Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nasza szkoła prowadzona jest przez stowarzyszenie. W umowie przekazującej prowadzenie szkoły stowarzyszeniu jest zapis, że gmina przekazuje dotację w wysokości wydatków ponoszonych przez gminę na jednego ucznia w szkołach tego samego typu prowadzonych przez gminę. Pomimo, że od 1 września doszły klasy 7, dotacja udzielana stowarzyszeniu nie zmieniła się. Nasze pytanie dotyczy tego w jaki sposób uzyskać od gminy informacje nt. wysokości wydatków ponoszonych przez nią na utrzymanie ucznia w szkole prowadzonej prze gminę? Jakie wydatki ponoszone przez gminę powinny być uwzględnione w obliczeniu dotacji przekazywanej stowarzyszeniu?
Stowarzyszenie może zapoznać się z uchwałą budżetową gminy, która określa wydatki bieżące ogólnie zdefiniowane w art. 236 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, zaplanowane na rok budżetowy w budżecie jednostki samorządu terytorialnego na prowadzenie przez jednostkę samorządu terytorialnego szkół danego typu i rodzaju (art. 78b ust. 10 UoSO) albo może zwrócić się do gminy o udzielenie informacji publicznej odnośnie wysokości wydatków ponoszonych na jednego ucznia w szkole określonego typu oraz jakie konkretnie wydatki zostały wzięte pod uwagę (art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, Dz.U. z 2016 r., poz. 1764). W przypadku dotowania publicznych niesamorządowych szkół ww. wydatki zaplanowane w budżecie są one pomniejszane o kwoty wymienione w art. 78b ust. 3 UoSO (zaplanowane na rok budżetowy w budżecie jednostki samorządu terytorialnego opłaty za wyżywienie w szkołach, stanowiące dochody budżetu jednostki samorządu terytorialnego; sumę iloczynów odpowiednich kwot przewidzianych w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego na uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym w szkołach danego typu i rodzaju, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego; zaplanowane na rok budżetowy w budżecie jednostki samorządu terytorialnego wydatki bieżące finansowane z użyciem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej na prowadzenie szkół; iloczyn kwoty przewidzianej w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego na dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju w szkole danego typu i rodzaju, posiadające opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz statystycznej liczby tych dzieci w tych szkołach; iloczyn kwoty przewidzianej w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego na uczestnika zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w szkołach danego typu i rodzaju, posiadającego orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz statystycznej liczby uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w tych szkołach; zaplanowaną na rok budżetowy w budżecie jednostki samorządu terytorialnego kwotę dotacji podręcznikowej; zaplanowane na rok budżetowy w budżecie jednostki samorządu terytorialnego wydatki bieżące na finansowanie działalności internatów w tych szkołach; zaplanowane na rok budżetowy w budżecie jednostki samorządu terytorialnego wydatki bieżące na programy pomocy socjalnej dla uczniów finansowane przez rząd).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W Uchwale Rady Gminy ustalone są obowiązkowe wymiary godzin dla nauczycieli: pedagog, logopeda, terapeuta pedagogiczny, doradca zawodowy. Tygodniowa liczba godzin dla logopedy to 22 godziny, a dla nauczyciela przedszkoli i innych placówek przedszkolnych pracujących z grupami obejmującymi dzieci 6-letnie i dzieci młodsze – 25 godzin.
Logopeda pracuje u nas na pełnym etacie w szkole podstawowej i ma 22/22, dodatkowo ma w przedszkolu grupę dzieci 5 –letnich 3 godziny. Jakie powinno być pensum tego nauczyciela 22/22 +3/25 etat łączony?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor zatrudniony w przedszkolu niepublicznym będący jednocześnie organem prowadzącym może zatrudnić dodatkowo dwóch zastępców (jednego pedagogicznego oraz drugiego zarządzającego)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaką datę należy wpisać wpisując ucznia klasy pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej w księdze uczniów i na legitymacji szkolnej 1.09.2017 r. czy 04.09.2017 r.?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W szkole policealnej zajęcia z przedmiotu podstawy przedsiębiorczości organizuje się dla słuchaczy, którzy nie realizowali tego przedmiotu na wcześniejszym etapie edukacyjnym. Wówczas w arkuszu ocen wpisuje się "zwolniona/y oraz rodzaj i numer świadectwa na podstawie, którego to zwolnienie następuje. Niestety nie znalazłam informacji co wpisujemy na świadectwie ukończenia szkoły.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Cztery lata temu, z inicjatywy rodziców, powstała rada szkoły. Od początku swojego istnienia był to praktycznie tzw. "martwy twór", gdyż nie podejmował żadnych konkretnych działań na rzecz społeczności szkolnej. W minionym roku szkolnym nie spotkał się na żadnym posiedzeniu, więc członkowie rady chcieli jej rozwiązania. Na początku tego roku szkolnego rada pedagogiczna podjęła decyzję o rozwiązaniu rady szkoły przy całkowitej aprobacie członków prezydium Rady Rodziców. Równocześnie usunięto rozdział dotyczący rady szkoły w znowelizowanym statucie szkoły. Czy były to działania zgodne z prawem? Niestety, jeden z rodziców (skonfliktowany z nauczycielami i rodzicami) chce wystąpić z wnioskiem o powołanie nowej rady szkoły i liczy na zostanie jej członkiem. Czy dyrektor szkoły może odmówić powołania nowej rady szkoły w sytuacji gdy wszyscy nauczyciele i członkowie prezydium rady rodziców są przeciwni i odmawiają współpracy z tym skonfliktowanym rodzicem? Czy nauczyciele mogą odmówić członkostwa w rady szkoły i co w takim przypadku ma zrobić dyrektor?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe