Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jestem w trakcie organizacji przedszkola, nie mam jeszcze wpisu do ewidencji placówek oświatowych. Muszę już jednak zatrudnić managera i część nauczycieli. W jaki sposób mam to uczynić? Czy mogę ich już zatrudnić w przedszkolu, które nie ma jeszcze wpisu do ewidencji placówek oświatowych?
Zasady zakładania i funkcjonowania szkół, przedszkoli i placówek niepublicznych określone są w ustawie z dnia 16 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tj. Dz.U. z 2020 r. poz. 910 z późn. zm.- dalej Prawo oświatowe).
Art. 168 ust. 1 Prawa oświatowego wyraźnie wskazuje, że osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek. Żeby taki wpis uzyskać trzeba spełnić szereg wymogów oraz złożyć do właściwej jednostki samorządu terytorialnego zgłoszenie do ewidencji szkół i placówek. Powinno ono zawierać:
• oznaczenie osoby zamierzającej prowadzić szkołę lub placówkę, jej miejsca zamieszkania (w przypadku osoby fizycznej) lub siedziby (w przypadku osoby prawnej);
• określenie odpowiednio typu lub placówki oraz daty rozpoczęcia jej funkcjonowania;
• wskazanie miejsca prowadzenia przedszkola oraz informacji o warunkach lokalowych
• statut przedszkola;
• dane dotyczące kwalifikacji pracowników pedagogicznych i dyrektora, przewidzianych do zatrudnienia w przedszkolu;
• dane niezbędne do wpisania przedszkola do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej.
Wynika z tego, że swój byt prawny przedszkole rozpocznie dopiero po wpisaniu go do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego, tym bardziej, że w zgłoszeniu przedstawia się listę osób planowanych do zatrudnienia.
Zatrudnienie pracowników w przedszkolu będzie możliwe dopiero po uzyskaniu wpisu z dniem określonym w zgłoszeniu jako planowanym do rozpoczęcia zajęć.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Katechetka jest zatrudniona na 8/18 i ma umowę do 31.08.2015r., a misję od biskupa do nauczania w szkole na czas nieokreślony. Czy można nie przedłużać z nią umowy? Czy przy zwalnianiu katechety konieczne jest cofnięcie misji kanonicznej?
- W mojej szkole (podstawowej przekształconej z gimnazjum) powstała jedna klasa IV. Potrzebuję nauczyciela przyrody, nie chcę go jednak zatrudniać z zewnątrz, mam bowiem nauczyciela z kwalifikacjami do nauczania biologii i geografii. Czy mogę go zatrudnić jako nauczyciela przyrody w jednej klasie na podstawie § 4. 1. ust. 2 lit. b Rozporządzenia MEN z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, czy może powinienem wystąpić o zgodę do kuratora? Znam zalecenia ministerialne, jednakże ukończenie kursu kwalifikacyjnego z tego przedmiotu jest obecnie - gdy przedmiot jest całkowicie niszowy - nieosiągalne.
- Nauczyciel z 36 letnim stażem pracy planuje przejść na świadczenie kompensacyjne. W szkole macierzystej od 2002 roku brak było godzin do pełnego etatu i dlatego uzupełniał etat w innej szkole na terenie gminy w różnych wymiarach godzin w rożnych latach szkolnych na polecenie organu prowadzącego. Szkoła w której pracuje w/w nauczyciel jest szkołą ośmioklasową z oddziałem przedszkolnym jednak w związku z niżem demograficznym brak jest obecnie klasy II i V, a od września 2018r. nie będzie klasy I, III, VI. Przy czym nauczyciel uczy w klasach IV-VIII. Na rok szkolny 2018/2019 jest zaplanowany w arkuszu organizacyjnym szkoły na 13/18 etatu i uzupełnia etat w drugiej szkole na terenie gminy w wymiarze 5/18 etatu. Arkusz organizacyjny jest zatwierdzony przez organ prowadzący i nadzorujący. Nauczyciel w tym momencie chciałby odejść na świadczenie kompensacyjne z art. 20 KN, twierdzi że nie mając etatu w szkole macierzystej ma takie prawo, a moje argumenty i przedstawiane przepisy prawne nie przekonują go. Ponieważ nie jestem prawnikiem może jest jakiś przepis do którego nie udało mi się dotrzeć pozwalający przejść nauczycielowi na świadczenie kompensacyjne właśnie z art. 20 KN.
- Czy zmiany w prawie oświatowym w jakiś sposób określają wysokość- ilośc godzin nadliczbowych przyznawanych nauczycielowi?
- Z jaką datą powinna być spisana umowa o pracę z nauczycielem (1 czy 4 września) skoro zgodnie z kalendarzem nowego roku szkolnego zajęcia rozpoczynają się 4 września?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe