Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jestem dyrektorem Zespołu Szkolno - Przedszkolnego w Stawiskach od 1 września 2015r. Piszę do Państwa w sprawie bezprawnego udzielenia urlopu dla poratowania zdrowia. http://www.radio.bialystok.pl/wiadomosci/index/id/122959, oraz http://www.radio.bialystok.pl/wiadomosci/index/id/123555. Sąd I instancji uniewinnił poprzednią dyrektor. LINK PONIŻEJ ZAWIERA UZASADNIENIE WYROKU: http://www.kolniak24.pl/wiadomosci/powiat/powiat-kolnenski/item/3693-sad-uniewinnia-byla-dyrektor-szkoly-w-stawiskach-od-zarzutow. Jakie kroki powinienem poczynić, na początku pracy na stanowisku dyrektora, ws. nauczyciela któremu udzielono urlopu dla poratowania zdrowia? Wobec uzasadnienia sędziego powinienem odwołać go z urlopu. Nie rozumiem dlaczego i jaką podstawę prawną miałbym tu zastosować. Przecież sprawa była w toku, nie było prawomocnego wyroku. Sędzia mówi także że dyrektor szkoły nie jest funkcjonariuszem publicznym. Tylko w ściśle określonych sytuacjach. Czy jest gdzieś u Państwa może artykuł na ten temat?
Z uzasadnienia sądu nie wynika, że miał Pan obowiązek odwołania nauczyciela z urlopu dla poratowania zdrowia. Ostatni akapit artykułu z uzasadnieniem jest jednym z argumentów sądu na potwierdzenie swojego stanowiska - skoro kolejny pracodawca nie podjął żadnych kroków, to znaczy, że uważa udzielony urlop za prawidłowy.
Definicję funkcjonariusza publicznego zawiera art. 115 § 13 kodeksu karnego. Jeest nim:
1) Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej,
2) poseł, senator, radny,
2a) poseł do Parlamentu Europejskiego,
3) sędzia, ławnik, prokurator, funkcjonariusz finansowego organu postępowania przygotowawczego lub organu nadrzędnego nad finansowym organem postępowania przygotowawczego, notariusz, komornik, kurator sądowy, syndyk, nadzorca sądowy i zarządca, osoba orzekająca w organach dyscyplinarnych działających na podstawie ustawy,
4) osoba będąca pracownikiem administracji rządowej, innego organu państwowego lub samorządu terytorialnego, chyba że pełni wyłącznie czynności usługowe, a także inna osoba w zakresie, w którym uprawniona jest do wydawania decyzji administracyjnych,
5) osoba będąca pracownikiem organu kontroli państwowej lub organu kontroli samorządu terytorialnego, chyba że pełni wyłącznie czynności usługowe,
6) osoba zajmująca kierownicze stanowisko w innej instytucji państwowej,
7) funkcjonariusz organu powołanego do ochrony bezpieczeństwa publicznego albo funkcjonariusz Służby Więziennej,
8) osoba pełniąca czynną służbę wojskową
9) pracownik międzynarodowego trybunału karnego, chyba że pełni wyłącznie czynności usługowe.
Wśród osób wymienionych w tym przepisie znajdują się m.in.: osoba zajmująca kierownicze stanowisko w innej instytucji panstwowej oraz inna osoba w zakresie, w którym uprawniona jest do wydawania decyzji administracyjnych. Te dwa przypadki są wymieniane przy rozważaniach na temat dyrektora szkoły - dwa różne stanowiska i różna wynikająca z tego odpowiedzialność dyrektora. Trudno zgodzić się ze stanowiskiem, że dyrektor szkoły samorządowej jest osobą zajmującą kierownicze stanowisko w innej instytucji panstwowej. Gdyby ustawodawca, obok państwowej umieścił tez samorządową, to można by uznać, że szkoła podstawowa czy przedszkole mieści się w tym zakresie. Takiego zapisu jednak nie ma, pozostaje tylko instytucja państwowa (we wcześniejszych punktach tego samego przepisu ustawodawca rozróżnia organy państwowe od samorządowych). W związku z tym, że szkoła samorządowa to nie instytucja państwowa, jedynym kryterium jakie spełnia dyrektor szkoły, aby nazwać go funkcjonariuszem publicznym, to wydawanie decyzji administracyjnych. Codzienne obowiązki dyrektora szkoły, tak samo jak nauczycieli związane są z pełnieniem funkcji publicznej, natomiast status funkcjonariusza publicznego jest ograniczony do spraw związanych z wydawaniem decyzji administracyjnych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciel, który realizuje 18/18 np. j. polskiego i 2/26 świetlicy podlega pod wyliczanie łączonego pensum?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel ze stopniem awansu nauczyciela mianowanego, zatrudniony na czas nieokreślony, złożył wypowiedzenie w maju. Jego praca kończy się 31 sierpnia 2023 r. Czy w tym przypadku dyrektor ma obowiązek zrobić ocenę nauczyciela ? Na jakiej podstawie i w jakim czasie?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Wicedyrektor pracuje podczas rekrutacji do 11 lipca. Przez 1 tydzień sierpnia przygotowuje arkusz organizacyjny i plan zajęć, a od 25 sierpnia jest w szkole (ze względu na egzaminy poprawkowe, konferencje, sprawy związane z rozpoczęciem roku szkolnego). Jak jego pracę zalegalizować, tak aby mógł mieć prawo do urlopu uzupełniającego?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Ile godzin powinien wynosić etat nauczyciela wychowania przedszkolnego, pracującego z dziećmi w grupie mieszanej 6- cio , 5- cio i 4 -latków, od nowego roku szkolnego?
- Moje pytanie brzmi: Czy nauczyciel nauczania początkowego uczący wszystkich przedmiotów/edukacji ( z wyj. religii i j. angielskiego) w 2a może uczyć w 2b tylko edukacji komputerowej? Ten w 2b ma kwalifikacje jeszcze do innych przedmiotów i miały ponad 1,5 etatu a ten z 2a ma tylko etat. Dlatego tak zrobiłam w arkuszu kwietniowym, ale delegatura z Częstochowy zakwestionowała mi to pisząc, że to jest niezgodne z obowiązującym prawem. Ni podano konkretnego paragrafu tylko .....DzU z 2017 poz 1575 oraz Dz U z 2017 poz 703. Zadzwoniłam do wizytatorki i też nie podała mi paragrafu ale wyjaśniła, że teraz nie wolno nauczycielom nauczania uczyć w klasach innych niż swoja muzyki, plastyki i informatyki bo nie są specjalistami. Jestem tym oburzona. podejrzewam, że to jakaś nadinterpretacja prawa. Ci nauczyciele są najlepszymi jakich te dzieci mogłyby mieć. Ja jako dyrektor nie widzę możliwości wpuszczenia do klasy 1 pani uczącej informatyki w starszych klasach i nigdy nie mającej styczności z małymi dziećmi jak też nie znającej metodyki podania materiały dzieciom małym. A jak do tego ma się paragraf 27 mówiący o tym , że ci którzy uczą w dniu wejścia rozporządzenia mogą pracować na tych stanowiskach dalej? Bardzo proszę o odpowiedź, jak to jest prawidłowo. W małopolskiem znajoma dyrektorka dowiedziała się tego ode mnie . tak samo zrobiła w arkuszu i nikt jej tego nie zakwestionował.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe