Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Od 1.09. w kl. I i IV SP bedzie nowa pp. Czy trzeba zmieniać podręczniki?
W uzasadnieniu wprowadzanych zmian w zakresie podręczników znajdujemy zapis:
”4) § 1 pkt 3 lit. a i b, pkt 6 lit. c-e, pkt 7 lit. c i d, pkt 8 rozporządzenia (dot. § 6 ust. 1, 2, 2a i 2b, § 10 ust. 8, 8a i 9, § 12 ust. 5 i 6, § 13 ust. 4 – możliwość wydawania podręcznika w częściach oraz dodatkowe materiały zawarte w podręcznikach)
Nowelizacja rozporządzenia doprecyzowywuje przepisy regulujące warunki, jakie powinien spełniać podręcznik przeznaczony do kształcenia ogólnego i podręcznik przeznaczony do edukacji wczesnoszkolnej. W zmienianym § 6 w ust. 1 i 2 doprecyzowano co powinien zwierać
podręcznik do kształcenia ogólnego i podręcznik do edukacji wczesnoszkolnej. Zgodnie z tymi przepisami, podręcznik do kształcenia ogólnego powinien zawierać usystematyzowaną prezentację wszystkich treści nauczania z zakresu danych zajęć edukacyjnych na danym etapie edukacyjnym, ujętych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Natomiast podręcznik do edukacji wczesnoszkolnej powinien zawierać usystematyzowaną prezentację wszystkich treści nauczania z zakresu czterech obszarów edukacji wczesnoszkolnej tj. edukacji polonistycznej, społecznej, przyrodniczej i matematycznej. Treści nauczania z pozostałych obszarów edukacji wczesnoszkolnej (np. edukacji muzycznej, plastycznej, zajęć technicznych czy komputerowych), nie muszą być zawarte w podręczniku do edukacji wczesnoszkolnej.
Jednocześnie w rozporządzeniu dopuszcza się możliwość wydawania podręczników do kształcenia ogólnego i podręczników do edukacji wczesnoszkolnej w częściach składających się na serię podręczników przeznaczonych do danych zajęć edukacyjnych albo do edukacji wczesnoszkolnej. Zgodnie bowiem z nowododawanym ust. 2a w § 6, podręcznik do kształcenia ogólnego i podręcznik do edukacji wczesnoszkolnej, w zależności od zakresu treści nauczania z danych zajęć edukacyjnych na danym etapie edukacyjnym lub zakresu treści nauczania z edukacji wczesnoszkolnej, może być wydany w częściach składających się na serię podręczników przeznaczonych do danych zajęć albo do edukacji wczesnoszkolnej. Każda część podręcznika powinna zawierać usystematyzowaną prezentację wybranych treści nauczania z zakresu danych zajęć edukacyjnych lub treści nauczania z zakresu edukacji wczesnoszkolnej.
Omówione powyżej zmiany wprowadzane w § 6 ust. 1, 2 i 2a powodują konieczność wprowadzenia odpowiednich zmian w § 12 ust. 5 i 6 dotychczas obowiązującego rozporządzenia. (…)
14) § 2 rozporządzenia (przepis przejściowy)
Trwający obecnie rok szkolny 2010/2011 jest ostatnim rokiem obowiązywania dotychczasowej podstawy programowej kształcenia ogólnego na I (klasy I-III szkoły podstawowej) i III (gimnazjum) etapie edukacyjnym. Tak więc, od roku szkolnego 2011/2012 na I etapie edukacyjnym będzie obowiązywać już tylko nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego. Od roku szkolnego 2012/2013 dotychczasową podstawę programową kształcenia ogólnego zacznie sukcesywnie zastępować nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego także na II i IV etapie edukacyjnym. Stopniowa zmiana podstawy programowej kształcenia ogólnego widoczna jest w ilości składanych wniosków o dopuszczenie podręczników do użytku szkolnego uwzględniających dotychczasową podstawę programową kształcenia ogólnego. Od dnia 30 stycznia 2009 r. złożono 66 takich wniosków, w tym 21 w 2010 r. Biorąc pod uwagę harmonogram wdrażania nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego, składanie wniosków o dopuszczenie do użytku szkolnego podręczników do dotychczasowej podstawy programowej kształcenia ogólnego, będzie celowe najpóźniej do końca 2012 r.”
Ponadto art. 22a USTAWY z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.) nakłada na dyrektora szkoły obowiązek uwzględnienia w zestawie programów wychowania przedszkolnego i szkolnym zestawie programów nauczania całości odpowiednio podstawy programowej wychowania przedszkolnego i podstawy programowej kształcenia ogólnego ustalonej dla danego etapu edukacyjnego.
W związku z powyższym, powinny być zmienione podręczniki (dopuszczone przez MEN), co daje pewność, że wszystkie obowiązkowe zagadnienia z nowej podstawy programowej będą w nich uwzględnione.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciel może ocenić ucznia oceną niedostateczną za brak pracy domowej ?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Dzień dobry, czy w szkole z dwoma oddziałami przedszkolnymi i klasami 1-4 szkoły podstawowej zatwierdzamy Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego? Jeśli tak to kto go pisze jeśli nie mamy zatrudnionego doradcy zawodowego.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy plan nadzoru pedagogicznego, który dyrektor przedstawia radzie, rada zatwierdza, opiniuje, czy tylko ma zostać z nim zapoznana?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor może przeprowadzić niezapowiedzianą hospitację?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim nie reguluje dokładnie sposobu prowadzenia zeszytu obserwacji. Czy ma to być forma codziennego zapisu czy raczej zapis wynikający z aktualnych, istotnych zmian w zakresie funkcjonowania?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe