Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Obecnie mam III klasę integracyjną, jaki w związku ze zmianami będzie status klasy IV oraz nauczyciela wspomagającego?
Po reformie edukacji IV klasa rozpoczyna drugi etap edukacyjny, a uczniowie, którzy skończyli III klasę kontynuują naukę w wyższej klasie integracyjnej (załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz. U. z 2014 r., poz. 356). Zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz. U. z 2015 r., poz. 1113 w szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi we wszystkich klasach zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Jeśli nauczyciel posiada wymagane kwalifikacje, może zajmować stanowisko nauczyciela wspomagającego także w IV klasie.
Dotychczasowe przepisy dotyczące warunków funkcjonowania oddziału szkoły integracyjnej lub oddziału integracyjnego w szkole ogólnodostępnej ulegną zmianie. Obecnie obowiązujące rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001r. Nr 61, poz. 624 z późn.zm.)
w załączniku nr 2 dla szkół podstawowych stanowi, że liczba uczniów w oddziale szkoły integracyjnej oraz w oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej powinna wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych.
Od 1 września 2017r. – w odniesieniu do szkół podstawowych – przepisy ww. rozporządzenia nie będą miały zastosowania. Zastąpi je rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli. W projekcie tego rozporządzenia ( z dnia 20stycznia 2017r. ), w § 6 ust. 1 znajduje się następujący zapis: liczba uczniów w oddziale szkoły integracyjnej lub oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej wynosi nie więcej niż 20, w tym nie więcej niż 5 uczniów niepełnosprawnych.
Jeśli zatem zostaną zachowane warunki określone w tym przepisie (zostanie zachowana wymagana liczba uczniów, tj. nie więcej niż 20, w tym nie więcej niż 5 uczniów niepełnosprawnych), to od dnia 1 września 2017r. status integracyjnej klasy IV nie ulegnie zmianie. Nie ulegnie również zmianie status tzw. nauczyciela wspomagającego. Z dniem 1 września 2017r. nauczyciele zatrudnieni w dotychczasowej sześcioletniej szkole podstawowej prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego, stają się z mocy prawa nauczycielami zatrudnionymi w ośmioletniej szkole podstawowej. Dyrektor dotychczasowej sześcioletniej szkoły podstawowej, w terminie do 15 maja 2017r., informuje na piśmie nauczycieli zatrudnionych w szkole o tej zmianie (w tym również nauczyciela wspomagającego, który, jak należy sądzić będzie po dniu 1 września 2017r. kontynuował dotychczasowe zatrudnienie w szkole).
Nadal będzie obowiązywało rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lica 2015r.
w sprawie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym ( Dz.U. z 2015r. poz.1113), które m.in. w § 7 ust.1 stanowi, że w szkołach integracyjnych, szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Zgodnie z § 7 ust.4 ww. rozporządzenia do zadań nauczyciela wspomagającego będzie należało:
- prowadzenie wspólnie z innymi nauczycielami zajęć edukacyjnych oraz wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami realizowanie zintegrowanych działań i zajęć określonych w indywidualnym programie edukacyjno- terapeutycznym;
- prowadzenie wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami pracy wychowawczej z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym;
- uczestniczenie, w miarę potrzeb, w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez nauczycieli oraz w zintegrowanych działaniach i zajęciach, określonych w programie, realizowanych przez nauczycieli i specjalistów;
- udzielanie pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne oraz nauczycielom i specjalistom realizującym zintegrowane działania i zajęcia, określone w programie, w doborze form i metod pracy z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel prowadzi nauczanie indywidualne. Czy należy się nauczycielowi wynagrodzenie za te godziny, jeżeli w tym czasie przebywa na wycieczce z inną klasą?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Sekretarz szkoły zatrudniony na pełen etat ma dodatkowo umowę- zlecenie na dodatkowe zadania nie wynikające ze stanowiska sekretarza. W umowie zlecenie zawarta jest liczba godzin w miesiącu oraz stawka za godzinie pracy na umowie zlecenie. Proszę o odpowiedź czy trzeba prowadzić ewidencję godzin pracy sekretarza z umowy zlecenie, jeżeli tak to proszę o wzór tego druku.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielce kończy się urlop dla poratowania zdrowia 31.03.2016r. Przyniosła zwolnienie lekarskie od lekarza prowadzącego od 30.03-12.04.2016r. Lekarz medycyny pracy nie wystawił żadnego zaświadczenia, bo nie otrzymał dokumentacji o przebiegu leczenia, a zwolnienie, o którym mowa. Nauczycielka nie wykorzystała 182 dni na zwolnienie. Czy może od 1 kwietnia przebywać na zwolnieniu lekarskim i nie przedstawiać zaświadczenia od lekarza medycyny pracy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Podczas ferii zimowych organizowane są zajęcia dla uczniów poza szkołą organizowane przez MGOK, są to zajęcia wyjazdowe. Co roku nauczyciele nieodpłatnie sprawują opiekę podczas wyjazdów (kino, basen itp.) Czy taka opieka jest zgodna z prawem?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel kontraktowy zatrudniony na czas nieokreślony w roku szkolnym 2020/2021 za zgodą organu sprawującego nadzór pedagogiczny będzie realizować 1 godzinę zajęć tygodniowo niezgodnie z kwalifikacjami. Czy w związku z tym na podst. art.10 ust.9 należy podpisać z tym nauczycielem dodatkową umowę?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe