Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jednym z celów kształcenia w zawodzie technik architektury krajobrazu jest prowadzenie ciągnika rolniczego z przyczepą. W związku z tym proszę o informację, czy szkoła musi mieć zarejestrowany ośrodek szkolenia kierowców? Jaka powinna być forma zaliczenia części teoretycznej prowadzonej jako przedmiot w kształceniu teoretycznym i części praktycznej? W jaki sposób udokumentować fakt odbycia przez ucznia części teoretycznej (w formie przedmiotu), aby mógł on uzyskać Profil Kandydata na Kierowcę i przystąpić do części praktycznej nauki jazdy? Jaki jest termin zaliczenia obu części?
Zgodnie z podstawą programową dla zawodu technik architektury krajobrazu, szkoła przygotowuje ucznia do kierowania ciągnikiem rolniczym z przyczepą (przyczepami) lub pojazdem wolnobieżnym z przyczepą (przyczepami). Egzamin państwowy, wymagany do uzyskania prawa jazdy odpowiedniej kategorii, jest przeprowadzany zgodnie z przepisami ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami.
Przepisy art. 26 ust. 3 cytowanej wyżej ustawy stanowią, że w przypadku gdy w podstawie programowej kształcenia w danym zawodzie jest przewidziane uzyskanie umiejętności kierowania pojazdami silnikowymi, to szkolenie osoby ubiegającej się o uzyskanie uprawnienia do kierowania pojazdami silnikowymi jest prowadzone przez szkołę w formie zajęć szkolnych dla uczniów (słuchaczy). Prowadzi to do wniosku, że szkoła powinna być zarejestrowana jako ośrodek szkolenia kierowców. Zajęcia związane z ww. szkoleniem powinny być wpisane do szkolnego planu nauczania dla oddziałów, których szkolenie dotyczy. Pamiętać jednak należy, że zgodnie z przepisami art. 29 ust. 2 ww. ustawy, szkoła może prowadzić takie szkolenie po spełnieniu wymagań określonych w art. 28 ust. 2 pkt 1–3, to znaczy:
1) posiada infrastrukturę odpowiednią do zakresu prowadzonego szkolenia:
a) salę wykładową,
b) pomieszczenie biurowe,
c) plac manewrowy oraz
d) pojazd przeznaczony do nauki jazdy;
2) zatrudnia w ośrodku szkolenia kierowców co najmniej jednego instruktora posiadającego uprawnienia oraz udokumentowaną 3-letnią praktykę w szkoleniu kandydatów na kierowców pozwalającą na prowadzenie szkolenia w zakresie uzyskiwania uprawnienia do kierowania pojazdami silnikowymi kategorii prawa jazdy określonej we wniosku, lub sam jest instruktorem spełniającym te wymagania;
3) posiada w ośrodku szkolenia kierowców zbiory przepisów ruchu drogowego oraz pomoce dydaktyczne właściwe ze względu na rodzaj prowadzonego szkolenia.
Nie trzeba chyba dodawać, że chęć zostania ośrodkiem szkolenia kierowców trzeba zgłosić do odpowiedniego Starostwa i uzyskać wpis do ewidencji.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, Profil Kandydata na Kierowcę określany jest przed rozpoczęciem szkolenia teoretycznego i praktycznego, po złożeniu koniecznych dokumentów. W sytuacji, gdy szkoła jest ośrodkiem szkolenia kierowców, ocenianie postępów uczniów w nauce, jak i uaktualnianie Profilu Kandydata na Kierowcę nie powoduje żadnych dodatkowych problemów. Oceniania postępów w wiedzy i umiejętnościach uczniów należy dokonywać zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. Po zakończeniu szkolenia szkoła, jako ośrodek szkolenia kierowców, powinna wydać uczniom zaświadczenia o ukończeniu szkolenia, aby mogli oni na tej podstawie przystąpić do państwowego egzaminu na prawo jazdy.
Ze względów praktycznych omawiane szkolenie najlepiej przeprowadzić w klasie III technikum, gdy uczniowie w momencie egzaminu na prawo jazdy są już pełnoletni.
Podstawa prawna:
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz. U. z 2012 r., poz. 184)
• Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2011 r. Nr 30, poz. 151)
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielka rozpoczęła staż na nauczyciela mianowanego w dniu 01.09.2017 roku. W międzyczasie zaszła w pierwszą ciążę i od dnia 03.12.2018 roku przebywa na zwolnieniu lekarskim do dnia porodu. Poród przewidywany jest na 06.06.2019 roku. Jeżeli wykorzysta cały urlop macierzyński czyli 20 tygodni to ile może wykorzystać urlopu wychowawczego by móc kontynuować rozpoczęty staż na nauczyciela mianowanego. Ponadto będzie miała do wykorzystania urlop wypoczynkowy w ilości 8 tygodni, który chce wykorzystać w ciągu roku szkolnego.
Proszę o podanie podstawy prawnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam problem ze zwolnieniem z zajęć w-fu dla ucznia, a raczej z decyzją, jaką wydałam. Zgodnie z przyjętymi procedurami szkolnym zwolniłam ucznia z zajęć z chwilą, gdy rodzic wraz z podaniem dostarczył dopiero w dniu 4 czerwca 2012 zwolnienie z adnotacją lekarza dużo wsteczną, bo od kwietnia do końca roku szkolnego (zaświadczenie wydane 17 maja). Ze względu na fakt tak późnego dostarczenia zaświadczenia i zgodnie z procedurami (minęło 7 dni od daty wydania zaświadczenia - datowane na 17 maja 2012 r.) rodzic odwołał się do KO i tu już odpowiedź naszego kuratorium, że moja decyzja jest właściwie nieważna, bo muszę wydać decyzję określoną w zaświadczeniu, tj. w dniu 4 czerwca wydaję decyzją zwalniającą ucznia od 1 kwietnia do końca roku. Jak by tego było mało, rodzic nie musi pisać nic, to ja mam obowiązek, a nasze procedury nic nie znaczą. Wygląda na to, że można przynieść zaświadczenie lekarskie w czerwcu, a dyrektor musi je uwzględnić, nawet jeśli jest ono od lutego i nic nie jest w stanie wskazać inaczej (żadna data wpływu itp.). Proszę o podanie Państwa interpretacji, bo jeśli jest tak jak naszego kuratoryjnego prawnika, to większość z nas dyrektorów nie ma pojęcia, że żyje w dużym błędzie. Czy możecie Państwo dokonać interpretacji zasad wydawania decyzji przez dyrektora, czy mogą być wewnętrzne procedury i co one mogą zawierać?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciela po ukończonym studium nauczycielski w zakresie nauczania początkowego (ukończył oligofrenopedagogikę) mogę zatrudnić jako wspomagającego w grupie sześciolatków?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ile godzin tzw. "karcianych" powinien przepracować nauczyciel w ciągu całego roku szkolnego 2010/2011
- Zgodnie z Prawem Oświatowym nie będzie już innowacji pedagogicznych tylko eksperymenty. A co z programami autorskimi? W moim przedszkolu nauczyciele realizują programy autorskie dotyczące popołudniowych spotkań z rodzicami / wspólne zabawy, zajęcia itp./ . Czy będą one nadal aktualne? Na szkoleniu nauczycieli prowadzący zasugerował żeby włączyć je do wybranego przez nauczycieli programu wychowania przedszkolnego i w ten sposób dokonać modyfikacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe