Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie są podstawy prawne statutu i jakie zmiany powinny być wprowadzone do statutu gimnazjum na dzień dzisiejszy?
Podstawy prawne stautu gimnazjum: art. 60 ust. 1 ustawy o systemie oświaty oraz ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół.
W chwili obecnej planowana jest zmiana Rozporządzenia, które zgodnie z programem prac legislacyjnych MEN ma zostać wydane w II półroczu 2011 roku.
Zmiany w statucie gimnazjum dotyczą:
1. zakresu danych tworzących nazwę szkoły,
2. trybu przyjmowania uczniów do oddziału międzynarodowego, jeżeli taki oddział został utworzony,
3. zakresu opracowywania arkusza organizacji szkoły,
4. obowiązku indywidualizacji pracy z uczniem, zarówno podczas obowiązkowych jak i dodatkowych zajęciach edukacyjnych w celu zapewnienia mu wsparcia i zindywidualizowanej pomocy, w zależności od rozpoznania dokonanego na poziomie szkoły,
5. kompetencji organów szkoły, a także rady szkoły, jeżeli została utworzona,
6. informacji z zakresu zadań nauczycieli oraz innych pracowników gimnazjum, związanych z obowiązkową realizacją przez uczniów gimnazjum projektu edukacyjnego,
7. zasad tworzenia stanowisk wicedyrektora i innych stanowisk kierowniczych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Moim zdaniem Szkolnej instrukcji przeprowadzenia sprawdzianu jest błąd. W poprawionych procedurach przeprowadzenia sprawdzianu (Z 1.12.2014) JEST INFORMACJA, ŻE NIE ODRYWA SIĘ żADNEJ CZĘŚĆI ARKUSZA OD KART ODPOWIEDZI.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dzień dobry,
Ponieważ mam duże trudności z pozyskaniem do pracy nauczyciela matematyki i informatyki - mimo publikacji ogłoszeń o wakatach, zmuszony jestem - a po osobistym spotkaniu z nauczycielem i ocenie jego kompetencji nawet już nie zmuszony, ale pewny, że chciałbym go zatrudnić - nauczyciela z Białorusi, który odpowiedział na moje ogłoszenie.
Czy mógłbym dokonać jego zatrudnienia tylko i wyłącznie w oparciu o zapisy
rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 października 1992 r.
w sprawie zasad i warunków zatrudniania w szkołach i placówkach publicznych nauczycieli nie będących obywatelami polskimi (Dz.U. z dnia 24 listopada 1992 r.) ?
Po przeanalizowaniu jego treści doszedłem do wniosku, iż zapis § 2. 1. W szkołach mogą być zatrudniani nauczyciele nie będący obywatelami polskimi wtedy, gdy taka potrzeba wynika z organizacji nauczania w szkole, przede wszystkim jednak na stanowiskach nauczycieli języków obcych - daje mi taką możliwość bowiem - dla mnie jako dyrektora organizacja nauczania to nic innego jak konieczność zapewnienia przez szkołę nauczania, w tym wypadku matematyki i informatyki, dodatkowo zapis - przede wszystkim jednak nauczycieli języków obcych; nie jest równoznaczny z tym, że można zatrudniać tylko nauczycieli języków obcych, a innych przedmiotów nie.
Kandydat do zatrudnienia w mojej szkole pracował wiele lat na Białorusi na stanowisku nauczyciela matematyki i informatyki w szkole średniej. Ukończył studia magisterskie na kierunku matematyka
09.1991 – 06.1996 (4 lata 10 mies.) ● Białoruski Uniwersytet Państwowy, matematyk, nauczyciel, magister
Ponadto odbył wiele kursów na Białorusi (niestety nie ma dokumentacji) dzięki którym uczył na Białorusi w szkołach także informatyki - potwierdzeniem są wpisy w przetłumaczonej przez tłumacza przysięgłego Książce pracy.
Nauczyciel posiada dokument z NAVY - uznanie równoważności ukończenia studiów - mgr matematyki, wykładowca. W suplemencie do dyplomu informacje także za zakresu metodyki, dydaktyki, psychologii i pedagogiki.
Organ prowadzący szkołę poinformował, że wyrazi zgodę na zatrudnienie nauczyciela, bo to jest priorytet, aby szkoła miała nauczyciela. Nauczyciel mówi po polsku, mieszka w Polsce od dwóch lat.
Ma pobyt czasowy z dostępem do rynku pracy do 17.11.2024 roku. Już złożył dokumenty do urzędu na następny termin i otrzymał termin spotkania.
Czy w związku z powyższym mogę bez obaw zatrudnić tego nauczyciela?
W odniesieniu do braku dokumentów potwierdzających kwalifikacje do nauczania informatyki, chciałbym zastosować zapis ww. rozporządzenia, tj. § 4. Przy zatrudnianiu nauczycieli nie będących obywatelami polskimi organ wyrażający zgodę na ich zatrudnienie może odstąpić od wymogów kwalifikacyjnych, określonych w przepisach o kwalifikacjach nauczycieli - w zakresie wykształcenia i przygotowania pedagogicznego - tylko wtedy, gdy taka potrzeba wynika z organizacji nauczania w szkole.
Czy wystarczy, jeżeli we wrześniowym aneksie do arkusza organizacji w odniesieniu do kwalifikacji nauczyciela podam, że zatrudniona w oparciu o ww. rozporządzenie, a co do kwalifikacji do informatyki, podam, że organ wydający zgodę, tj. Burmistrz odstąpił od ww. wymogu.
Czy ten nauczyciel będzie potraktowany jako nauczyciel początkujący i będzie mógł otrzymać świadczenie na start?
Czy w związku z trudną sytuacją na Białorusi, w tym utrudnieniem pozyskania zaświadczenia o niefigurowaniu w rejestrze karnym, wystarczy tylko oświadczenie nauczyciela?
Czy mój to myślenia jest poprawny?
Pozdrawiam serdecznie
Paweł
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do komisji rewizyjnej przy urzędzie gminy wpłynęła skarga od nauczyciela na dyrektora. Nauczyciel ma pretensje o to, że dyrektor pisze notatki ze spotkania z nauczycielem, że ma za niski dodatek motywacyjny i że dyrektor był na niezapowiedzianej obserwacji zajęć dodatkowych w ramach projektu Moje perspektywy. Jako dyrektor znam swoje prawa w związku z prowadzonym nadzorem pedagogicznym. Czy komisja rewizyjna ma prawo przesłuchiwać mnie w wyżej wymienionych kwestiach ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły ma obowiązek sprawdzania pod kątem plagiatu propozycji oceny awansu zawodowego oraz sprawozdania z realizacji awansu zawodowego? Jeżeli tak, to od ilu procent praca uznawana jest za plagiat?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy pięciolatki mają prawo do obowiązku nauki w oddziale przedszkolnym w szkole ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe