Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie zmiany powinny być wprowadzone do statutu na rok szkolny 2020/2021?
Nie wskazano, o jaki typ placówki chodzi, dlatego przedstawiam jedynie bardzo ogólne propozycje dla szkół. Jeżeli potrzebny jest cały statut, należy prośbę taką skierować do redakcji portalu.
art. 98 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe
W zakresie wskazanym powyżej w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 należałoby uściślić, że realizacja zadań szkoły odbywa się poprzez organizację zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Zajęcia mogą być prowadzone przy wykorzystaniu:
• materiałów zamieszczonych na Platformie Edukacyjnej udostępnionej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej (www.epodreczniki.pl),
• materiałów dostępnych na stronach internetowych Ministerstwa Edukacji Narodowej, Cen-tralnej Komisji Egzaminacyjnej Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych,
• materiałów wskazanych przez nauczycieli za zgodą Dyrektora Szkoły,
• środków komunikacji na odległość (dzienniki elektroniczny, poczta elektroniczna, media społecznościowe, komunikatory, platformy meetingowe).
art. 98 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo oświatowe
W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 czynności organów szkoły mogą być realizowane za pomocą środków porozumiewania się na odległość, a w przypadku kolegialnych organów jednostek systemu oświaty również w trybie obiegowym. Treść podjętej w ten sposób czynności powinna być utrwalona w formie np. protokołu.
art. 98 ust. 1 pkt 6 ustawy Prawo oświatowe
W zakresie pracy szkoły:
• w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, organizację pracy szkoły opiera się na metodach i technikach kształcenia na odległość, o ile jest to możliwe;
• powinno się kontynuować zajęcia w ramach realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów;
• bardzo ważna jest praca z dziećmi legitymującymi się orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Żaden przepis prawa nie zwolnił szkoły z obowiązku ich realizacji. W statucie powinny znaleźć się sposoby i metody wypracowane dotychczas przez szkołę, które umożliwią realizację orzeczeń, w tym zajęć rewalidacyjnych i wychowawczych.
• w przypadku wprowadzenia hybrydowego sposobu nauczania dyrektor szkoły będzie decydował o tym, którzy uczniowie będą realizować obowiązek szkolny i obowiązek nauki w szkole, a którzy zdalnie.
art. 98 ust. 1 pkt 7 ustawy Prawo oświatowe
W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, realizacja zadań nauczycieli oraz innych pracowników szkoły odbywa się poprzez organizację zajęć z wykorzystaniem metod porozumiewania się na odległość. Wszyscy pracownicy szkoły, a nauczyciele w szczególności, zobowiązani są do zapewnienia uczniom bezpieczeństwa w sieci.
Szczególną uwagę należy zwrócić na dostosowanie przekazywanych treści do wieku i predyspozycji uczniów. Należy również zadbać o to, żeby dzieci nie były przeciążone pracą przy komputerach. W tym celu należy powołać zespoły przedmiotowe, które przygotują zestawy materiałów jednolite dla całej szkoły.
W uchwale rady pedagogicznej zmieniającej statut trzeba zaznaczyć, że zmiany obowiązywać będą w przypadku zawieszenia zajęć stacjonarnych w placówce lub wprowadzenia hybrydowego sposobu nauczania.
Dobrym pomysłem będzie sporządzenie załącznika do statutu i skupienie w jednym miejscu wszystkich zmiany, które będą miały zastosowanie w okresie zawieszenia zajęć, ewentualnie wprowadzenia hybrydowego sposobu nauczania.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jeszcze raz wracam do pytania dotyczącego ucznia z upośledzeniem umiarkowanym w gimnazjum. Czy mam rozumieć, że nie obowiązuje mnie rozliczenie liczby godzin określonej w rozporządzeniu o ramowych planach nauczania? Nie musimy prowadzić także odrębnego dziennika?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Dzień dobry, zwracam się do Państwa z prośbą o pomoc w zakresie zapisu w oświadczeniu znajdującym się w szkolnym regulaminie wycieczek szkolnych. W 2018r. w grudniu zarządzeniem Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 5 w Redzie wprowadziłam regulamin wycieczek szkolnych w życie. Przez cały czas obowiązywania regulaminu żaden z Rodziców nie miał uwag dotyczących treści tego regulaminu, jak również nikt nie zgłaszał uwag co do treści OŚWIADCZENIA RODZICÓW WYRAŻAJĄCEGO ZGODĘ NA WYJAZD DZIECKA.
W chwili obecnej Rodzice uczniów klas I-III domagają się usunięcia z oświadczenia Rodzica o wyrażeniu zgody na udział w wycieczce, zapisu który brzmi następująco: "Biorę odpowiedzialność finansową za szkody materialne wynikające z nieprzestrzegania regulaminu wycieczki spowodowane umyślnie przez moje dziecko". Zdaniem większości Rodziców zapis taki jest niedopuszczalny. Uzasadnienie Rodziców jest takie, że dzieci do osiągnięcia 13 lat nie ponoszą odpowiedzialności za swoje czyny, gdyż nie można postawić im zarzutu winy. Wyłączenie ich odpowiedzialności za wyrządzoną szkodę stanowi wyraz przekonania, iż osoby takie ze względu na swój stopień rozwoju psychofizycznego nie mogą same właściwie kierować swym postępowaniem. Tak wiec wyłączenie możliwości przypisania winy małoletniemu przed ukończeniem 13 lat, nie oznacza automatycznie obciążenia odpowiedzialnością za wyrządzoną przez nich szkodę jego rodziców czy opiekunów. Bowiem za szkody te odpowiedzialny jest tylko ten, kto z mocy ustawy lub umowy jest zobowiązany do nadzoru nad małoletnim i tylko wtedy, gdy nadzoru tego nie wykonywał starannie. Zgodnie z tym, co zostało powyżej przytoczone Rodzice wnioskują o przyjrzenie się tematowi i stosowną korektę oświadczenia. Bardzo proszę o pomoc w rozstrzygnięciu, czy taki zapis w regulaminie wycieczek szkolnych jest właściwy, czy należy go usunąć. Z wyrazami szacunku Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 5 w Redzie
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Dot. procedury spełniania obowiązku szkolnego poza szkołą - w pobranym dokumencie w sekcji VII pkt 44 i 45 wydają się być urwane, tak jakby część tekstu została usunięta.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Co musi zawierać regulamin dla praktykantów odbywających praktyki w szkole?
- dziekuje za odpowiedz na pytanie o dotacje na ucznia powtarzajace semest w szkole zocznej pragne doprecyzowac pytanie.
Czy przysluguje dotacja w drugim semestrze na ucznia szkoly zaocznej dla doroslych ktory powtarza pierwszy semestr czyli na drugi nie chodzi i nie jest wpisany do dziennika.Powtarzanie semestru I zacznie od wrzesnia przyszlego roku szkolnego.pozdrawiam
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe