Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Od roku szkolnego 2014/2015 o przydziale dziecka do klasy I szkoły podstawowej decydować ma rok i miesiąc jego urodzenia, pierwszeństwo dając uczniom najmłodszym. Przewidziano również pewne wyjątki, kiedy można odstąpić od podziału dzieci według wieku. Co znaczy ustawowy „szczególnie uzasadniony przypadek”?
Rzeczywiście przepisy ustawy z 30 sierpnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw dają rodzicom prawo do wnioskowania do dyrektora o wprowadzenie innych rozwiązań niż te, które wynikają z podstawowych uregulowań. To zadaniem dyrektora szkoły jest określenie, które sytuacje można uznać za szczególnie uzasadnione przypadki. Na tej podstawie dyrektor rozstrzyga, czy wnioski rodziców są zasadne.
Podział uczniów klasy I w latach 2014/2015 i 2015/2016
Ww. ustawa wprowadziła w art. 4 zasadę, że podziału uczniów klasy I publicznej szkoły podstawowej na oddziały dokonuje się według roku i miesiąca urodzenia, poczynając od uczniów najmłodszych.
Szczególnie uzasadnione przypadki
Art. 4 ust. 2 ustawy daje dyrektorowi szkoły możliwość odstępstwa od tej zasady, wskazując dwa kryteria:
- wniosek rodziców,
- szczególnie uzasadniony przypadek.
We wzorze wniosku rodziców można określić kryteria
Dobrą praktyką jest opracowanie wzoru wniosku, który rodzice mogą składać do dyrektora szkoły w formie pisemnej. Ponieważ ustawodawca nie określił katalogu „szczególnie uzasadnionych przypadków”, dyrektor powinien umieć uzasadnić powód innego przydziału uczniów, np. z powodu organizacji tylko jednego oddziału klasy I.
Zatem do kompetencji dyrektora należy sposób udokumentowania zasadności zastosowania odstępstwa od ustawowych uregulowań.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- IPET dla dziecka 4-letnie wspomaganie wczesnoszkolne w normie intelektualnej. Niedorozwój kończyn górnych i dolnych.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Kto może potwierdzić zgodność z oryginałem dokumentu nadania numeru NIP Szkoły?
Dokument jest nam potrzebny do wniosku Erasmus+.
Czy taki dokument może potwierdzić dyrektor szkoły, organ prowadzący czy jeszcze inna jednostka?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie odnośnie do Kryterium V Rezerwy Oświatowej w 2021 r. (dedykowane jest placówkom, które w roku bieżącym doposażyły lub zamierzają doposażyć szkolne pracownie przyrodnicze). Gmina złożyła wniosek na dwie szkoły – obie szkoły otrzymały dofinansowanie: nasza szkoła na 65 tys., a druga na 60 tys. Myślałam, że mogę zakupić pomoce za 65 tys., ale organ prowadzący zadecydował, że nasza szkoła ma zakupić pomoce za 40 tys., a druga szkoła za 85 tys. Czy organ może podjąć taką decyzję? Czy może zmniejszyć przyznaną kwotę na rzecz innej szkoły?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkoła ma obowiązek organizowania dla uczniów zajęć z gimnastyki korekcyjnej? Chodzi szczególnie o uczniów edukacji wczesnoszkolnej. Jeśli tak, to jaka jest podstawa prawna tego obowiązku?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Otrzymałam wniosek od rodzica o zwolnienie ucznia kl. VII z niepełnosprawnoscią intelektualną w stopniu lekkim z nauki 2 języka obcego. Proszę o wyjaśnienie rozporządzenia MEN z marca 2017 o zamianie nauki j. obcego na nauke techniki. Klasa VII nie realizuje lekcji techniki i co ona ma wspólnego z nauką drugiego języka obcego.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe