Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Moje pytanie dotyczy podstawy prawnej na podstawie której dyrektor zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego. W propozycji dokumentu dostępnego na portalu mamy rozporządzenie z 2015 w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych istnieje jednak § 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1534). Stąd pytanie "Która podstawa jest właściwa?"
Na podstawie art. 363 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2017 r., poz. 60 § 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, Dz.U. z 2012 r., poz. 204 ma zastosowanie do czasu zakończenia kształcenia odpowiednio w dotychczasowym gimnazjum, trzyletnim liceum ogólnokształcącym, czteroletnim technikum, klasach dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej prowadzonych w branżowej szkole I stopnia. W szkole podstawowej i policealnej ma zastosowanie § 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, Dz.U. z 2017 r., poz. 703.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel dyplomowany, zatrudniony na czas nieokreślony w roku szkolnym 2009/2010 otrzymał przydział 21 godzin dydaktycznych: 10 godzin w klasie I liceum i 11 godzin w klasie 3 liceum. Ze względu na fakt, iż klasy maturalne kończą naukę 30. 04.2010 średnia godzin tego nauczyciela wynosiła 18,69. Roczne rozliczenie obowiązkowego wymiaru godzin wskazywało, iż w maju i czerwcu po odejściu klas maturalnych nauczyciel zachowuje 10 godzin dydaktycznych, a to skutkuje podniesieniem obowiązkowego, tygodniowego wymiaru godzin w niektórych okresach rozliczeniowych.
W ciągu pierwszych 8 tygodni roku szkolnego nauczyciel pracował obowiązkowo 21 godzin. Następnie przebywał na urlopie dla poratowania zdrowia do 30.04.2010r. wracając do szkoły jego liczba godzin dydaktycznych zmniejszyła się do 10. W tym samym momencie inna nauczycielka odeszła na długotrwałe zwolnienie lekarskie. Nauczycielowi przyznano dodatkowe 8 godzin.
Zgodnie z Uchwałą Rady Powiatu:
§ 1. Ustala się zasady rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego.
§ 2. Niniejsze zasady dotyczą nauczycieli szkół, dla których ustalony plan zajęć wynikający z planów nauczania lub organizacji pracy jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego i spowodowany jest:
a. odbywaniem praktyk zawodowych przez uczniów,
b. wcześniejszym zakończeniem zajęć w ostatnich klasach szkół ponadgimnazjalnych.
§ 3. 1. Nauczyciele zatrudnieni w pełnym wymiarze zajęć, dla których plan zajęć wynikający z planów nauczania lub organizacji pracy, w danym okresie roku szkolnego, nie wyczerpuje obowiązującego tego nauczyciela wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych lub przekracza ten wymiar, zobowiązani są do realizowania w innych okresach trwania roku szkolnego takiego wymiaru tygodniowej liczby godzin zajęć (zwiększonego lub zmniejszonego), aby średni wymiar zajęć nauczyciela w ciągu całego roku szkolnego odpowiadał obowiązkowemu wymiarowi godzin zajęć, określonemu w odrębnych przepisach.
2. Nauczyciel, który naucza odpowiednio większą ilość godzin w pewnym okresie roku szkolnego, nie otrzymuje z tego tytułu dodatkowego wynagrodzenia, ale w okresie, gdy plan zajęć nie wyczerpuje obowiązującego tego nauczyciela tygodniowego wymiaru zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, nie dokonuje się potrącenia wynagrodzenia.
§5. 1. Przydzielone w planie organizacyjnym godziny zajęć określone według zasad ustalonych w § 3 ust.1, nie zrealizowane przez nauczyciela z powodu choroby lub przyczyn leżących po stronie pracodawcy, nie wymienionych w § 2, traktuje się dla rocznego rozliczenia godzin jak godziny zajęć zrealizowane, z zastrzeżeniem § 4 ust. 1.
2. Niewykonywanie pracy, w okresie zmniejszonego wymiaru, z powodu usprawiedliwionej nieobecności nauczyciela (np. z powodu choroby), nie stanowi podstawy do uznania za godziny ponadwymiarowe zrealizowanych wcześniej godzin zajęć ponad obowiązkowy wymiar.
Czy przyznane 8 godzin to w całości godziny ponadwymiarowe?
Czy przebywanie na urlopie zdrowotnym traktujemy dokładnie tak samo jak przebywanie na zwolnieniu lekarskim z powodu choroby?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczniowie, którzy są w oddziale sportowym muszą mieć badania lekarza sportowego co pół roku?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Do naszego oddziału przedszkolnego uczęszcza niewiele dzieci, dysponujemy więc wolnymi miejscami. Wśród dzieci jest i 4-latek. Rodzice nie znaleźli dla niego miejsca w pobliskich przedszkolach. Biorąc pod uwagę rozwój dziecka, możemy stwierdzić, że nie odbiega ono od starszych dzieci. Czy tylko na takie podstawie mam prawo do wcześniejszego zapisu dziecka do oddziału zerowego?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy osoba niebędąca pracownikiem, która chce wejść do budynku szkoły, poza tym, że zgodnie z wewnętrznymi przepisami powinna dokonać wpisu w książce wejść i wyjść, może być poproszona o okazanie dowodu osobistego?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W związku z otrzymaniem poniższego pisma proszę o informację na temat dostępu do informacji publicznej zawartych w nim danych,które szkoła może udostępnić. Zapytanie do Dyrekcji Gimnazjum. W związku z art. 61 Konstytucji RP mam pytanie dot. informacji publicznej. Proszę o odpowiedź na poniższe pytania. 1. Opłaty za media w roku szkolnym 2015 oraz 2014; 2. Koszt utrzymanie budynku szkoły w roku szkolnym 2015 oraz 2014; 3. Koszt zakupu wyposażenia pomieszczeń szkolnych w roku szkolnym 2015 oraz 2014; 4. Koszt dokształcenie nauczycieli w roku szkolnym 2015 oraz 2014; 5. Koszt zakupu pomocy naukowych w roku szkolnym 2015 oraz 2014; 6. Koszt zakupu książek do biblioteki szkolnej w roku szkolnym 2015 oraz 2014; 7. Liczba Przetargów zorganizowanych przez Gimnazjum w roku szkolnym 2015 oraz 2014; 8. Informacja o zbędnych i zużytych składnikach majątku ruchomego.; 9. Ogólna liczba uczniów wszystkich klas gimnazjum; 10. Czy gimnazjum przekazało darowizny na WOŚP w 2016 r. i w 2017 r.; 11. Proszę o przedstawienie wykazu postępowań sądowych w których uczestniczyło Gimnazjum a które zakończyły się w okresie od 05.03.2012 do dnia złożenia tego wniosku, ze wskazaniem rozstrzygnięcia które zapadło.; 12. Wysokość nagród i premii przyznana każdemu z pracowników Gimnazjum od dnia 03.05.2016 do dnia złożenia tego wniosku, z podaniem konkretnej kwoty przypisanej do pracownika.; 13. Lista podróży zagranicznych pracowników Gimnazjum, finansowanych ze środków publicznych od dnia 2012.03.05 do dnia złożenia niniejszego wniosku, z podaniem miejsca podróży, czasu jej trwania, celu podróży i kosztów.; 14. Liczba osób zatrudnionych w Gimnazjum na dzień 05.03.2016 oraz na dzień złożenia niniejszego wniosku.; 15. Imiona i nazwiska wszystkich pracowników pedagogicznych zatrudnionych w Gimnazjum, z podaniem wykształcenia każdej z tych osób, a w przypadku wykształcenia wyższego również kierunku ukończonych studiów oraz daty zatrudnienie na obecnym stanowisku; 16. Imiona i nazwiska wszystkich pracowników pedagogicznych zatrudnionych w Gimnazjum, z podaniem miesięcznego wynagrodzenia brutto.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe