Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Matka ucznia z orzeczeniem o ADHD twierdzi, że na wyproszenie jej dziecka z klasy przez nauczyciela, gdy bije innych i używa wulgaryzmów potrzebna jest zgoda rodzica. Wyproszenie dziecka z sali ma na celu zapobiegnięcie możliwym niebezpiecznym skutkom jego zachowania wobec innych. Jest stosowane wobec wszystkich uczniów przejawiających zachowania agresywne. Dziecko wyproszone z klasy pozostaje pod opieką drugiego nauczyciela. Matka twierdzi, że do wyproszenia dziecka potrzebna jest jej zgoda i kontrakt spisany z nią i jej 7 letnim dzieckiem,. W szkole obowiązują procedury bezpieczeństwa. Czy matka ma rację?
Przepisy nie regulują takiej kwestii. Dlatego warto odwołać się do obowiązujących w szkole procedur (o ile one istnieją) regulujących działania w sytuacji agresji ucznia.
Najważniejszą zasadą, jaka bezwzględnie musi być przestrzegana jest zasada, wynikająca z § 13 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1604), zgodnie z którym niedopuszczalne jest prowadzenie jakichkolwiek zajęć bez nadzoru upoważnionej do tego osoby.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Od września poszukuję nauczyciela wspomagającego i rewalidacji w wymiarze 11 godzin dla 2 dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Niestety do tej pory nikt się nie zgłosił. W przedszkolu żaden nauczyciel nie posiada kwalifikacji do prowadzenia tych zajęć. Żeby realizować zalecenia z orzeczenia i nie pozostawić dzieci bez pomocy, wchodzę na doraźne zastępstwa, ale zastanawiam się, czy to zgodne z prawem. Cały czas liczyłam na to, że znajdę nauczyciela. Obawiam się, ze taka sytuacja może utrzymać się do końca roku. Moje pensum dydaktyczne zgodnie z uchwałą wynosi 5 godzin.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie są wymagania lokalowe dotyczące utworzenia Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy rada pedagogiczna powinna zaopiniować arkusz organizacyjny szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam niedawno wysłałam zapytanie odnośnie zapisu w Państwa publikowanym statucie, gdzie jeden z punktów brzmi:
2. Uczeń i jego rodzice zwracają się z wnioskiem do wychowawcy klasy o umożliwienie wglądu do pracy pisemnej ucznia, dokumentacji egzaminu klasyfikacyjnego, poprawkowego lub innej dokumentacji dotyczącej oceniania.
chodziło mi czy jest on zgodny z prawem, gdyż według nowobowiązującego - ani uczeń ani rodzic nie musi występować z wnioskiem o udostępnienie prac (poza egzaminami itp). To nauczyciel ma obowiązek udostęnic rodzicom prace na bieżąco,Otrzymałam od państwa odpowiedź;
:Zapis „uczeń i jego rodzice” sugeruje, że muszą zgłosić się razem. Zapis nie precyzuje, czy pisemnie, czy wystarczy ustnie. Poza tym nie dostrzegam niewłaściwych zapisów.
Podstawa prawna: Ustawa o systemie oświaty z dnia 7.09.1991 r. (ze zm.), w szczególności Rozdział 3a Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów w szkołach publicznych.
W art. 44e ust. 4–7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) – dalej u.s.o. zostało określone, że sprawdzone i ocenione pisemne prace ucznia, w tym szkoły podstawowej są udostępniane uczniowi i jego rodzicom. Natomiast na wniosek ucznia lub jego rodziców udostępniana do wglądu jest jedynie dokumentacja dotycząca egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego, zastrzeżeń oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia. Sposób udostępniania tych prac musi określać statut szkoły. Zgodnie z art. 32 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. poz. 357),
W związku z licznymi pytaniami i wątpliwościami, jak należy stosować nowe przepisy, Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało na swojej stronie internetowej wyjaśnienie w tej sprawie, z którego wynika, że obecnie: "uczeń i jego rodzice nie muszą zwracać się do nauczyciela z wnioskiem o udostępnienie pracy (tak stanowiły dotychczasowe przepisy). Nauczyciel ma obowiązek udostępnić sprawdzone i ocenione bieżące prace pisemne. Uzyskanie sprawdzonej pracy pisemnej jest również wyrazem prawa ucznia i jego rodzica do bezpośredniego dostępu do informacji o postępach w nauce lub ich braku, wskazującej nad czym uczeń musi popracować, aby uzupełnić te braki lub rozwinąć swoje umiejętności. Jednocześnie art. 44e ust. 7 u.s.o. wskazuje, że szkoła musi określić w swoim statucie sposób tego udostępniania. Przy wyborze sposobu udostępniania sprawdzonych prac, szkoła powinna wziąć pod uwagę realne możliwości szybkiego otrzymania przez ucznia i jego rodziców danej pracy, np.: przekazanie zainteresowanym oryginału pracy lub jego kopii, udostępnienie pracy do domu z prośbą o zwrot pracy podpisanej przez rodziców itd. Udostępnianie prac do wglądu tylko na terenie szkoły (np. w czasie organizowanych przez szkołę spotkań z rodzicami) nie spełnia warunku swobodnego dostępu rodziców ucznia do informacji o postępach i trudnościach w nauce ich dziecka.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W pytaniu dotyczącym zakresu wsparcia ze strony dodatkowo zatrudnionej kadry chodziło mi o wskazanie, jak daleko poradnia może ingerować. Uczeń ze względu na zdiagnozowaną niepełnosprawność ma w orzeczeniu wskazanie nauczyciela wspomagającego (dgn ZA). Czy poradnia powinna określić zakres obowiązków takiej osoby czy tym już zajmuje się dyrektor szkoły uwzględniając zapisy w orzeczeniu oraz niepełnosprawność dziecka (dobór najlepszego specjalisty)? Jak rozumieć zakres wskazany w pkt. 1 zaleceń orzeczenia? Czy wystarczy aby poradnia wskazała, że ma to być pomoc lub osoba współorganizująca? Czy coś jeszcze powinniśmy wskazywać jako poradnia? Bardzo proszę o dookreślenie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe