Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Moja koleżanka dyrektor nie może rozwiązać problemu, który dotyczy jej pracownika. Ma w swojej szkole zatrudnioną nauczycielkę w gimnazjum, która jest nauczycielem chemii oraz emerytką (pobiera świadczenie emerytalne). Jest to szkoła specjalna. Wykształcenie tej nauczycielki to: - dyplom Studium Nauczycielskiego na kierunku fizyka z chemią, - magister inżyniera rolnictwa w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego Akademii Rolniczej, - studium kwalifikacyjne pedagogiczne z zakresu pedagogiki specjalnej, - studium podyplomowe z zakresu rehabilitacja dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Proszę o odpowiedź na pytanie: Czy nauczycielka z takimi kwalifikacjami może uczyć chemii w gimnazjum?
Zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 12.03.2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (...) - § 14. 1. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach spacjalnych, szkołach podstawowych specjalnych, gimnazjach specjalnych, szkołach ponadgimnazjalnych specjalnych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz specjalnych ośrodkach wychowawczych, dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, szkołach specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, ośrodkach umożliwiających dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim oraz dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, a także kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z dziećmi i młodzieżą z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, posiada osoba, która:
1) ukończyła studia wyższe w zakresie oligofrenopedagogiki lub
2) ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki, określone w § 2-5, a ponadto ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie oligofrenopedagogiki, lub
3) ukończyła zakład kształcenia nauczycieli w specjalności oligofrenopedagogika.
2. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach specjalnych, szkołach podstawowych specjalnych, gimnazjach specjalnych, szkołach ponadgimnazjalnych specjalnych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz specjalnych ośrodkach wychowawczych, dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami niewymienionymi w ust. 1, posiada osoba, która ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolu, danym typie szkoły lub rodzaju placówki, określone w § 2-5, a ponadto ukończyła:
1) studia wyższe na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów lub
2) zakład kształcenia nauczycieli w specjalności odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów, lub
3) studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie pedagogiki specjalnej odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów.
Kwalifikacji do nauczania danego przedmiotu w gimnazjum nie posiada osoba, która ukończyła studium nauczycielskie. Studium Nauczycielskie daje kwalifikacje jedynie do prowadzenia zajęć w przedszkolach, szkołach podstawowych, placówkach wychowania pozaszkolnego oraz w placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania.
Na podstawie § 2 ust. 1 pkt. 3 Rozporządzenia, w gimnazjum może uczyć również osoba, która ukończyła studia magisterskie na kierunku, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne (tu ewentualnie można szukać pomocy na ukończonej przez nauczycielkę uczelni).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Mam dwóch nauczycieli na bezpłatnym urlopie od 5 lat. Co roku zwracali się z prośbą o udzielenie urlopu, którego udzielałam. Nauczyciele mianowani, teraz organ prowadzący nie pozwala przedłożyć urlopów. Nie będę też miała godzin dydaktycznych. Co w takiej sytuacji urlopów udzieliłam do 31 sierpnia 2016r. Czy należy się tym nauczycielom jakaś gratyfikacja finansowa czy tylko odmowa udzielenia urlopu? Proszę o udzielenie odpowiedzi, zbliża się czas projektów organizacyjnych.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel jest zatrudniony w szkole niepublicznej w wymiarze 6 godzin, na podstawie Kodeksu pracy. Czy przy zmniejszeniu liczby godzin należy podpisać z nim ograniczenie wymiaru zatrudnienia?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy będąc na świadczeniu kompensacyjnym (były dyrektor szkoły, nauczyciel) można prowadzić zajęcia na uczelni wyższej?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem Zespołu Szkolno-Przedszkolnego, w którego skład wchodzą przedszkole, szkoła podstawowa i gimnazjum. W tym roku powołano w Organie Prowadzącym Referat ds. Oświaty, w którym pracują kadrowa, księgowa oraz referent organizacyjny. Ponadto powołano stanowisko kierownika referatu z następującym zakresem obowiązków. 1. organizowanie i kierowanie praca referatu w tym określenie obowiązków i odpowiedzialności poszczególnych pracowników. 2. nadzór nad przestrzeganiem przepisów bhp. 3. nadzór merytoryczny nad wykorzystaniem środków pieniężnych wydatkowanych przez jednostki oświatowe. 4. zatwierdzenie do wypłaty wszystkich płatności związanych z funkcjonowaniem referatu i placówek oświatowych. 5. nadzór nad prawidłową obsługą administracyjną, finansową i organizacyjną Zespołu Szkolno-Przedszkolnego. 6. podejmowanie czynności organizacyjnych w sprawie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego. 7. koordynowanie polityki kadrowej prowadzonej przez dyrektora Zespołu. przygotowanie projektów składu komisji konkursowych do wyłonienia kandydatów na stanowisko dyrektora Zespołu. 8. opiniowanie i przedkładanie do zatwierdzenia wójtowi projektów organizacji roku szkolnego. 9. przygotowanie w porozumieniu z dyrektorem Zespołu projektów planów finansowych. 10. ustalenie terminów inwentaryzacji majątku Zespołu Szkolno-Przedszkolnego. 11. określenie potrzeb i planowanie inwestycji, modernizacji i remontów obiektu Zespołu. 12. kontrola nad prawidłowym przygotowaniem Zespołu do realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. 13. organizowanie sprawnego i bezpiecznego dowozu dzieci do szkoły na terenie gminy. 14. organizowanie wypoczynku dzieci w okresie ferii i wakacji. 15. współdziałanie z organami nadzoru pedagogicznego, instytucjami kulturalno-oświatowymi, związkami zawodowymi oraz innymi organizacjami w zakresie realizacji zadań oświatowych. 16. przygotowanie projektów uchwał Rady Gminy dotyczących działalności referatu i Zespołu Szkolno-Przedszkolnego. 17. wykonanie innych zadań oświatowych w zakresie udzielonych upoważnień lub wynikających z odrębnych przepisów. Bardzo proszę o odpowiedź, czy kierownik referatu oświaty ma tak szeroki dostęp do wszystkiego co się dzieje w szkole. Moim zdaniem połowa wyżej wymienionych zadań jest niezgodna z prawem.
- Chciałbym zapytać czy powinienem zmodyfikować swój plan rozwoju zawodowego? Staż na n-la dyplomowanego zacząłem 1.09.2014 r. w SP 9 w Łomży jako n-l matematyki (do 31.05.2017). Na podstawie przeniesienia służbowego od 1.09.2015 r. pracuję w SP w Stawiskach na stanowisku dyrektora. Mam także 4 godz. tygodniowo matematyki. Czy w związku z pełnieniem funkcji dyrektora w okresie stażu powinienem zmodyfikować plan, czy jedynie wystarczy, że opiszę działania z pracy w SP 9 i SP Stawiski w sprawozdaniu, które złożę do burmistrza w czerwcu 2017? Co powinienem zamieścić w sprawozdaniu za okres wrzesień 2015 – maj 2017 (czas pracy na stanowisku dyrektora)? Na co powinienem zwrócić szczególną uwagę (jakaś podstawa prawna)?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe