Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jako dyrektor oraz organ prowadzący przedszkole niepubliczne zwracam się z zapytaniem jakich nauczycieli specjalistów powinnam zatrudnić od września 2022 r. i w jakim wymiarze godzin oraz jaką formę zatrudnienia powinnam wybrać mając 75 wychowanków? Czy z podanego przez ustawodawcę katalogu mam wybrać jednego dowolnego specjalistę czy kilku? Na chwilę obecną jest zatrudniony logopeda w wymiarze 4 godzin tygodniowo na umowę zlecenie. Wszyscy pozostali nauczyciele są zatrudni z Kodeksu pracy w wymiarze 40 godzin tygodniowo.
Przepis art. 42d ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r., poz. 1762) określa minimalną łączną liczbę etatów nauczycieli pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów lub terapeutów pedagogicznych, którzy mają być zatrudnieni w przedszkolu niebędącym przedszkolem specjalnym, w szkole podstawowej, liceum ogólnokształcącym, technikum i branżowej szkole I stopnia, niebędących szkołami specjalnymi, w szkole artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego oraz w zespole, w skład którego wchodzi to przedszkole lub ta szkoła.
Konstrukcja przepisu (użycie funktora alternatywy łącznej „lub”) wskazuje na swobodę dyrektora w zakresie wyboru danego specjalisty, np. pedagoga oraz swobodę w zakresie ustalenia liczby godzin, przez niego realizowanych. Wyznacznikiem w tym zakresie powinny być zdefiniowane potrzeby uczniów. Swoboda ta doznaje jednak uszczuplenia, jeżeli w przedszkolu lub szkole uczy się ponad 50 uczniów.
Zgodnie ze wskazanym przepisem, w przypadku przedszkola, szkoły lub zespołu, w których liczba dzieci lub uczniów przekracza 50, liczba etatów nauczycieli:
- pedagogów specjalnych nie może być niższa niż 25% łącznej liczby etatów nauczycieli, o której mowa odpowiednio w ust. 3 pkt 1 lub 2;
- psychologów nie może być niższa niż 25% łącznej liczby etatów nauczycieli, o której mowa odpowiednio w ust. 3 pkt 1 lub 2.
Jak wynika z powołanej regulacji, w przypadku każdej z tych specjalności wymiar ten nie może być niższy niż 25% łącznej liczby etatów nauczycieli pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów terapeutów pedagogicznych i logopedów – jeżeli przedszkole, szkoła lub zespół liczy więcej niż 50 dzieci lub uczniów.
Zgodnie z nowelizacją przepisy art. 42 ust. 7 pkt 3 lit. b KN tygodniowy obowiązkowy wymiar zajęć określony przez organ prowadzący placówkę nie może przekraczać 22 godzin.
Łączna liczba etatów ww. nauczycieli specjalistów uzależniona jest od liczby odpowiednio dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym lub uczniów w danej placówce. Art. 42d KN stosuje się począwszy od roku szkolnego 2022/2023, z tym że w roku szkolnym 2022/2023 i 2023/2024 łączna liczba etatów nauczycieli specjalistów nie może być niższa niż:
- 1,5 etatu, który powiększa się o 0,2 etatu na każdych kolejnych 100 dzieci lub uczniów – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 100;
- 1 etat – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 50 i nie przekracza 100;
- 0,5 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 30 i nie przekracza 50;
- 0,25 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów wynosi od 1 do 30.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy uczeń kl.V z orzeczeniem o niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym może realizować obowiązek szkolny, uczęszczając na zajęcia w klasie ogólnodostępnej? Jak w takim przypadku ma być realizowana przez nauczycieli uczących w tej klasie podstawa programowa dla tego ucznia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od drugiego półrocza do szkoły podstawowej zatrudniono nowego nauczyciela wychowania fizycznego, który chciałby wprowadzić swoje przedmiotowe zasady oceniania (zmodyfikować wprowadzone na początku roku szkolnego). Czy jest to zgodne z prawem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor placówki nieferyjnej może odmówić nauczycielowi urlopu z tytułu opieki nad dzieckiem? Podanie wpłynęło mailem bez uzgodnienia z przełożonym terminu. Wcześniej dyrektor informował n-li, że ma problemy z zapewnieniem prawidłowego funkcjonowania placówki ze względu na braki kadrowe i urlopy wypoczynkowe innych pracowników.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy Aneks do arkusza organizacyjnego w trakcie roku szkolnego musi być opiniowany przez radę pedagogiczną?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy mogę z dotacji na kształcenie specjalne (na dzieci niepełnosprawne) wypłacić nauczycielowi wychowania przedszkolnego grupy integracyjnej dodatek trudnościowy pokrywany w 100% z tej dotacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe