Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Mam uczniów w szkole , którzy mieli język niemiecki w szkole podstawowej. Zorganizowałam dla nich grupę kontynuującą język niemiecki jako drugi w szkole. Diagnoza wstępna wykazała brak elementarnej wiedzy i umiejętności. Nie ma możliwości prowadzenia zajęć na wyższym niż początkowym poziomie. Czy w takiej sytuacji można prowadzić zajęcia z języka niemieckiego jako drugiego od podstaw pomimo tego ,że uczniowie mieli język niemiecki w szkole podstawowej. Jeżeli nie, to proszę o informację co należy zrobić.
Założeniem podstawy programowej opartej na rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz.U. z 2018 r. poz. 467) jest zapewnienie przez szkołę zajęć z języka obcego nowożytnego, którego uczeń uczył się
w szkole podstawowe. Dotyczy to zarówno języka obcego nauczanego jako pierwszy jak i drugi. Obowiązkiem szkoły, a ściślej dyrektora, jest zapewnienie kształcenia uczniów w grupach o zbliżonym poziomie biegłości. Realizacja tego obowiązku może wiązać się np. z podziałem klasy na grupy bądź stworzeniem grup językowych międzyoddziałowych. Z uwagi na powyższe, najistotniejsze jest przeprowadzenie przez szkołę diagnozy i właściwe przyporządkowanie ucznia do grupy językowej , w której będzie miał nie tylko możliwość kontynuacji nauki, ale również realizacji swojego prawa do nauki na odpowiadającym jego umiejętnościom poziomie.
Zgodnie z § 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 204) na podstawie ramowego planu nauczania dyrektor szkoły ustala szkolny plan nauczania, w którym określa dla poszczególnych klas (semestrów) na danym etapie edukacyjnym tygodniowy (semestralny) wymiar godzin odpowiednio:
1) poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego oraz zajęć z wychowawcą;
2) poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego;
3) zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych;
4) dodatkowych zajęć edukacyjnych, jeżeli takie zajęcia są prowadzone”.
Wynika z tego, że to dyrektor, w oparciu o przeprowadzoną diagnozę, decyduje o podziale na grupy i stopniu zaawansowania poszczególnych grup. Co ważne, podziału na grupy pod względem zaawansowania znajomości języka można też dokonać na początku roku szkolnego lub w jego trakcie jeżeli zajdzie taka konieczność.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W trakcie prac nad statutem pojawiły się wątpliwości co do zapisu w sprawie nazwy specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego i szkół wchodzących w jego skład, które mają w nazwie Gimnazjum specjalne, szkoła podstawowa specjalna, przedszkole specjalne. Kiedy nie powinny występować mimo występowania w akcie założycielskim słów: specjalny ośrodek, szkoła podstawowa specjalna, gimnazjum specjalne. Pytanie dotyczy również tablic urzędowych, pieczęci i świadectw.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaką dokumentację należy prowadzić dla uczniów upośledzonych w stopniu głębokim spełniających obowiązek szkolny w ORW. Czy powinni być przypisani do konkretnej klasy w gimnazjum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy egzamin klasyfikacyjny z edukacji wczesnoszkolnej (klasa III) z uwagi na nauczanie domowe powinien obejmować wszystkie edukacje przewidziane w części realizowanej podstawy programowej (w tym przyrodniczą, społeczną, plastyczną, informatyczną, wychowanie fizyczne, i inne)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dzień dobry.
Ustawa - Zasady klasyfikowania i promowania uczniów w kwestii egzaminów klasyfikacyjnych mówi, że RP może wyrazić zgodę na zdawanie egzaminów klasyfikacyjnych. Mam pytanie: jeżeli uczeń nie zwróci się z prośbą o egzamin - co wpisujemy uczniowi do arkusza ocen i na świadectwo i jak to skutkuje w kwestii promocji? Rozwijając myśl, jeżeli uczniowi RP nie zgodzi się na egzamin (np z powodu godzin nieusprawiedliwionych) lub jeżeli uczeń nie przystąpi do egzaminu klasyfikacyjnego - to co wpisujemy uczniowi do arkusza ocen i na świadectwo i jak to skutkuje w kwestii promocji końcoworocznej?
Z góry dziękuję za odpowiedź.
B. Koś
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaka jest procedura zmiany kategorii przedszkola z ogólnodostępnego na terapeutyczne? Czy są limity jeśli chodzi o liczebność dzieci z autyzmem na jedną grupę?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe