Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Od której godziny powinna być otwarta szkoła dla uczniów? Czy na wniosek rodzica dyrektor musi zapewnić opiekę uczniowi np. na świetlicy od godziny 6 rano?
Obowiązujące przepisy, w tym art. 105 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2020 r., poz. 910 ze zm. oraz rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2019 r., poz. 502) nie określają, w jakich godzinach powinna być otwarta szkoła, w tym świetlica. Zagadnienie to powinien określać statut danej szkoły, co jest uzależnione od czasu pracy finansowanego przez dany organ prowadzący (art. 10 ust. 1 pkt 1, art. 98 ust. 1 pkt 25 PO). Natomiast rodzicowi nie przysługuje prawo żądania zapewnienia opieki od godziny 6.00, jeśli w tym zakresie wewnętrzna organizacja konkretnej szkoły jest inna.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nowe rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania....określa, że podstawą klasyfikowania w szkole dla dorosłych są egzaminy semestralne. Czy w Gimnazjum dla dorosłych kształcącym w formie stacjonarnej egzaminy te mają być ze wszystkich przedmiotów po każdym semestrze, zgodnie z par.24a.1. Projekt edukacyjny Gimnazjum dla dorosłych nie dotyczy.
- Mam już zgodę organu prowadzącego na wprowadzenie klasy/oddziału sportowego. Bardzo proszę o podanie kolejnych czynności jakie powinien wykonać dyrektor szkoły w celu utworzenia klasy? Czy mam wydać zarządzenie dyrektora o regulaminie klasy/oddziału sportowego, rekrutacji itp.?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej może odmówić przyjęcia wychowawstwa w klasie I, gdzie ma najwięcej godzin z tą grupą? Dodam, że pozostali nauczyciele w szkole mają już wychowawstwa w innych klasach, poza Panią od języka angielskiego i nauczycielem w-f.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W 2004 roku powstał Zespół Placówek Oświatowych nr 2 w Mławie. W skład Zespołu weszła Szkoła Podstawowa nr 4 w Mławie i Miejskie Przedszkole Samorządowe nr 2 w Mławie. Organ Prowadzący, którym jest Miasto Mława nadał nam statut Zespołu.
W pierwszym statucie istniał zapis:
„Organami zespołu są:
1) dyrektor zespołu,
2) rada pedagogiczna,
3) rady pedagogiczne: szkoły oraz przedszkola,
4) rady rodziców – odrębne dla szkoły i przedszkola,
5) samorząd uczniowski w szkole podstawowej.”
Rada pedagogiczna zespołu opiniuje w szczególności:
1) projekt planu finansowego zespołu;
2) przedłużenie powierzenia funkcji dyrektorowi zespołu na kolejne okresy wymienione w odrębnych przepisach;
W funkcjonującym statucie, który był kilkakrotnie nowelizowany przez radę pedagogiczną dodano zapis, którego brak jest w statucie nadanym przez organ prowadzący. Moim zdaniem naruszający autonomię szkoły i przedszkola:
„W zespole nie zachowuje się odrębności pracy Rad Pedagogicznych Przedszkola i Szkoły. Obowiązuje jeden regulamin pracy rady pedagogicznej i zawarty jest w statucie szkoły i przedszkola.”
Zmienione zostały także kompetencje rady pedagogicznej Zespołu.
W statutach Szkoły i Przedszkola także zapisano
„W zespole nie zachowuje się odrębności pracy Rad Pedagogicznych Przedszkola i Szkoły. Obowiązuje jeden regulamin pracy rady pedagogicznej i zawarty jest w statucie szkoły
i przedszkola”.
Obecnie przy zmianie statutów zapisano odrębność rad pedagogicznych przedszkola i szkoły. Czy to jest zgodne z prawem? Czy zgodne z prawem były zmiany w Statucie Zespołu zmieniające zapisy statutu nadanego przez organ prowadzący? Czy można uchwałą powrócić do pierwotnego statutu zespołu?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy w związku z reformą szkolnictwa, dołączeniem po raz pierwszy oddziału klasy III do struktur szkoły, można opracować dla szkoły podstawowej niepublicznej z uprawnieniami szkoły publicznej nowy statut, od jego podstaw? Jaka jest procedura postępowania w takim przypadku? Od roku pełnię funkcję dyrektora placówki, chciałabym opracować Statut bez konieczności wprowadzania zmian do starego, stąd proszę o szczegóły Dziękuję za odpowiedź.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe