Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie warunki powinien dopełnić dyrektor szkoły,aby utworzyć w szkole oddział specjalny?
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach (§ 11. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r., z wyjątkiem § 2 ust. 4, który wchodzi w życie z dniem 1 września 2012 r.).
§ 1. Rozporządzenie określa warunki organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, w:
(...)
2) szkołach specjalnych wszystkich typów, w tym szkołach przysposabiających do pracy, oraz oddziałach specjalnych w szkołach ogólnodostępnych.
(...)
§ 2. 1. Przedszkola specjalne, oddziały specjalne w przedszkolach ogolnodostępnych, szkoły specjalne oraz oddziały specjalne w szkołach ogolnodostępnych organizuje się dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych:
1) niesłyszących, 4. W szkołach ogólnodostępnych nie organizuje się oddziałów specjalnych dla dzieci i młodzieży niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
2) słabosłyszących,
3) niewidomych,
4) słabowidzących,
5) z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
6) z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,
7) z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym
lub znacznym,
8) z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
9) z niepełnosprawnościami sprzężonymi — z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2. Przedszkoli specjalnych i oddziałow specjalnych w przedszkolach ogólnodostępnych nie organizuje siędla dzieci, o ktorych mowa w ust. 1 pkt 6.
3. Szkoły specjalne przysposabiające do pracy organizuje się wyłącznie dla młodzieży, o ktorej mowaw ust. 1 pkt 7 i 9.
§ 4. 1. Przedszkola, szkoły i oddziały oraz ośrodki,o ktorych mowa w § 1, zapewniają:
1) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
2) odpowiednie, ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne;
3) zajęcia specjalistyczne, o ktorych mowa w przepisachw sprawie zasad udzielania i organizacji pomocypsychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach;
4) inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualn epotrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, w szczególności zajęcia rewalidacyjne i resocjalizacyjne;
5) integrację uczniów ze środowiskiem rówieśniczym;
6) przygotowanie uczniow do samodzielności w życiu dorosłym.
2. Liczbę dzieci w oddziale przedszkola specjalnego i w oddziale specjalnym w przedszkolu ogolnodostępnym oraz liczbę uczniow w oddziale szkoły specjalnej i w oddziale specjalnym w szkole ogolnodostępnejokreślają przepisy w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (ze zm.)
W zależności od typu szkoły - należy zastosować przepisy właściwego załącznika.
Np. Załącznik nr 2 - RAMOWY STATUT PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ:
§ 5. 1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział.
(...)
3. Liczba uczniów w oddziale szkoły specjalnej oraz w oddziale specjalnym w szkole ogólnodostępnej powinna wynosić:
1) w szkole (oddziale) dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących - od 6 do 8,
2) w szkole (oddziale) dla uczniów niewidomych i słabo widzących - od 8 do 10,
3) w szkole (oddziale) dla uczniów z chorobami przewlekłymi - od 10 do 16,
4) w szkole (oddziale) dla uczniów z zaburzeniami psychicznymi - od 6 do 8,
5) w szkole (oddziale) dla uczniów z niepełnosprawnością ruchową - od 8 do 12,
6) w szkole (oddziale) dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim - od 10 do 16,
7) w szkole (oddziale) dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym - od 6 do 8,
8) w szkole (oddziale) dla uczniów z autyzmem i z niepełnosprawnościami sprzężonymi - od 2 do 4,
9) w szkole (oddziale) dla uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem lub z zaburzeniami zachowania - od 10 do 16.
4. W przypadku gdy u co najmniej jednego ucznia w oddziale występują niepełnosprawności sprzężone, określoną w ust. 3 liczbę uczniów w oddziale można obniżyć o 2.
5. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego szkołę, liczba uczniów w oddziale może być niższa od liczby określonej w ust. 3 i 4.
Warunki, jakie szkoła musi spełnić określają zatem w/w przepisy, należy zatem spełnić szereg warunków, m.in.:
1) posiadać odpowiednią ilość uczniów z orzeczeniem z poradni,
2) uzyskać zgodę rodziców i organu prowadzącego na utworzenie odziału, opinię rady pedagogicznej,
3) zapewnić kadrę z odpowiednimi kwalifikacjami.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Kto odpowiedzialny jest za ubezpieczenie ucznia w szkole i czy w ogóle musi być on ubezpieczony skoro ubezpieczenie jest dobrowolne? Czy dyrektor ma prawo od rodzica wymagać ubezpieczenia ucznia we własnym zakresie skoro nie przystąpił do ubezpieczenia grupowego?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy w przedszkolu niepublicznym musi działać rada rodziców?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkolne programy wychowawczy i profilaktyczny mają być połączone w jeden Program? Zapowiedzi MEN na początku bieżącego roku szkolnego.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy w świetle istniejących przepisów Oświatowych lub innych Dyrektor Szkoły może zakazać wnoszenia przez uczniów telefonów komórkowych do szkoły. Zgodę na taki krok wyraziła Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców w wyniku głosowania wszystkich rodziców uczestniczących na zebraniu szkolnym w klasach przekazując wyniki głosowania w klasach do Rady Rodziców. Samorząd uczniowski wyraził opinię negatywną. Proszę jednocześnie o podanie podstawy prawnej, która umożliwia dyrektorowi wprowadzenie zakazu wnoszenia telefonów komórkowych do szkoły lub mu na to nie pozwala.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o pomoc. Potrzebuję procedury sytuacji kryzysowej, szczególnie dotyczących sytuacji z wystąpieniem zachowania agresywnego między dziećmi. Dziękuję.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe