Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jednym z elementów funkcjonowania kontroli zarządczej jest jej ocena. W jaki sposób szkoła powinna przeprowadzić taką ocenę?
Jednym z warunków zapewnienia efektywnej kontroli zarządczej jest ocena jej funkcjonowania. Może być ona dokonywana w formie samooceny przeprowadzanej przez pracowników szkoły oraz za pomocą audytu wewnętrznego. Zasady i metody przeprowadzania oceny funkcjonowania kontroli zarządczej zawiera piąty standard kontroli zarządczej.Samoocena przeprowadzana przez pracowników szkoły
Jednym ze sposobów oceny funkcjonowania kontroli zarządczej jest samoocena przeprowadzana przez pracowników szkoły. Może być ona przeprowadzana w formie opisowej lub w formie ankiety zawierającej kryteria oceny. Samoocena sporządzona przez pracownika powinna dać między innymi informację o tym czy pracownik:
- wykonuje swoje zadania z należytą starannością,
- dba o szybkie i efektywne realizowanie powierzonych obowiązków, umożliwiając uzyskiwanie wysokich efektów pracy,
- postępuje zgodnie z zasadami kodeksu etyki,
- obiektywnie rozpoznaje sytuację,
- posiada odpowiednią znajomość przepisów niezbędnych do właściwego wykonywania swoich obowiązków oraz czy potrafi je umiejętnie zastosować.
Zadania dyrektora szkoły
Dyrektor szkoły wyznacza osobę lub zespół odpowiedzialny za koordynację samooceny (przygotowanie, przeprowadzenie i opracowanie jej wyników). Ma on obowiązek poinformować wszystkich pracowników szkoły o planowanym przeprowadzeniu samooceny oraz wyznaczeniu osoby koordynującej ten proces, jej zadaniach i uprawnieniach. Ponadto powinien zaznaczyć pracownikom, iż nie będą oni ponosić żadnych negatywnych konsekwencji związanych z przedstawioną przez nich opinią.
Audyt wewnętrzny sposobem na ocenę funkcjonowania kontroli zarządczej
Kolejnym sposobem oceny funkcjonowania kontroli zarządczej jest audyt wewnętrzny, czyli bieżąca działalność doradcza i weryfikująca, prowadzona przez wyodrębnioną komórkę organizacyjną w jednostce. Audyt wewnętrzny ma na celu usprawnienie funkcjonowania jednostki oraz pomaga w osiąganiu celów jednostki.
Działalność audytu powinna być skoncentrowana na obszarach, w których możliwe jest występowanie najbardziej istotnych ryzyk. Audyt powinien również pomóc w ocenie efektywności zarządzania ryzykiem.
Procedury kontroli zarządczej pod kontrolą
Kontroli skuteczności działania powinny podlegać również same procedury kontroli zarządczej, czyli wszystkie regulaminy i instrukcje funkcjonujące w szkole. Ocenie powinno podlegać to, czy zapisane w powyższych zarządzeniach wytyczne są zgodne z przepisami prawa, czy są przez pracowników przestrzegane, czy zapisy są adekwatne do rzeczywistości oraz czy są możliwe do realizacji. W przypadku stwierdzenia rozbieżności pomiędzy zapisami w procedurach a sposobem funkcjonowania kontroli zarządczej, należy wprowadzać zmiany w formie aneksów lub poprzez wydanie nowego zarządzenia.
Kontrola instytucji zewnętrznych
Przed dokonaniem próby oceny funkcjonowania kontroli zarządczej dyrektor powinien zapoznać się również z wynikami przeprowadzonych kontroli instytucji zewnętrznych, jakie miały miejsce w szkole, np. kontrole inspektorów ZUS.
Na podstawie wcześniejszych wyników dyrektor ocenia jakość kontroli zarządczej
Dopiero na podstawie wyników wymienionych wyżej kontroli dyrektor szkoły może w pełni ocenić jakość funkcjonowania kontroli zarządczej w jednostce oraz, jeżeli to konieczne, wprowadzić zmiany i usprawnienia tak, aby w następnych latach kontrola zarządcza spełniała swoją rolę.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczniowie naszej szkoły z klas II i III zostali zakwalifikowani do projektu "Umiem pływać". Raz w tygodniu wraz z wychowawcą wyjeżdżają na basen. Jedno dziecko, które ma rozpoznaną epilepsję nie bierze udziału w projekcie. Matka dziecka wyraża chęć i zgodę na udział syna w zajęciach na basenie. Przedłożyła zaświadczenie lekarskie, w którym lekarz neurolog nie stwierdza przeciwwskazań do zajęć na basenie pływackim. Mama ucznia deklaruje, że może jeździć z grupą na basen, aby pomóc przy sprawowaniu opieki nad swoim synem. Nie widzę przeciwwskazań, żeby dziecko brało udział w zajęciach. Czy rodzic może być obecny na tego typu zajęciach na basenie? Czy wychowawca klasy powinien także sprawować opiekę na basenie i pilnować uczniów, czy ten czas może spędzić w innym pomieszczeniu, np. kawiarni przy basenie. Pragnę dodać, że ratownicy nie życzą sobie obecności nauczycieli na basenie. Bardzo mi zależy na uzyskaniu odpowiedzi na pytanie dotyczące opieki sprawowanej przez wychowawców podczas pobytu na basenie - podstawa prawna.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy edukacji domowej: czy dyrektor niepublicznego liceum (uprawnienia szkoły publicznej) może wyrazić zgodę na edukacje domową ucznia w klasie czwartej (poprzednie klasy uczeń kończył w normalnym trybie)? Uczeń kończy 18 lat w styczniu 2024 r. Jeżeli istnieje taka możliwość to jakie akty prawne to regulują i czy jest potrzebna opinia z poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 01.09.2011 r. objęłam funkcję dyrektora szkoły. Przygotowując szkołę do tegorocznego rozpoczęcia, w sierpniu 2012 zleciłam referentce szkolnej, aby zorganizowała i powiadomiła wszystkie podmioty, które dokonują kontroli przed rozpoczęciem roku szkolnego, m.in. firmę d/s kontroli sprzętu przeciwpożarowego. Okazało się, że w dokumentacji kontrolnej brak protokołu kontroli z zeszłego roku 2011. Firma, która rzekomo wykonała przegląd w 2011 roku, dostarczyła mi ksero protokołu. Wynika z niego, że kontrola została przeprowadzona 1.09.2011 r. czyli wtedy, gdy już ja byłam dyrektorem. Jednak na protokole jest pieczątka poprzedniego dyrektora, który zdał mi pieczątki 31.08.2011 r. Jak to jest możliwe? Czy doszło do fałszerstwa dokumentów? Co zatem powinnam zrobić? Co grozi poprzedniemu dyrektorowi za dokonanie takiego fałszerstwa? Komu i do kiedy muszę zgłosić ten fakt?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielka posiadająca studia podyplomowe pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, kurs kwalifikacyjny z metodyki nauczania języka angielskiego w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz certyfikat jęz. angielskiego FCE B2 Cambridge ma kwalifikacje do nauczania języka angielskiego w przedszkolu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielowi współorganizującemu proces nauczania przysługują dodatki (np. za warunki pracy)? Jeśli tak, to jakie i jaka podstawa prawna to reguluje? Wspomniany nauczyciel współorganizuje proces edukacji w klasie I, do której uczęszcza dziecko z autyzmem.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe