Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel języka polskiego chciałby prowadzić indywidualny program nauki dla ucznia klasy pierwszej. W związku z powyższym, proszę o wyjaśnienie jaki jest zakres obowiązków nauczyciela opiekuna ucznia? Czy nauczycielowi przysługuje dodatkowa godzina z uczniem?
Zakładam, że chodzi o ucznia zdolnego, czyli o indywidualny program nauczania (lub tok). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki z dnia 19 grudnia 2001 r. (Dz. U. z 2002 r. Nr 3, poz. 28) - na podstawie art. 66 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty z 7.09.1991 r. (ze zm.).
Przez indywidualny tok nauki rozumiemy proces kształcenia się ucznia w zakresie np. jednego przedmiotu, na podstawie programu nauczania objętego szkolnym zestawem lub na podstawie indywidualnego programu.
Uczeń, który realizuje indywidualny tok nauki:
•może w ciągu roku szkolnego realizować· program nauczania z zakresu co najmniej dwu klas;
•może być zwolniony z obowiązku uczestniczenia w zajęciach przewidzianych planem nauczania dla jego klasy;
•może uczęszczać na wybrane zajęcia edukacyjne do klasy programowo wyższej, w tej lub innej szkole, w szkole wyższego stopnia albo realizować· program we własnym zakresie;
•jest klasyfikowany na podstawie egzaminu klasyfikacyjnego.
Indywidualny program nauki nie może obniżyć wymagań edukacyjnych wynikających ze szkolnego zestawu programów dla danej klasy.
Zgody na indywidualny program i tok nauki udziela dyrektor szkoły - na wniosek rodziców lub pełnoletniego ucznia, po uzyskaniu pozytywnej opinii rady pedagogicznej i poradni psychologiczno-pedagogicznej.
W/w Rozporządzenie określa warunki organizowania indywidualnego programu nauki dla ucznia:
1) wniosek rodzica/prawnego opiekuna,
2) opinia Rady Pedagogicznej,
3) opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, określającej ew. zalecenia i wskazówki do pracy z uczniem,
4) pisemna decyzja dyrektora określająca szczegóły nauczania.
Należy pamiętać, że uczeń taki powinien zdawać egzaminy klasyfikacyjne zgodnie z Rozporządzeniem z dnia 30.04.2007 r (ze zm.) w sprawie oceniania (...).
Opinię i potrzeby edukacyjne ucznia określa poradnia, jednak każde zwiększenie godzin pracy, które wiąże się ze zwiększonym nakładem finansowym, musi być wprowadzone w (pisemnym) porozumieniu i za zgodą oragnu prowadzącego.
W przepisach prawa nie ma wyraźnego wskazania do wprowadzenia dodatkowych godzin pracy z uczniem, ale można je realizować wykorzystując np. godziny w ramach art. 42 KN.
Jeśli jednak chodziłoby o inne rozwiązania edukacyjne - indywidualne nauczanie - regulacje znajdziemy w niżej wymienionym Rozporządzeniu.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 18 września 2008 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży - na podstawie art. 71 b ust. 8 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.2):
§ 1. Indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne, zwane dalej "indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym", oraz indywidualne nauczanie organizuje się na czas określony w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania, wydanym przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, zwanym dalej "orzeczeniem".
§ 2. Dyrektor przedszkola lub szkoły, zwany dalej "dyrektorem", organizuje indywidualne przygotowanie przedszkolne lub indywidualne nauczanie w sposób zapewniający wykonanie określonych w orzeczeniu zaleceń dotyczących warunków realizacji potrzeb edukacyjnych dziecka oraz form pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Witam!
Mam nauczyciela nauczyciela nauczania indywidualnego na całym etacie, czyli 18 godzin 60 minutowych. Jako godziny kartowe otrzymał jedną godzinę nauczania indywidualnego, czyli 60 minut i jedną godzinę zdw.
-Czy godzina kartowa zdw powinna być 60 minutowa czy 45 minutowa.
-Czy godziny kartowe odnoszą się do etatu czy do rodzaju zajęć.
Skoro nauczyciel ma nauczanie indywidualne cały etat 18 godzin 60 minutowych to powinien mieć 2x60 minut godzin kartowych.
Podobną sytuację mam z nauczycielem w świetlicy.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor szkoły opracował projekt planu finansowego na rok 2016. Organ prowadzący przyznał niewystarczające środki finansowe, nie mają one odzwierciedlenia w planie finansowym dyrektora szkoły. Relacje z organem prowadzącym są złe. Jakie narzędzia prawne ma dyrektor w ręku? W trakcie roku pieniądze są dokładane przez OP, ale na ten moment są za małe. Wystarczy negatywna opinia rady pedagogicznej? Czym taka opinia skutkuje?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W związku z nowym Rozporządzeniem MEN w sprawie procedury weryfikacji dostępu do bazy danych systemu informacji oświatowej z dnia 24 kwietnia 2012 r. mam pytanie: jak powinien być skonstruowany wniosek o uzyskanie upoważnienia do dostępu do bazy danych SIO, a jak upoważnienie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dot. "13" dla nauczyciela mianowanego. Rok 2018 i jego nieobecności: 18.01.-urlop okolicznościowy, 19.02.-chorobowe, od 05.06 do 31.12.- chorobowe 100%. Z wyliczeń wynika, że nauczyciel nie otrzyma dodatkowego wynagrodzenia za rok 2018 (z uwagi na fakt nieprzepracowania stosownego okresu wynikającego z ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym, a także tego, że chorobowe pracownika nie podlega zaliczeniu do wymaganego okresu). Czy mam rację?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dokumentowanie zajęć rozwijających uzdolnienia w przedszkolu musi być prowadzone w przygotowanych przez wydawnictwa dziennikach? Czy taką dokumentację można prowadzić w przygotowanych przez siebie dziennikach (przygotowanych i wydrukowanych w placówce)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe