Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Decyzję o odroczeniu obowiązku szkolnego wydaje dyrektor szkoły, do której dziecko zostało przyjęte -zapisane z urzędu na podstawie zgłoszenia oraz w wyniku rekrutacji. Przyjąłem dziecko do szkoły spoza gminy (spoza obwodu) i ja podejmuję decyzję o odroczeniu, gdyż jest już przyjęte do mojej szkoły w wyniku rekrutacji. Poprawność mojej decyzji zostało potwierdzone przez MEN>
Odpowiedź ściśle wiąże się z zapisami treści art. z ustawy, nie jest osobistą interpretacją. Od czasu interpelacji (poniżej) nic się nie zmieniło.
Jednocześnie informujemy, że stanowisko to nie stanowi wiążącej wykładni przepisów prawa.
http://orka2.sejm.gov.pl/IZ6.nsf/main/0DB8D883
Interpelacja nr 12976
do ministra edukacji narodowej
w sprawie wykorzystywania opinii zamieszczonych na stronie internetowej MEN jako źródła interpretacji przepisów prawa oświatowego
Na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej, w zakładce: Prawo oświatowe - opinie i stanowiska MEN, znajdują się informacje ministerstwa dotyczące niektórych aktów prawnych. Informacje te są zamieszczane pod nazwą: stanowisko, opinia, komunikat, a nawet notatka.
Należy podkreślić, że problematyka poruszana w ww. pismach jest niezwykle istotna dla funkcjonowania szkół i organów prowadzących. Bardzo często, jak podkreślają dyrektorzy szkół, stanowią one jedyne źródło interpretacji przepisów prawa oświatowego.
Opinie wyrażane przez MEN porządkują organizację pracy szkoły i mogą być szczególnie przydatne w dobie prowadzonej reformy polskiej oświaty. Przykładem tutaj może być stanowisko w sprawie sposobu wykonania przepisu art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b ustawy Karta Nauczyciela, czy też opinia dotycząca postępowań związanych z likwidacją szkół (wydana w okresie zmiany ustawy o systemie oświaty).
Niestety, zarówno dyrektorzy szkół/placówek, jak i przedstawiciele organów prowadzących szkoły zwracają uwagę na zasadnicze wady wydawanych opinii, które w praktyce utrudniają wprowadzenie w życie bardzo często rozsądnych rozwiązań. Cechą wspólną, która występuje we wszystkich zamieszczanych informacjach, jest brak adnotacji, kto sporządził daną opinię czy stanowisko. Dodatkowo niektóre z tych opinii/stanowisk zakończone są klauzulą: ˝jednocześnie informujemy, że ww. opinia Ministerstwa Edukacji Narodowej nie stanowi wiążącej wykładni przepisów prawa˝.
Zdaniem dyrektorów i organów prowadzących w wielu przypadkach sformułowanie to uniemożliwia zastosowanie proponowanej przez ministerstwo regulacji.
W związku z powyższym zwracam się do Pani Minister z następującymi pytaniami:
1. Czy zamieszczone na stronie www. ministerstwa opinie, stanowiska, komunikaty mogą być podpisane przez osoby, które je sporządziły?
2. Czy wydawane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej opinie, stanowiska, komunikaty mogą stanowić wiążącą wykładnię prawa?
Z poważaniem
Poseł Wojciech Żukowski
Tomaszów Lubelski, dnia 19 listopada 2009 r.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W Liceum w Zespole Szkół Technicznych w Płocku jest Szkoła Mistrzostwa Sportowego w wioślarstwie. Zajęcia sportowe -wioślarstwo jest realizowane w ilości 13 godzin rocznie przez 4 lata.
Moje pytania są następujące:
1. W jaki sposób należy dokumentować realizację zajęć (zajęcia sportowe - wioślarstwo) w arkuszu ocen i na świadectwie ucznia? Jaki wpis i w której części należy zamieścić w arkuszu ocen i na świadectwie?
2. W jakim dzienniku należy prowadzić dokumentację przebiegu nauczania (dziennik lekcyjny czy dziennik zajęć innych)?
3. Czy w dzienniku odnotowujemy obecności i nieobecności czy tylko obecności a nieobecności się nie zaznacza?
4. Czy nieobecności i obecności na tych zajęciach wliczmy do frekwencji ucznia?
5. Czy zajęcia sportowe – wioślarstwo są oceniane czy też tych zajęć się nie ocenia?
6. Czy ocenę lub jej brak należy wpisać do arkusza i na świadectwo?
7. Jeśli uczeń jeśli ma poniżej 50% frekwencji na tych zajęciach to czy może być nieklasyfikowany?
8. Czy uczeń może otrzymać ocenę nieostateczną?
9. Jeśli uczeń otrzyma ocenę niedostateczną z tych zajęć to czy przystępuje do egzaminu poprawkowego?
W Liceum w ZST w Płocku są również oddziały sportowe. Prowadzone są w nich następujące zajęcia: zajęcia sportowe - piłka ręczna, zajęcia sportowe - piłka nożna.
W związku z tym mam adekwatne pytania jak w przypadku Szkoły Mistrzostwa Sportowego, a mianowicie:
1. W jaki sposób należy dokumentować realizację zajęć (zajęcia sportowe - piłka ręczna, zajęcia sportowe - piłka nożna) w arkuszu ocen i na świadectwie ucznia? Jaki wpis i w której części należy zamieścić w arkuszu ocen i na świadectwie?
2. W jakim dzienniku należy prowadzić dokumentację przebiegu nauczania (dziennik lekcyjny czy dziennik zajęć innych)?
3. Czy w dzienniku odnotowujemy obecności i nieobecności czy tylko obecności a nieobecności się nie zaznacza?
4. Czy nieobecności i obecności na tych zajęciach wliczmy do frekwencji ucznia?
5. Czy zajęcia sportowe - piłka ręczna/zajęcia sportowe - piłka nożna są oceniane czy też tych zajęć się nie ocenia?
6. Czy ocenę lub jej brak należy wpisać do arkusza i na świadectwo?
7. Jeśli uczeń jeśli ma poniżej 50% frekwencji na tych zajęciach to czy może być nieklasyfikowany?
8. Czy uczeń może otrzymać ocenę nieostateczną?
9. Jeśli uczeń otrzyma ocenę niedostateczną z tych zajęć to czy przystępuje do egzaminu poprawkowego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Przedszkole Niepubliczne aby stać się tzw. przedszkolem za złotówkę musi stanąć do konkursu ? Na czym to polega? Jakie warunki trzeba spełnić aby przystąpić do konkursu? Jakie terminy obowiązują?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie o kwestię tajemnicy Rady Pedagogicznej. Niedawno zarząd spółki - organu prowadzącego szkołę zobowiązał mnie do przesyłania protokołów rad pedagogicznych. Odmówiłem powołując się na na tajemnicę RP i kwestię szczególnych danych osobowych.
Zarząd powołuje się na decyzję NSA twierdząc, że jest to informacja publiczna i mam przekazywać.
Czy zarząd (organ prowadzący) ma prawo do otrzymania ode mnie protokołów rad?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kto decyduje o tym jaki drugi język obcy nowożytny ma być nauczany w klasie VII?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy przedszkole miejskie z 5 oddziałami może mieć jako filie 3 oddziały wiejskie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe