Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Od roku 2016/17 do klasy IV Szkoły Podstawowej będzie uczęszczała uczennica z orzeczeniem o niepełnosprawności sprzężonej. Czy w ramach pomocy psych- ped. oprócz 2 godzin zajęć rewalidacyjnych mogę zatrudnić nauczyciela z przygotowaniem (oligofrenopedagogika) jako asystenta nauczyciela, czy nauczyciela wspomagającego? W jakim wymiarze i na jakich warunkach (Kodeks Pracy czy Karta Nauczyciela )?
§ 7. 1. rozporządzenia MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 7 sierpnia 2015r. poz.1113) wyraźnie mówi, że asystenta nauczyciela można zatrudnić wyłącznie w klasach I-III szkoły podstawowej. Zatem dla wspomnianej uczennicy należy obowiązkowo zatrudnić - oczywiście uwzględniając realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.:
- nauczyciela posiadającego kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia ucznia niepełnosprawnego (Na podstawie Kodeksu Pracy – jeśli jest nauczycielem stażystą lub kontraktowym, a na podstawie Karty Nauczyciela gdy jest nauczycielem mianowanym lub dyplomowanym). Wymiar godzin zależny jest od ilości wyznaczonych przez dyrektora zajęć edukacyjnych oraz zintegrowanych działań i zajęć. Rodzaje czynności przydzielanych nauczycielowi „wspomagającemu” określone są w ust.5 w/w paragrafu.
lub
- pomoc nauczyciela – na podstawie Kodeksu Pracy, bowiem jest to pracownik niepedagogiczny, zaliczany do grupy pracowników pomocniczych i obsługi. Osoba zatrudniona na pełny etat powinna pracować na omawianym stanowisku 40 godzin tygodniowo, na zasadach dotyczących ogółu pracowników. Z Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych wynika, że pomoc nauczyciela musi mieć co najmniej wykształcenie podstawowe, nie musi się legitymować doświadczeniem zawodowym i należy do VI kategorii zaszeregowania, jeśli chodzi o poziom wynagrodzenia. Czynności pomocy nauczyciela mają charakter techniczny i porządkowy. Oznacza to, że dyrektor musi samodzielnie zdecydować, jakiego wymaga doświadczenia i kwalifikacji zawodowych od kandydata do pracy na stanowisku pomocy nauczyciela, a także, czy dany kandydat jest osobą odpowiednią do pracy w jego placówce, biorąc pod uwagę potrzeby nauczycieli i ucznia niepełnosprawnego.
Ważne
1) Zajęcia rewalidacyjne dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność NIE są formą pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Są to zajęcia obowiązkowe dla dziecka, wpisane w jego plan lekcji w wymiarze 2 godzin tygodniowo, albowiem wynikają z rozporządzenia MEN w sprawie ramowych planów nauczania, a nie z rozporządzenia MEN o pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
2) Zatrudnienie nauczyciela „wspomagającego” lub pomocy nauczyciela również NIE należy do obszaru pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Ten obowiązek wynika bowiem z przepisów dotyczących organizacji kształcenia specjalnego dla ucznia niepełnosprawnego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel był zatrudniony od 26.09.2016r. do 07.10.2016r. umowa na zastępstwo, za ile dni należy mu wypłacić ekwiwalent pieniężny?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy zaliczania zakończonych okresów zatrudnienia do dodatkowego miejsca zatrudnienia w sytuacji, gdy w podstawowym miejscu pracy nauczyciel ma zatrudnienie w pełnym wymiarze czasu pracy – chodzi o interpretację § 7 ust. 1, 2, 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy.
Sytuacja jest następująca:
Nauczyciel pracuje w szkole A w pełnym wymiarze czasu pracy (podstawowe miejsce zatrudnienia) oraz w szkole B w niepełnym wymiarze (dodatkowe miejsce zatrudnienia). Czy do dodatkowego miejsca zatrudnienia można zaliczyć okresy zatrudnienia w szkole C? Okresy zatrudnienia w szkole C nie są zaliczone do stażu pracy w szkole A, jednak okres ten dubluje się z innym okresem zatrudnienia w szkole D, który to został zaliczony do stażu pracy w szkole A. Jaka jest zasada ustalania stażu pracy w dodatkowym miejscu zatrudnienia? Czy można do niego zaliczyć inne dodatkowe okresy zatrudnienia, czy jednak każde dodatkowe miejsce zatrudnienia należy traktować odrębnie? Mam tutaj na myśli sytuację, kiedy w podstawowym miejscu pracy nauczyciel ma zatrudnienie w pełnym etacie.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielom przenoszonym do innej szkoły w związku ze zmniejszeniem liczby oddziałów, należy wypłacić odprawy?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Pracownik jest zatrudniony na stanowisku; pomoc nauczyciela, w zakresie wykonywanych czynności ma wpisane m.in. pilnowanie mienia lub ochrona osób i pracuje 24 godziny w tym niedziela potem ma 48 godzin wolne, a w następne dni pracuje po 8 godz.tj od 22.00- 6.00 rano, czwartą niedziele tygodnia ma wolną. Czy tak jest dopuszczalne? Zaznaczam że w rozporządzeniu dla pracowników samorządowych nie znalazłam stanowiska; pilnowanie mienia lub ochrona osób, więc dałam to w zakresie wykonywania czynności. W placówce jest potrzeba, aby pracownik pracował przez weekend 24 godziny.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Od września będę prowadzić publiczną szkołę podstawową zatrudniając na podstawie kodeksu pracy. Mam pytanie dotyczące zatrudniania specjalistów w szkole do 100 osób. Czy w każdej placówce należy zatrudnić wszystkich wskazanych w rozporządzeniu specjalistów czyli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów oraz terapeutów pedagogicznych? Czy tylko jeżeli zatrudnienie niektórych specjalistów będzie wynikało z potrzeb wewnętrznych szkoły?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe