Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie są zasady przeprowadzenia wyborów do rady rodziców?
Początek roku szkolnego to również okres wzmożonej aktywności rodziców. Zgodnie z ustawą o systemie oświaty, na początku roku rodzice muszą wybrać po jednym przedstawicielu do rady rodziców, gdyż jej kadencja w szkole trwa tylko jeden rok szkolny.
Wybory do rady rodziców na pierwszym spotkaniu z rodzicami
Wybory do rady rodziców to zadanie rodziców na początku każdego roku szkolnego. Ustawa określa tylko podstawowe elementy trybu wyborów rady rodziców:
- wybory muszą się odbyć podczas pierwszego spotkaniae z rodzicami na początku roku szkolnego;
- wybierać należy jednego przedstawiciela rodziców uczniów z danego oddziału;
- w wyborach jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic;
- głosowanie na przedstawiciela do rady rodziców ma być tajne.
Kto decyduje o trybie przeprowadzania wyborów?
Ustalenie szczegółowego trybu przeprowadzania wyborów do rad rodziców oraz rad oddziałowych należy do rady rodziców szkoły. Regulamin wyborów może stanowić rozdział w regulaminie pracy rady rodziców, ale może też być oddzielnym dokumentem. O tym wszystkim decyduje rada rodziców.
Zatwierdzanie programu wychowawczego i profilaktyki
Do ustawowych kompetencji rady rodziców należy w porozumieniu z radą pedagogiczną uchwalanie:
- programu wychowawczego szkoły, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym, skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli,
- programu profilaktyki, dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
Ponieważ w ustawie podano warunek: „Jeżeli rada rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu (…)” – powyższe zadanie musi być wykonywane każdego roku szkolnego we wrześniu.
Dyrektorzy szkół, nauczyciele i rodzice wypracowali już zapewne tryb porozumiewania się w sprawie programu wychowawczego i programu profilaktyki. Warto jednak podkreślić, że ustaleń dotyczących tych programów powinno się dokonywać przy udziale nowo powołanej rady rodziców, ponieważ to ona wspólnie z innymi organami szkoły będzie ten program realizowała.
Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców
W celu wspierania działalności statutowej szkoły rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin uchwalany przez radę. Szczegółowe zasady wydatkowania funduszu rada ustala corocznie w preliminarzu budżetowym opracowywanym na rok budżetowy.
Nowa rada rodziców na początku swojej działalności powinna się zapoznać z przyjętymi na dany rok zasadami, tak by zrealizować plany przyjęte przez poprzednią radę rodziców. Dyrektor powinien zwracać uwagę na pojawiające się częstokroć chęci rady rodziców, by coś zmieniać w przyjętych dotychczas dokumentach. Zmiany te powinny ograniczać się tylko do niezbędnych korekt.
Nowo wybrana rada rodziców powinna natomiast rozpocząć prace nad przygotowaniem nowego regulaminu wykorzystania gromadzonych funduszy z dobrowolnych składek lub darowizn. Dyrektor powinien jedynie dopilnować, by przyjęte zasady wydatkowania zgromadzonych funduszy były zgodne z działalnością statutową szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy plan rozwoju i koncepcja pracy szkoły to jest to samo?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy na świadectwie promocyjnym kl. V i VI wpisujemy WDŻ?
Czy na świadectwie promocyjnym kl. VII wpisujemy doradztwo zawodowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W szkole pracuje psycholog na cały etat i dwóch pedagogów szkolnych na 1/2 etatu. Prowadzą oni również zajęcia rewalidacyjne, tak jak pozostali nauczyciele. Do tej pory płacono im za zajęcia psychologa i pedagoga z pensum 22 godzin (tak ustalił organ prowadzący), a pozostałe godziny rewalidacyjne – z pensum 18 godzin (uśrednienie etatu). W obecnym roku szkolnym organ prowadzący stwierdził, że psycholog i pedagodzy mają prowadzić zajęcia rewalidacyjne z pensum 22 godzin. Proszę o podstawę prawną, ponieważ w mojej placówce nauczyciele prowadzący takie same zajęcia rewalidacyjne, jakie prowadzą psycholog i pedagodzy, otrzymują wynagrodzenie z pensum 18, a nie 22.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń klasy 1 szkoły podstawowej nieklasyfikowany po I semestrze z powodu absencji przekraczającej ponad 50% musi zdawać egzamin?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem prywatnej szkoły podstawowej i mam pytanie odnośnie zmian w statutach na mocy ustawy z 20.02.2015r. Czy zmiany te dotyczą również placówek niepublicznych, jeśli tak, to w jakim zakresie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe