Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Na jakich aktach prawnych opierają się uchwały dotyczące ewaluacji wewnętrznej, dodatkowych dni wolnych od zajęć i przyznawania stypendiów dla uczniów?
Na ten temat pisaliśmy wielokrotnie.
Ad. 1 W sprawie ewaluacji wewnętrznej rozporządzenie nie obliguje szkoły do podejmowania uchwały. Dyrektor szkoły lub placówki we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze,w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego:
1) przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy szkoły lub placówki;
2) kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczeji opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki;
3) wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez:
a) diagnozę pracy szkoły lub placówki,
b) planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego,
c) prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad;
4) monitoruje pracę szkoły lub placówki. Ewaluację wewnętrzną przeprowadza się w odniesieniu do zagadnień uznanych w szkole lub placówce za istotne w jej działalności.
W celu realizacji tych zadań dyrektor szkoły lub placówki we współpracy z nauczycielami, o których mowa wyżej w szczególności:
1) analizuje dokumentację przebiegu nauczania;
2) obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej szkoły lub placówki.
Dyrektor szkoły lub placówki opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego, który przedstawia na zebraniu rady pedagogicznej, a w przypadku szkoły lub placówki, w której nie tworzy się rady pedagogicznej – na zebraniu z udziałem nauczycieli i osób niebędących nauczycielami, które realizują zadania statutowe szkoły lub placówki, w terminie do dnia 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan.Plan ten jest opracowywany z uwzględnieniem wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w szkole lub placówce w poprzednim roku szkolnym oraz podstawowych kierunków realizacjipolityki oświatowej państwa.
Plan nadzoru zawiera w szczególności:
1) przedmiot ewaluacji wewnętrznej oraz termin jej przeprowadzenia;
2) tematykę i terminy przeprowadzania kontroli przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki;
3) zakres wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań;
4) plan obserwacji;
5) zakres monitorowania.W przypadku dokonania zmian w planie nadzoru, dyrektor szkoły lub placówki niezwłocznieinformuje radę pedagogiczną, a w przypadku szkoły lub placówki, w której nie tworzy się rady pedagogicznej – nauczycieli i osoby niebędące nauczycielami, które realizują zadania statutowe szkoły lub placówki, o wprowadzonych zmianach.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, w szczególności § 22 – 24.
Ad. 2 W nowym rozporządzeniu utrzymano dotychczasową procedurę określania prowadzenia zajęć w ciągu pięciu lub sześciu dni tygodnia oraz ustalania dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz dotychczasowe kompetencje organów szkoły (rady szkoły, rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego) w zakresie opiniowania:
1) prowadzenia w szkole podstawowej zajęć w ciągu pięciu lub sześciu dni tygodnia, przy zmianowości 2 i więcej, po zaopiniowaniu przez radę szkoły i rady pedagogicznej,
2) organizacji tygodnia pracy w szkołach innych niż szkoła podstawowa, po zasięgnięciu opinii rady szkoły i rady pedagogicznej, a w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe także w porozumieniu z podmiotami organizującymi praktyczną naukę zawodu,
3) ustalania dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych w szkołach lub placówkach po zasięgnięciu opinii rady szkoły albo rady placówki, a gdy rada szkoły lub placówki nie została powołana – rady pedagogicznej, z tym, że w przypadku szkół wymagana jest także opinia rady rodziców i samorządu uczniowskiego - wymiar dodatkowo wolnych dni jest podany w dla:
- szkół podstawowych – do 8 dni,
- liceów ogólnokształcących i techników – do 10 dni,
- branżowych szkół I stopnia, branżowych szkół II stopnia, szkół policealnych i placówek kształcenia praktycznego – do 6 dni,4) ustalania w szczególnie uzasadnionych przypadkach dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktycznych, niezależnie od dni wolnych ustalonych na podstawie § 5 ust. 1 po zasięgnięciu opinii rady szkoły lub placówki, a w przypadku szkoły lub placówki rada nie została powołana, rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego oraz za zgodą organu prowadzącego pod warunkiem ich odpracowania w wyznaczone soboty. Dyrektor informuje nauczycieli, uczniów oraz ich rodziców o wolnych dniach w terminie do dnia 30 września. Przy ustalaniu dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych dla szkoły podstawowej na rok szkolny 2017/2018, należy podkreślić – o czym pisaliśmy - że w br. szkolnym nie przeprowadza się egzaminu ósmoklasisty.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji roku szkolnego, w szczególności § 4, 5.
Ad. 3 Podstawa prawna: Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz. U. z 2016r. ze zm.), w szczególności Rozdział 8a - Pomoc materialna dla uczniów.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Witam. Mam następujący problem. Rada Pedagogiczna rok temu uchwaliła jednogłośnie, że w dniu 14 października każdego roku będzie obchodzony w szkole Dzień Patrona. Taka uroczystość odbyła się już dwukrotnie. Jednak po tegorocznym święcie pojawiły się głosy, że warto wrócić do uroczystości 13 października (wcześniejszy zapis w statucie), a 14 zorganizować tylko zajęcia opiekuńcze dla uczniów, którzy ewentualnie pojawiliby się w tym dniu w szkole. Czy tylko dlatego, że nauczyciele chcą mieć dzień wolny (jak inni na terenie gminy) można zmieniać prawo szkolne co roku? To przecież nie jest dzień wolny od pracy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel przebywający na kwarantannie, po wyrażeniu zgody, może prowadzić lekcje zdalnie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W dniu 09.11.2016r. o godz.13:43 zadałam pytanie, w jakim języku zapisywać tematy lekcji z języka obcego w dzienniku. Otrzymałam odpowiedź, że nauczyciel powinien mieć pełną wiedzę związaną z wykonywaniem zawodu. Jednak w tym przypadku nauczyciel ma dylemat i dlatego zadałam pytanie do eksperta.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy wyszło jakieś zarządzenie, rozporządzenie dotyczące podręczników z klas 1 i 2 gimnazjum dotyczące zdjęcia ich ze stanu z księgozbioru biblioteki szkolnej? Co z tymi bezużytecznymi już książkami można zrobić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Na jakiej podstawie prawnej art 6a KN tj. Dz.U. z 2016., poz.1379 czy na Dz.U. z 2017., poz.1189 mam się oprzeć składając wniosek o ocenę pracy do organu nadzorującego szkołę.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe