Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Od marca 2016r. nauczycielka przebywa na zwolnieniu lekarskim. Jest wicedyrektorem. W połowie marca złożyła wypowiedzenie z funkcji wice. Otrzymała już stosowne wypowiedzenie pełnionej funkcji do 31 marca2016. Ma zwolnienie do 29 kwietnia.19 kwietnia przyniosła wniosek o urlop zdrowotny od 01.maja do 30 kwietnia 2017 roku. Jest nauczycielem j.pol. dyplomowanym z 10 letnim stażem pracy. W roku szkolnym 2016/17 w projekcie arkusza, ze względu na brak możliwości zatrudnienia jej jako polonistki (w szkole 3 polonistów - ona najkrócej pracuje) ujęłam nauczycielkę do pracy w świetlicy (arkusz wysyłamy 28 kwietnia). 1. Czy mogę w takim przypadku ująć tę nauczycielkę w arkuszu na świetlicę (cały etat) jeśli przyniosła wniosek o urlop teraz? 2. Czy w maju powinnam jej listownie dostarczyć info o proponowanym miejscu pracy - świetlica, a nie j. polski,bo nie nadgodzin? 3. Ani w roku 2016/17 ani w 2017/18 nie będzie j.polskiego dla opisywanej nauczycielki. Proszę o informacje co mogę jako dyrektor w tym zakresie zrobić jakie pisma muszę wysłać nauczycielce i kiedy, co zaproponować? Proszę o szybką odpowiedź.
Złożenie wniosku o urlop zdrowotny nie wyklucza dokonania zmiany stanowiska nauczyciela, związanej ze zmianą wymiaru pensum (art. 42 ust. 3 KN). W sytuacji, gdy dyrektor już przed zatwierdzeniem arkusza ma pewność, że dla nauczyciela nie ma godzin, może w każdym czasie zaproponować zmianę stanowiska w trybie art. 18 KN, na którą nauczyciel powinien wyrazić zgodę. W arkuszu należy uwzględniać nauczyciela zatrudnionego w danej jednostce oświatowej, który jest nieobecny.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy Szkolny Zestaw Programów i Szkolny Zestaw Podręczników na rok szkolny opiniuje rada rodziców i rada pedagogiczna? Proszę o podanie podstawy prawnej. Czy ewentualna opinia rady rodziców powinna być wyrażona w formie uchwały?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Oddziały przygotowawcze. W naszej szkole utworzone są oddziały przygotowawcze dla uczniów przybywających z zagranicy, słabo znających lub nieznających języka polskiego. Celem wprowadzenia tej formy organizacyjnej miało być wspomaganie efektywności kształcenia osób, które uczyły się w szkołach funkcjonujących w zagranicznych systemach oświaty. I w codziennej praktyce jest to zwyczajnie fikcja. Nauka w oddziałach przygotowawczych przebiega według realizowanych w szkole programów nauczania, czyli podstawy programowej obowiązującej wszystkich uczniów. Jednym słowem, klasy powitalne nie zostały pomyślane jako klasy „zerowe”, w których uczniowie będą przygotowywani do życia w Polsce i intensywnie nauczani języka polskiego, ale jako klasy, w których będą szli tokiem nauczania analogicznym do realizowanego w klasach „regularnych”. Nie jest to możliwe wśród uczniów w różnym wieku, mających różną znajomość języka polskiego, różną wiedzę na temat życia w Polsce, różne doświadczenia edukacyjne. Zapis pozwalający dostosować metody nauczania i formy ich realizacji do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych nie daje wystarczających możliwości organizacji procesu nauczania. Czy zatem możemy traktować te oddziały przygotowawcze jako klasy „zerowe”, ze specjalnie utworzoną na te potrzeby podstawą programową? Czy jedynym rozwiązaniem w polskim oddziale przygotowawczym jest zakończenie nauki w danym roku szkolnym brakiem promocji do klasy następnej? Bo jak można oczekiwać, żeby dziecko bez znajomości języka polskiego w kilka miesięcy zaliczyło pozytywnie np. fizykę w obcym dla siebie języku? Stąd moje pytanie, czy jest jakakolwiek możliwość, aby oddziały powitalne nie musiały kończyć się tradycyjnym świadectwem i często zwyczajnie brakiem promocji? Kto z nas by się uczył obcego języka, będąc ciągle ocenianym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W związku z potrzebą zatrudnienia nauczyciela w celu współorganizowania kształcenia ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na zagrożenie niedostosowaniem społecznym, zwracam się z prośbą o opinię dotyczącą wymagań kwalifikacyjnych do pracy na tym stanowisku. Zgodnie z § 7 ust. 3 pkt 1) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 1578), nauczyciel zatrudniany w celu współorganizowania kształcenia dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na zagrożenie niedostosowaniem społecznym powinien posiadać kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej. Ponadto, zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2) a) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2017 r. poz 1575), kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela posiada osoba, która ukończyła studia pierwszego stopnia na kierunku (specjalności) zgodnej z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, a zgodnie z § 23 ust. 2 ww. rozporządzenia, kwalifikacje do prowadzenia zajęć resocjalizacyjnych lub socjoterapeutycznych, uwzględniających potrzeby uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym, posiada osoba, która: 1. ukończyła studia pierwszego stopnia na kierunku (specjalności) zgodnej z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz posiada przygotowanie pedagogiczne 2. ponadto ukończyła studnia wyższe w zakresie resocjalizacji. W związku z potrzebą zatrudnienia nauczyciela w celu współorganizowania kształcenia dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na zagrożenie niedostosowaniem społecznym, do pracy na tym stanowisku zgłosił się nauczyciel, który ukończył wyższe studia pierwszego stopnia na kierunku: pedagogika, w specjalności: resocjalizacja społecznie nieprzystosowanych i posiada przygotowanie pedagogiczne. Uprzejmie proszę o informację, czy w nauczyciel, który ukończył studia na kierunku: pedagogika (a nie pedagogika specjalna) ,w specjalności: resocjalizacja, posiada kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej i może być zatrudniony na stanowisku nauczyciela współorganizującego kształcenie dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na zagrożenie niedostosowaniem społecznym oraz do prowadzenia zajęć resocjalizacyjnych z uczniem.
- Czy data przyjęcia gospodarstwa rolnego po rodzicach, w którym pracowałam po ukończeniu 16 – go roku życia ma wpływ na wypłatę nagrody jubileuszowej. Sprawa wygląda następująco, od 08.08.1976r. do 31.10.1979r (tj. 3 lata, 2 miesiące i 23 dni) pracowałam w gospodarstwie rodziców. Dokumenty potwierdzające pracę w tym okresie znajdują się w moich aktach osobowych. Od 01.11.1979r rozpoczęłam pracę w szkole, w której pracuję do dnia dzisiejszego z przerwą na urlop bezpłatny w okresie od 14.02.1994r do 24.06.1994r. Po wyliczeniu mój łączny staż pracy przy "tablicy" na dzień 01.03.2015r wyniósł 34 lata 7 miesięcy i 11 dni. W dniu 17.02.2014r na mocy testamentu przyjęłam gospodarstwo rolne o pow. 1,02h w udziale 1/2 cz. i 0,18h po mojej mamie. Do organu prowadzącego dostarczyłam zaświadczenie o przyjęciu gospodarstwa oraz wniosek o zaliczenie mi okresu pracy w gospodarstwie rolnym do pracowniczego stażu pracy z myślą otrzymania nagrody jubileuszowej za 35lat pracy (nagrodę za 30lat otrzymałam w marcu 2010 roku). Po doliczeniu pracy na roli mój staż na dzień 01.03.2015r. wynosi 37 lat 10 miesięcy i 4 dni. Czy w tym wypadku należy mi się nagroda jubileuszowa za 35 lat pracy, czy muszę czekać z jej wypłatą do lipca gdy osiągnę 35 lat pracy w szkole bez zaliczenia mi pracy na roli?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy opiekun stażu, działając na podstawie art. 9c ust. 5 ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2019 r., poz. 2215), w terminie 7 od dnia zakończenia stażu, przedstawia dyrektorowi szkoły projekt oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu, czy też w terminie 7 dni od dnia zakończenia stażu, przedstawia dyrektorowi szkoły opinię o dorobku zawodowym nauczyciela za okres stażu (Dz.U. 2018 poz. 1574 ze zm.)?
A może opiekun stażu powinien złożyć równoległe opinię i ocenę dorobku zawodowego nauczyciela stażysty?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe