Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Mam pytanie, kiedy w szkole można zmienić statut? Ten, który posiadamy jest wielokrotnie poprawiany, nowelizowany, zawiera wiele skreśleń itd. W statucie nie ma rozdziału o WSO, a chyba powinien się tam znaleźć. Co w związku z tym powinniśmy zrobić? Czy statut może zawierać zakres obowiązków pracowników niepedagogicznych, czy powinny to określać inne dokumenty?
Zmiany do statutu wprowadza się, gdy jest to wymagane przepisami prawa. Statut, który był wielokrotnie zmieniany powinien mieć wydany tekst jednolity. Szczegóły rozwiązania powinien zawierać statut w postanowieniach końcowych (np. w przypadku 3/5. zmian lub nowelizacji, wydaje się tekst jednolity). Zmiany do statutu wprowadzane są w formie uchwały rady szkoły lub - w przypadku, gdy rada szkoły nie została utworzona - rady pedagogicznej. Uchwała powinna wskazywać dokonywane zmiany. Zmiany te nie mogą naruszać konstrukcji statutu, tj. wprowadzać zmiany w dotychczasowej numeracji i kolejności paragrafów. W nowelizacji należy: 1) uchylić dotychczasowe przepisy; 2) nadać nowe treści nieaktualnym przepisom; 3) dodać nowe zapisy. Oznacza to, że w uchwale należy wskazać konkretne zmiany wprowadzane do statutu.
Podstawa prawna: 1) Ustawa o systemie oświaty z 7.09.1991 r. (ze zm. z Ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw); 2) Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej”; 3) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dyrektor powołał wicedyrektora. Z powodu trudnej sytuacji osobistej dyrektor jest zmuszony złożyć rezygnację ze stanowiska. Czy w takiej sytuacji dyrektor powinien odwołać wicedyrektora, który ma powołanie na dwa lata, a sam nie wyraża woli rezygnacji? Czy nowy dyrektor będzie mógł odwołać wicedyrektora?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Z dniem 1 września 2017 r. staliśmy się szkoła podstawową (przedtem Zespół Szkół). Czy w związku z tym dyrektor musi na nowo ustalać stawkę żywieniową za obiady z organem prowadzącym pomimo, że stawka ta się nie zmieniła?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o przykładowy Wewnątrzszkolny program doradztwa zawodowego
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Rada pedagogiczna wprowadziła zmiany do statutu przedszkola i zobowiązała dyrektora do opracowania i opublikowania tekstu statutu ujednoliconego czy jednolitego? Na czym polega różnica między tekstem ujednoliconym a jednolitym?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W 2004 roku powstał Zespół Placówek Oświatowych nr 2 w Mławie. W skład Zespołu weszła Szkoła Podstawowa nr 4 w Mławie i Miejskie Przedszkole Samorządowe nr 2 w Mławie. Organ Prowadzący, którym jest Miasto Mława nadał nam statut Zespołu.
W pierwszym statucie istniał zapis:
„Organami zespołu są:
1) dyrektor zespołu,
2) rada pedagogiczna,
3) rady pedagogiczne: szkoły oraz przedszkola,
4) rady rodziców – odrębne dla szkoły i przedszkola,
5) samorząd uczniowski w szkole podstawowej.”
Rada pedagogiczna zespołu opiniuje w szczególności:
1) projekt planu finansowego zespołu;
2) przedłużenie powierzenia funkcji dyrektorowi zespołu na kolejne okresy wymienione w odrębnych przepisach;
W funkcjonującym statucie, który był kilkakrotnie nowelizowany przez radę pedagogiczną dodano zapis, którego brak jest w statucie nadanym przez organ prowadzący. Moim zdaniem naruszający autonomię szkoły i przedszkola:
„W zespole nie zachowuje się odrębności pracy Rad Pedagogicznych Przedszkola i Szkoły. Obowiązuje jeden regulamin pracy rady pedagogicznej i zawarty jest w statucie szkoły i przedszkola.”
Zmienione zostały także kompetencje rady pedagogicznej Zespołu.
W statutach Szkoły i Przedszkola także zapisano
„W zespole nie zachowuje się odrębności pracy Rad Pedagogicznych Przedszkola i Szkoły. Obowiązuje jeden regulamin pracy rady pedagogicznej i zawarty jest w statucie szkoły
i przedszkola”.
Obecnie przy zmianie statutów zapisano odrębność rad pedagogicznych przedszkola i szkoły. Czy to jest zgodne z prawem? Czy zgodne z prawem były zmiany w Statucie Zespołu zmieniające zapisy statutu nadanego przez organ prowadzący? Czy można uchwałą powrócić do pierwotnego statutu zespołu?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe