Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Od 1 września rozpoczyna naukę w szkole uczeń, który przybył z Ukrainy do Polski po 24 lutego 2022 r. Ukończył szkołę podstawową w Polsce. Uczniowi przysługuje prawo do dodatkowej nauki języka polskiego nie dłużej niż przez 24 miesiące. Od jakiego momentu mam liczyć te 24 miesiące – od daty przyjęcia od 1 września 2023 r. do "mojej" szkoły ponadpodstawowej czy uwzględnić również okres nauki języka polskiego w szkole podstawowej?
Na podstawie art. 165 ust. 7 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r., poz. 900 z późn. zm.) osoby niebędące obywatelami polskimi (nie tylko z Ukrainy), podlegające obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, które nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki, mają prawo do dodatkowej, bezpłatnej nauki języka polskiego nie dłużej niż przez okres 24 miesięcy.
Dodatkową naukę języka polskiego dla tych osób organizuje organ prowadzący szkołę.
Zgodnie z § 11a rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz. U. z 2022 r., poz. 645 z późn. zm.) w latach szkolnych 2021/2022-2023/2024 dodatkowe zajęcia lekcyjne z języka polskiego są prowadzone indywidualnie lub w grupach liczących nie więcej niż 15 uczniów, w wymiarze pozwalającym na opanowanie języka polskiego w stopniu umożliwiającym udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, nie niższym niż 6 godzin lekcyjnych tygodniowo.
Dyrektor szkoły ponadpodstawowej winien ocenić, czy uczeń pomimo dodatkowych zajęć lekcyjnych z języka polskiego w szkole podstawowej nadal zna język polski na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki, tym razem w szkole ponadpodstawowej.
Wszak uczeń ukończył szkołę podstawową wraz z egzaminem ósmoklasisty i przeszedł pozytywnie rekrutację do szkoły ponadpodstawowej – według mnie powyższe pokazuje, że już nie trzeba w szkole ponadpodstawowej organizować dla niego dodatkowych zajęć lekcyjnych z języka polskiego.
Jeżeli jednak jest inaczej, to liczymy 24 miesiące od rozpoczęcia zajęć w szkole podstawowej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Chciałabym zapytać o diagnozę dzieci przedszkolnych. Czy wychowawcy muszą dokonywać diagnozy trzylatków i czterolatków w formie pisemnej? Wydawnictwa oferują różne programy do szybkiego opracowania takiej diagnozy i drukowania raportów. Ale czy jest ku temu odpowiednia podstawa prawna? Bo ja na taką nie natrafiłam.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Chłopiec w marcu 2016 roku ukończył 8 lat. Pierwszą opinię o odroczeniu uzyskał w roku 2014 jako 6-latek (wtedy nie posiadał jeszcze orzeczenia), a następną jako 7-latek w roku 2015.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w świetle art 44f znowelizowanej ustawy o systemie oświaty, obowiązuje nadal zapis paragrafu 15 ust. 8 i 9 rozporządzenia w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów (zm. z 25 kwietnia 2013r.)? Krótko mówiąc - czy RP ma nadal kompetencje do decyzji o promowaniu lub nie ucznia, dla któremu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania co najmniej dwa razy z rzędu w tej samej szkole?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Stosunek pracy z dyrektorem szkoły niepublicznej ustał z dniem 11 kwietnia. Do organu prowadzącego wpłynął wniosek w dniu 4 maja o dokonanie oceny pracy. Czy organ prowadzący ma obowiązek dokonania oceny pracy osoby, która była dyrektorem i jednocześnie pracownikiem 8 m-cy, a wniosek o dokonanie oceny pracy składa kiedy już nie jest ani dyrektorem, ani pracownikiem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor placówki w ramach organizacji zastępstw (L-4 jednego z nauczycieli) może łączyć klasy, np. I a z I b? Jak wyglądać powinno wynagrodzenie za pracę nauczyciela z 2 klasami?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe