Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jesteśmy ośrodkiem rewalidacyjno-wychowawczym, w którym obowiązek szkolny realizują m.in. osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Mam podopiecznego, który w grudniu 2020 r. skończy 25 lat. Do kiedy musi realizować obowiązek szkolny do 31.08.2021 r.?
Obowiązek szkolny dziecka zdrowego rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat, i trwa do ukończenia szkoły podstawowej, nie dłużej jednak niż do ukończenia 18. roku życia. Dziecko może iść do szkoły również w wieku 6 lat, ale jest to zależne od woli jego rodziców lub opiekunów prawnych.
Artykuł 40 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe konstytuuje obowiązek każdego rodzica lub opiekuna prawnego polegający na:
• dopełnieniu czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły,
• zapewnieniu regularnego uczęszczania na zajęcia szkolne,
• zapewnieniu dziecku warunków umożliwiających przygotowanie się do zajęć.
Zgodnie z kolei z art. 36 ust. 9 ustawy Prawa oświatowego po ukończeniu szkoły podstawowej dziecko do 18. roku życia podlega obowiązkowi nauki, który spełnia się przez:
• uczęszczanie do publicznej lub niepublicznej szkoły ponadpodstawowej,
• realizowanie, zgodnie z odrębnymi przepisami, przygotowania zawodowego u pracodawcy,
• uczęszczanie do szkoły wyższej lub na kwalifikacyjne kursy zawodowe (art. 36 ust. 12 ustawy Prawo oświatowe).
Bardzo ważne jest to, że zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe niespełnianie obowiązku wychowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Uprawniony organ może nałożyć na rodziców lub opiekunów prawnych dziecka, które podlega tym obowiązkom, grzywnę w celu przymuszenia, której celem jest wyegzekwowanie rodzicielskiego obowiązku zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia.
Inne uregulowania dotyczą dzieci i młodzieży, którzy obowiązek szkolny i nauki realizują poprzez zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze organizowane przez placówki oświatowe w oparciu o zapisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz.U. z 2013 r., poz. 529). Warunkiem koniecznym ich realizacji jest posiadanie przez ucznia lub wychowanka orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wydanego przez zespół orzekający publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Organem, na którym ciąży obowiązek zorganizowania zajęć, jest dyrektor szkoły lub przedszkola, do którego wychowanek lub uczeń uczęszcza.
Zajęcia te organizuje się dla dzieci i młodzieży od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 25 lat.
Udział w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim objętych obowiązkiem rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązkiem szkolnym lub obowiązkiem nauki uznaje się za spełnianie tych obowiązków. Co ważne, dzieci i młodzież upośledzoną w stopniu głębokim obowiązują takie same zasady dotyczące realizacji obowiązków jak dzieci i młodzież pełnosprawną. Nauka do ukończenia 25 lat jest ich prawem, a nie obowiązkiem.
W przedstawionej sytuacji uczeń kończy w grudniu 25 lat. Z brzmienia literalnego przepisu wynika, że edukację w ośrodku powinien zakończyć 26 czerwca 2020 r. (z końcem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym ukończy 25 lat).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy rada pedagogiczna opiniuje aneks nr 1 do arkusza organizacji na rok szkolny 2017/2018?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń klasy 1 szkoły podstawowej nieklasyfikowany po I semestrze z powodu absencji przekraczającej ponad 50% musi zdawać egzamin?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- "Zadałem ostatnio następujące pytanie: Rodzice bliźniaczek uczęszczających obecnie do klasy i szkoły podstawowej złożyli wniosek o cofnięcie jednej z dziewczynek do oddziału przedszkolnego. Prośbę motywują dobrem dziecka i opinią nauczycielki. Jakie są procedury i akty prawne, które umożliwiają podjęcie takiej decyzji? Dziewczynka urodziła się 03.09.2009r. Nie posiada badań specjalistycznych".
Kompetencji do przenosin dziecka rodzice nie mają, to wiem. Wydaje mi się, że ja jako dyrektor, na podstawie aktów prawnych ( nie bardzo wiem jakich) po przebadaniu mogę do dnia 31 grudnia cofnąć decyzję o promocji do klasy I. I tutaj prosiłbym o pomoc. Jakie są procedury i terminy takiego przenoszenia dziecka z klasy I do oddziału przedszkolnego. Dziękuję i czekam na info.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy jeżeli w dniu 14 października (dzień wolny od zajęć dydaktycznych) nauczycielowi wypada wg rozkładu zajęć "nadliczbówka", ma on mieć za nią zapłacone?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Muszę zorganizować nauczanie indywidualne w domu dla uczennicy kl. V szkoły podstawowej z upośledzeniem w stopniu lekkim i z orzeczeniem o stanie zdrowia, które uniemożliwia uczęszczanie do szkoły. Jakie powinna mieć przedmioty i w jakiej ilości godzin (a też jakie przepisy prawa to regulują?)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe