Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Ostatnio zadałam pytanie, czy od 1 września 2018 r. nauczyciel, który prowadzi zajęcia rewalidacyjne nadal będzie mieć pensum 18 ? W odpowiedzi otrzymałam, że jeśli chodzi o nauczycieli np. pedagogów to ich pensum od 1.09.2018 r. będzie wynosić do 22 godz. tyg., czyli specjalista będzie realizował zajęcia rewalidacyjne w ramach swojego pensum 22, ale czy Ci n-le, którzy uczą polskiego i ich pensum to 18/18, a dodatkowo będą mieć rewalidację 4 godz., to z ich pensum 18 ma być rewalidacja, czy specjalisty od 1.09.2018 r. 22 ? i wtedy uśredniamy pensum takiego nauczyciela 18/18+4/22, czy liczymy rewalidację z pensum 18?
Odpowiedź na tak zadane pytanie wymagać będzie odniesienia się do wielu kwestii. Na początek sprawa pensum nauczycieli od dnia 1 września 2018r. Zgodnie z art. 76 ustawy z dnia 27 października 2017r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U.z 2017r. poz.2203) tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć (pensum) nauczycieli zatrudnionych na stanowisku pedagoga, psychologa, logopedy, terapeuty pedagogicznego, doradcy zawodowego zarówno w szkole ogólnodostępnej jak i specjalnej ustala organ prowadzący, jednakże na poziomie nie wyższym niż 22 godziny tygodniowo. Pensum nauczyciela wspomagającego (współorganizującego kształcenie specjalne) zostało ustalone na poziomie 20 godzin tygodniowo. Natomiast pensum nauczyciela zajęć edukacyjnych prowadzącego zajęcia rewalidacyjne lub rewalidacyjno - wychowawcze nie uległo zmianie i wynosi zgodnie z tabelą zawartą w art. 42 ust.3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2017r. poz. 1189 z późn.zm.) 18 godzin tygodniowo.
Zajęcia z zakresu udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej, zarówno w szkołach ogólnodostępnych jak i specjalnych, mogą prowadzić: nauczyciele zajęć edukacyjnych posiadający odpowiednie przygotowanie specjalistyczne, a także pedagog, psycholog, doradca zawodowy, logopeda, terapeuta pedagogiczny. Do zajęć specjalistycznych za rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U.z 2017r. poz. 1643) zalicza się zajęcia: korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym.
Zajęć specjalistycznych nie należy utożsamiać z zajęciami rewalidacyjnymi.
Zajęcia rewalidacyjne mogą być prowadzone przez nauczycieli zajęć edukacyjnych posiadających odpowiednie przygotowanie specjalistyczne, a także przez takich specjalistów jak pedagog, psycholog logopeda, terapeuta pedagogiczny, doradca zawodowy, w ramach powierzonych im zadań z zakresu udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r.w sprawie warunków organizowania kształcenia i wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, niedostosowanej społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017r. poz.1578) w §6 ust.2 stanowi, że w ramach zajęć rewalidacyjnych prowadzi się: naukę orientacji przestrzennej i poruszania się, naukę systemu Braille'a lub naukę innych alternatywnych metod komunikacji (uczniowie niewidzący), naukę języka migowego, naukę innych sposobów komunikowania się, w tym wspomagające i alternatywne metody komunikacji (AAC) (uczniowie niepełnosprawni z zaburzeniem mowy lub jej brakiem). W ramach zajęć rewalidacyjnych mieszczą się też zajęcia rozwijające umiejętności społeczne (uczniowie z autyzmem, w tym zespołem Aspergera).
Wracając do pytania. Specjalista może realizować zajęcia rewalidacyjne, o ile posiada w tym zakresie kwalifikacje określone w przepisach rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U.z 2017r. poz.1575). Jeśli zostaną mu one przydzielone, to jego pensum należy uśrednić, gdyż będzie realizował obowiązkowe tygodniowe wymiary godzin dla różnych stanowisk pracy (np.22 godziny z pensum specjalisty oraz 18 godzin z pensum nauczyciela zajęć edukacyjnych prowadzącego zajęcia rewalidacyjne). Zgodnie z nowelizacją ustawy Karta Nauczyciela pensum łączone będzie ustalane jako iloraz łącznej liczby realizowanych godzin i sumy części etatów realizowanych w ramach poszczególnych tygodniowych wymiarów godzin zajęć. Wynik zaokrągla się do pełnych godzin – powyższej półgodziny w górę, a poniżej pół godziny w dół. Godziny wyliczone ponad tak ustalone pensum będą godzinami ponadwymiarowymi (art. 42 ust. 5c Karty Nauczyciela w brzmieniu od 1 września 2018 r.).
Obliczenie uśrednionego pensum dla nauczyciela specjalisty (np. logopeda) z pensum 22 godziny i realizującego dodatkowo 4 godziny zajęć rewalidacyjnych: (22/22 + 4/18 = 1,22 et.; 22 godz.+4 godz.= 26 godz.; 26godz. : 1, 22 et. = 21,31 et., czyli po zaokrągleniu pensum to wynosi 21 godzin.
Jeśli natomiast nauczyciel języka polskiego będzie miał przydzielone dodatkowe godziny zajęć rewalidacyjnych, pod warunkiem jednakże posiadania wymaganych kwalifikacji, to jego pensum będzie wynosiło 18 godzin, a ewentualne godziny ponad 18 - godzinny wymiar będą stanowiły godziny ponadwymiarowe.
Jeśli w szkole zostanie zatrudniony nauczyciel wspierający (współorganizujący kształcenie specjalne), to w ramach swojego pensum (20 godzin) ma on obowiązek realizować m.in. zajęcia rewalidacyjne. Godzina zajęć rewalidacyjnych wynosi 60 minut.
Podstawa prawna:
1. Art. 76 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U.z 2017r. poz.2203).
2. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2017r. poz. 1189 z późn.zm.).
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U.z 2017r. poz. 1643)
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r.w sprawie warunków organizowania kształcenia i wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, niedostosowanej społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017r. poz. 1578).
5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U.z 2017r. poz.1575).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
- Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Przerwa wakacyjna w przedszkolu przypada na miesiąc sierpień. Czy dyrektor przedszkola ma prawo zaplanować nauczycielowi przedszkola pozostały urlop czy to prawo należy do pracownika?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W tym roku ksiądz organizuje rekolekcje w szkole na sali gimnastycznej. Czy wychowawca klasy może odmówić opieki nad uczniami na sali gimn. podczas rekolecji, argumentując, że jest niewierzący. Zaznaczam, iż wszyscy uczniowie uczestniczą w rekolekcjach i brakuje nauczycieli do sprawowania opieki nad nimi.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od września 2011r w mojej szkole będę miała dwa oddziały klasy piątej( razem 29 uczniów). Czy mogę połączyć te oddziały na zajęciach wychowania do życia w rodzinie? Wówczas nauczyciel nie będzie miał dwóch godzin, tylko jedną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od tego roku szkolnego oddziały gimnazjalne zostały włączone do szkoły podstawowej, którą kieruję drugi rok. Podczas rady klasyfikacyjnej jeden z nauczycieli gimnazjum klasyfikował troje uczniów, którzy mieli frekwencję na zajęciach w I semestrze ok.30%.Wcześniej wysyłałam do wszystkich nauczycieli rozporządzenie dotyczące klasyfikowania,przepisy prawa oświatowego oraz zapisy w statucie szkoły.Wszyscy jednomyślnie zagłosowali za przystąpieniem tych i innych uczniów do egzaminów klasyfikacyjnych.Niestety Nauczyciel uczący te dzieci wstrzymał się od głosu i powiedział,że nie zrobi egzaminu klasyfikacyjnego, ponieważ on ma prawo klasyfikować uczniów.W związku z tym,że mamy dużo takich dzieci wszyscy stwierdzili,że nie możemy robić wyjątków i postępujemy z godnie z prawem. Bardzo proszę o radę ,co w tej sytuacji jako dyrektor mam zrobić. Planuję wystosować pismo do tegoż nauczyciela z prośbą o wyznaczenie terminu egzaminów, ewentualnie później ponaglenie i kolejne konsekwencje. Proszę o radę i podstawę prawną oraz wzór pisma.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zwracam się z ogromna prośbą o pomoc w następującej kwestii: Uczniowie z orzeczeniem (np. zespół Aspergera). Jako, że są to dzieci z orzeczeniem należą im się bezdyskusyjnie 2 dodatkowe godziny (2x60min) ze specjalistami zgodnie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wpisane do arkusza organizacji szkoły w danym roku szkolnym. Pozostałe dzieci mają udzielaną pomoc psychologiczno – pedagogiczną z godzin, które szkole są przydzielane przez organ prowadzący wg wzoru (liczba dzieci razy wskaźnik, co roku podawany prze Biuro Edukacji). Moje pytanie brzmi: Czy dzieci z orzeczeniami, które mają dla siebie pełne 120 minut ze specjalistami należy bezwzględnie i bezdyskusyjnie objąć kolejnymi godzinami pomocy psychologiczno – pedagogicznej z tej drugiej puli godzin, czyli ilość dzieci razy wspomniany wyżej wskaźnik. Nie mam absolutnie nic przeciwko, jak największej pomocy dzieciom z orzeczeniem, ale w takiej sytuacji rzesza dzieci bez orzeczeń ale o specjalnych potrzebach edukacyjnych (opinie) w dużej mierze pozostanie bez wsparcia, bo wyczerpie się pula godzin dla nauczycieli specjalistów. Bardzo proszę o pomoc w wyjaśnieniu rodzicom, że szkoła nie okrada ich dzieci! Mam nadzieję, że zdołałam wyjaśnić dostatecznie mój kontekst problemu.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe