. 4-7 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017r. poz. 59 z późn.zm.).
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. z 2017r. poz.1635).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pełnię nadzór pedagogiczny( jestem na stanowisku kierowniczym) za dyrektora nie będącego nauczycielem (niepedagogicznego). W naszej placówce odbywają się wycieczki szkolne. Czy jako osoba pełniąca nadzór mogę podpisywać się pod kartą wycieczki zamiast dyrektora placówki?
I drugie pytanie- jeśli w placówce jest wicedyrektor (również niepedagogiczny) czy może on podpisywać dokumenty (karta wycieczki, dzienniki zajęć, inne). Czy wicedyrektor może prowadzić w zastępstwie dyrektora radę pedagogiczną?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie podstawy prawnej do wprowadzenia zarządzeniem Regulaminu Nadzoru pedagogicznego teraz we wrześniu 2017.
- Czy organ prowadzący może wykorzystać dokumenty potwierdzone podpisem przez dyrektora dotyczące awansu zawodowego nauczycieli/ dorobku zawodowego nauczyciela na stopień nauczyciela mianowanego/ do uzasadnienia Nagrody Burmistrza. Dyrektorzy nie wyrazili nigdy zgody na inne wykorzystanie tych dokumentów. Przyznanie nagrody Burmistrza jest regulowane uchwałą Rady Miejskiej z odpowiednimi załącznikami i zawsze jest uzgadniane z dyrektorami. Aby wyrównać średnią bazową nauczycieli mianowanych organ prowadzący bez wiedzy dyrektorów przyznał nagrody nauczycielom mianowanym, którzy np. byli mianowani 2 lata temu, tłumacząc to dyrektorom po fakcie, że i tak podpisaliśmy im dokumenty w sprawie awansu. Pragnę nadmienić, że przyznano nagrody nawet takim nauczycielom, którzy nie przepracowali zeszłego roku, bo byli np. na urlopie macierzyńskim. Proszę o odpowiedź w tej sprawie.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem przedszkola niepublicznego. W ofercie mamy zajęcia z języka angielskiego 5 razy w tygodniu dla wszystkich grup wiekowych. Niestety nie udało mi się zatrudnić nauczyciela tego języka. Otrzymałam ofertę od szkoły językowej. Oferuje nauczyciela z wymaganymi kwalifikacjami, jednak nie mogę go bezpośrednio zatrudnić. Czyli szkoła językowa wystawia fakturę, a ja w umowie ze szkołą mam wydelegowanego określonego z imienia i nazwiska nauczyciela z kwalifikacjami (potwierdzenie w postaci ksero). Etat miałby wynosić 4-7 godzin tygodniowo.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy branżowa szkoła I stopnia, która ma uczniów tylko o statusie młodocianego pracownika wystawia także skierowania do medycyny pracy na etapie rekrutacji? Czy leży to tylko i wyłącznie po stronie pracodawcy gdzie młodociany pracownik będzie miał praktyczną naukę zawodu?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe