Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczycielka wraca do pracy po urlopie macierzyńskim i rodzicielskim. Na 1 rok przerwała staż na nauczyciela mianowanego, teraz będzie go kontynuować. Czy musi złożyć jakiś wniosek o kontynuację stażu?
Nauczycielka nie musi składać wniosku. Na podstawie art. 9d ust. 5a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215 ze zm., w przypadku nieobecności nauczyciela w pracy z powodu urlopu macierzyńskiego i urlopu rodzicielskiego staż ulega przedłużeniu o czas trwania tej nieobecności. Przepis ten stanowi o wydłużeniu stażu z mocy prawa, bez konieczności składania wniosku, a prawidłowy czas jego trwania ustala dyrektor.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielka od 1 września 2022 r jest zatrudniona w szkole podstawowej ogólnodostępnej na stanowisku wychowawcy świetlicy w pełnym wymiarze godzin (26/26). Wcześniej, tj. w 1985 r. ukończyła studium pedagogiczne (posiada świadectwo ukończenia) zorganizowane przez Oddział Doskonalenia Nauczycieli, na podstawie Zarządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 22 maja 1981 r. w sprawie zasad uzyskiwania kwalifikacji pedagogicznych przez czynnych nauczycieli szkół podstawowych i placówek oświatowo- wychowawczych, uzyskując tym samym kwalifikacje w rozumieniu art. 9, ust. 1 KN. Nauczycielka posiada także dyplom ukończenia studium kwalifikacyjnego z zakresu pedagogiki specjalnej, na podstawie którego uzyskała kwalifikacje do prowadzenia pracy w szkołach i placówkach kształcenia specjalnego dla dzieci upośledzonych umysłowo (podstawa prawna: zarządzenia Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 5 maja 1983 r. w sprawie utworzenia studium pedagogicznego w zakresie pedagogiki specjalnej). Na bazie ww. przygotowania nauczycielka była zatrudniona przez 7 lat i 9 miesięcy w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym od dnia 4 września 1984 r. do 31 maja 1992 r. na stanowisku wychowawcy internatu, po czym wyjechała za granice i tam pracowała w innej branży. 30 czerwca 2022 r. dyrektor szkoły nadał nauczycielce stopień nauczyciela kontraktowego w oparciu pięcioletni okres pracy i znaczący dorobek zawodowy i mając na uwadze fakt, że nauczycielka uzyskała status nauczyciela mianowanego przed kwietniem 2000 r. (1992 r.), a miała wieloletnia przerwę w oświacie. Jak wygląda w takim przypadku awans zawodowy nauczycielki?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel stażysta przebywał na zwolnieniu lekarskim (macierzyński) w okresie odbywania stażu tj. od 14.02.2012 do 30.07.2012 . Staż miał zakończyć 31.05.2012. Od jakiej daty przedłużamy staż - od 1.06.2012 czy od 31.07.2012?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- 1.Dyrektor przedszkola niepublicznego z oddziałami integracyjnymi, prowadzonego przez fundację ma stopień nauczyciela kontraktowego, uzyskany w 2000 roku. W l. 2001-2014 z różnych powodów nie pracował w zorganizowanych strukturach oświaty – nie miał więc możliwości kontynuowania ścieżki awansu zawodowego. W roku szkolnym 2014-15 pracował jako wychowawca grupy w przedszkolu publicznym, a w r. 2015 założył fundację i stanął na czele aktualnie kierowanej placówki. Obecnie – wobec ustabilizowania sytuacji placówki – pragnie powrócić do swego awansu zawodowego. Czy jest ku temu jakaś „dyrektorska ścieżka”, biorąc pod uwagę, że art. 9e KN mówi o drodze nauczyciela mianowanego do dyplomowanego, a w sieci można znaleźć np. odpowiedź na interpelację poselską z 2013 r, że „nauczyciel kontraktowy, któremu powierzono stanowisko dyrektora w przedszkolu niepublicznym lub w szkole niepublicznej, nie ma możliwości odbywania stażu na stopień nauczyciela mianowanego w przedszkolu niepublicznym lub w szkole niepublicznej, w którym pełni funkcję dyrektora. Ścieżka awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego pozostaje w sprzeczności z jednoczesnym pełnieniem funkcji dyrektora przedszkola lub szkoły niepublicznych. Nauczyciel kontraktowy będący dyrektorem przedszkola niepublicznego lub szkoły niepublicznej może odbywać staż na stopień nauczyciela kontraktowego lub mianowanego, jeśli podejmie dodatkowe zatrudnienie zgodnie z kwalifikacjami i w wymiarze co najmniej 1/2 etatu na stanowisku nauczyciela w innym przedszkolu lub szkole”, a z kolei w innym miejscu można przeczytać, że „Stosownie do przepisu art. 9e ust. 1 KN dyrektora szkoły, po spełnieniu określonych warunków, nie obowiązuje odbywanie stażu, bowiem dla niego równoważny z okresem stażu jest okres zatrudnienia. Jednak zastosowanie art. 9e ust. 1 KN dotyczy dyrektora, który posiada stopień nauczyciela mianowanego i chce uzyskać stopień nauczyciela dyplomowanego. W opisanym przypadku nauczyciel posiada stopień awansu nauczyciela kontraktowego, a nie mianowanego. W związku z tym, tak jak i w przypadku jakichkolwiek innych wątpliwości dotyczących awansu, wymagających rozstrzygnięcia prawnego, należy zawrócić się z prośbą o rozstrzygnięcie do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą. Ponieważ zgodnie z przepisami art. 9 h ust. 1 pkt 1 KN nadzór nad czynnościami podejmowanymi w postępowaniu prowadzonym przez organ prowadzący o nadanie nauczycielowi stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego – sprawuje organ nadzoru pedagogicznego.”
Młoda nauczycielka, posiadająca kwalifikacje do pracy jako nauczyciel w grupie przedszkolnej jest równocześnie młodą matką „na pełnym etacie” i zwyczajnie nie jest gotowa do podjęcia ścieżki awansu zawodowego w pierwszym roku pracy. Jest przepis, / art. 10 ust. 7 „rozpoczynającą pracę w szkole” wraz z ust. 11/ który pozwala nauczycielowi zawnioskować o niestosowanie wobec niego rozdziału 3a KN, a ona zwyczajnie nie jest gotowa, a przecież nikogo nie można zmuszać, a dyrekcja nie ma nic przeciwko poczekaniu, aż nauczycielka sama dojrzeje do tej decyzji. Czy można zastosować wskazane przepisy, ale ona musi mieć umowę na czas określony? Czy wyjściem jest, że ona po prostu nie złożu planu rozwoju zawodowego, czy są tego jakieś negatywne konsekwencje? Dla niej? Dla placówki?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o Regulamin Oceny Pracy Nauczyciela obowiązujący od stycznia 2019 r. oraz kryteriów oceny pracy.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka jest zatrudniona:
- I umowa na czas określony: 1 września 2017 r. do 3 sierpnia 2018 r.
- II umowa na czas nieokreślony: 1 września 2018 r. do chwili obecnej.
Nauczycielka korzystała z urlopu macierzyńskiego od dnia 26 października 2022 r. do 31 sierpnia 2023 r. Jej staż pracy na dzień 31 sierpnia 2023 r. będzie wynosił 5 lat 10 miesięcy i 8 dni. Stopień nauczyciela kontraktowego uzyskała 29 października 2019 r. Kiedy uzyska ona stopień nauczyciela mianowanego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe