Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jesteśmy szkołą niepubliczną z uprawnieniami szkoły publicznej (utrzymujemy się z subwencji oświatowej, nie podlegamy pod KN). Chcielibyśmy się dowiedzieć jaki zestaw dokumentów zgodnie z prawem oświatowym musimy prowadzić. Czy są dokumenty, które nie są dla nas obowiązkowe, ale wskazane przy kontroli kuratorium i na co zwrócić największą uwagę oraz czy nadzór pedagogiczny jest wymagany?
Najważniejszym dokumentem jest statut szkoły, który musi zawierać treść zgodną z art. 172 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2018 r., poz. 996 ze zm. W zależności od stopnia szczegółowości statutu danej szkoły niepublicznej oraz specyfiki danej placówki, jego treść mogą (ale nie muszą) uzupełniać różne regulaminy i procedury dotyczące przykładowo przyprowadzania i odbierania najmłodszych uczniów, wycieczek innych niż związane z realizacją podstawy programowej lub lokalne, postępowania w sytuacjach kryzysowych (w tym np. w razie zaistnienia wypadku). Obowiązkowy jest prowadzony przez dyrektora rejestr wyjść grupowych innych niż szkolne wycieczki, zawierający: datę, miejsce i godzinę wyjścia lub zbiórki uczniów, cel lub program wyjścia, miejsce i godzinę powrotu, imiona i nazwiska opiekunów, liczbę uczniów oraz podpisy opiekunów i dyrektora - § 2a rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, Dz.U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69 ze zm., a ponadto § 3 tego rozporządzenia stanowi, że dyrektor, co najmniej raz w roku, dokonuje kontroli zapewniania bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, oraz określa kierunki ich poprawy. Obowiązkowe jest również prowadzenie rejestru wypadków zawierającego treść określoną w załączniku nr 2 do ww. rozporządzenia.
W związku z przeprowadzaną przez kuratora oświaty kontrolą realizowania podstawy programowej, szkoła z uprawnieniami szkoły publicznej ma obowiązek dokumentować przebieg działalności dydaktyczno – opiekuńczo – wychowawczej, na zasadach szczegółowo określonych w przepisach rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji, Dz.U. z 2017 r., poz. 1646 (np. dziennik zajęć lekcyjnych, dziennik innych zajęć, dzienniki specjalistów). Jeśli w szkole jest prowadzone wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, praca zespołu powinna być dokumentowana z uwzględnieniem obowiązku prowadzenia arkusza obserwacji dziecka i opracowania programu WWRD na zasadach określonych w § 5 i 6 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, Dz.U. z 2017 r., poz. 1635. Również praca z dziećmi z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego jest dokumentowana m.in. odnośnie pracy zespołu, obejmuje indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny i dokonywane wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania danego dziecka, zgodnie z § 6 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. z 2017 r., poz. 1578.
Inna dokumentacja działalności szkoły, w zależności od funkcjonujących organów, treści statutu i przyjętej praktyki lub poleceń dyrektora może objąć protokoły zebrań kolegialnych organów, decyzje lub zarządzenia jednoosobowych organów, dokumentację zebrań z rodzicami, współpracy z instytucjami lub specjalistami. Pozostałą dokumentacja może dotyczyć rekrutacji do szkoły, umów z rodzicami, spraw kadrowych, finansowo – księgowych, bezpieczeństwa i higieny warunków lokalowych (książki kontroli sanitarnej, protokoły przeglądów budynku i instalacji, w tym dotyczące bezpieczeństwa przeciwpożarowego i stanu technicznego – zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, Dz. U. z 2017 r., poz. 1332), a także dokumentację systemu HACCP (księga HACCP, procedury systemowe i instrukcje, zapisy wynikające z ww. dokumentów), jeżeli szkoła prowadzi stołówkę (zgodnie z przepisami Rozporządzenia (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych, Dz. Urz. UE L 139/1). Dokumentacja dotycząca ochrony danych osobowych obejmuje co najmniej: opracowanie i prowadzenie rejestru czynności przetwarzania danych osobowych, o treści określonej w art. 30 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. UE. L. Nr 119, s. 1); określenie zasad, na jakich szkoła będzie dokumentowała wszelkie naruszenia ochrony danych osobowych (art. 33 ust. 3 RODO); jeśli dane osobowe przetwarzają podmioty z zewnątrz, np. w związku ze zleceniem prowadzenia dziennika elektronicznego, czy księgowości, należy zawrzeć pisemne umowy powierzenia przetwarzania danych (art. 28 RODO). Prowadzenie wewnętrznego nadzoru pedagogicznego w niepublicznej szkole jest nieobowiązkowe - § 35 w zw. z § 23 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, Dz.U. z 2017 r., poz. 1658. Jeśli natomiast jego prowadzenie przewiduje statut lub decyzja dyrektora, dyrektor samodzielnie decyduje, jakie zagadnienia zostaną objęte ewaluacją oraz kto przeprowadzi ewaluację, mając na względzie statutowe obowiązki przedszkolnych organów i pracowników.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jestem osobą pełniącą obowiązki dyrektora szkoły - 16 maja stawałam do konkursu na dyrektora. W pracach komisji konkursowej z organu prowadzącego uczestniczyli: wicestarosta, etatowy członek zarządu i przewodniczący komisji edukacji. Moje pytanie brzmi; 1. Czy w pracach komisji może uczestniczyć wicestarosta jako osoba pełniąca funkcję w organie prowadzącym?; 2. Drugi członek komisji - przewodniczący komisji edukacji (funkcja w organie), jest jednocześnie kolegą mojej kontrkandydatki w konkursie (razem pracują w jednej szkole). Czy taka sytuacja jest zgodna z przepisami? Nadmieniam, że ta pani wygrała konkurs.; 3. Zarząd powiatu podjął uchwałę o rozstrzygnięciu konkursu już następnego dnia, nie czekając na ewentualne odwołania. Czy uchwała została zgodnie z procedurami/przepisami?; 4. 19 maja złożyłam pismo do starosty zgłaszając zastrzeżenia dotyczące zasadności i poprawności powołania członków komisji konkursowej. Do chwili obecnej,tj. do 14.06., nie otrzymałam odpowiedzi w tejże sprawie. Jaki termin ma organ na odpowiedź?; 5. W swoim piśmie nadmieniłam również, że koncepcja rozwoju szkoły przedstawiona przez kontrkandydatkę oparta była na nieprawdziwych informacjach o szkole, często obrażających pracę nauczycieli i rodziców. Poza tym zdecydowana większość tejże koncepcji była kopia z innej szkoły.
Bardzo proszę o możliwie szybką odpowiedź, gdyż nie wiem. co dalej robić.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy do dnia 31.08.2020 r. rodzic nie musi do wniosku o nauczanie domowe dziecka załączyć opinii Poradni Psychologiczno-pedagogicznej (zgodnie z uregulowaniami prawa oświatowego z 1 czerwca 2020 r.)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W związku ze zmianami prawa oświatowego jakie należy wprowadzić zmiany w statucie zespołu przedszkole SP i gimnazjum?
- Podpisałam z księdzem umowę na wynajem sali gimnastycznej. Na siatkówkę przyszła grupa ministrantów pod opieką dorosłej osoby (pana kościelnego). Jak powinnam się zachować, rozwiązać umowę, czy nie ingerować pod czyją opieką jest młodzież. Zajęcia odbywają się wieczorem po zajedziach szkolnych. Na terenie szkoły jest tylko sprzątaczką.Dziękuje.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie najnowszego rozporządzenia na temat ramowych statutów szkół i przedszkoli. W trakcie kontroli kuratorium zarzucono statutowi gimnazjum niewłaściwą budowę, nie do końca zgodną z najnowszym rozporządzeniem.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe