Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pan Minister w nowym rozporządzeniu w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 wskazał,że dyrektor szkoły musi ustalić z nauczycielami tygodniowy zakres materiału dla poszczególnych klas, uwzględniając m.in.: równomierne obciążenie ucznia zajęciami w danym dniu, zróżnicowanie tych zajęć czy możliwości psychofizyczne ucznia. Jak to zrobić w praktyce? Dużo dyrektorów ma z tym problem. Jedni kopiują dosłownie plan lekcji obowiązujący przed zawieszeniem zajęć, inni układają nowe plany. Czy jest w tym wszystkim jakiś złoty środek? Ile przeznaczyć tych godzin na poszczególne zajęcia w tygodniu?
Przepisy nie odpowiadają na powyższe pytania, ponieważ za organizację zdalnego nauczania w danej szkole odpowiada jej dyrektor, który ma obowiązek uwzględnienia możliwości sprzętowych i technicznych szkoły, nauczycieli i uczniów, na podstawie informacji, które miał obowiązek zebrać na polecenie MEN przed wejściem w życie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, Dz.U. z 2020 r., poz. 493. Uczniowie nie są zwolnieni z żadnych obowiązkowych zajęć, a więc obowiązują ramowe plany nauczania z tym, że należy pogodzić warunki bhp nauki uczniów oraz pracy nauczycieli poprzez odpowiednie dostosowanie czasu nauki i pracy z użyciem urządzeń elektronicznych (komputera, telefonu, ewentualnie telewizora). W uzasadnieniu projektu ww. rozporządzenia wskazano: „dzienny rozkład zajęć uczniów oraz dobór narzędzi pracy zdalnej powinny uwzględniać możliwości psychofizyczne ucznia, jego wiek i etap edukacyjny oraz zalecenia medyczne odnoszące się do czasu korzystania z urządzeń umożliwiających pracę zdalną”. Jeszcze przed wprowadzeniem obowiązku nauki zdalnej, Świętokrzyski Kurator Oświaty sugerował zdalną naukę z użyciem urządzeń elektronicznych do 5 godzin dziennie (Komunikat Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty, https://kuratorium.kielce.pl/42329/komunikat-swietokrzyskiego-kuratora-oswiaty-2/). Nie można więc wymagać od nauczycieli i uczniów, że spędzą np. przed komputerem co najmniej po 45 minut na każdej lekcji zgodnie z dotychczasowym planem i jeszcze będą wykorzystywali urządzenia elektroniczne do rozwiązywania zadań domowych/przygotowywania się do zajęć w dalszym czasie. Jeśli np. nauczyciele prowadzą zajęcia przez komunikatory video lub przesyłają materiały w wersji elektronicznej, czas na śledzenie ich powinien zostać skrócony w porównaniu do standardowych lekcji, a część pracy powinna polegać na pracy z podręcznikiem, materiałami lub zeszytami ćwiczeń, którymi dysponują uczniowie. W razie wątpliwości można zwrócić się o sugestie do kuratora oświaty, który jest organem uprawnionym do nadzorowania sposobu organizacji kształcenia i stopień obciążenia uczniów realizacją zleconych zadań (§ 6 ust. 1 ww. rozporządzenia).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jaki będzie od 1 września 2018 r. tygodniowy wymiar godzin pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych, doradców zawodowych zatrudnionych w szkole samorządowej? Czy w pensum pedagoga szkolnego mogą wejść godziny z doradztwa zawodowego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy zajęcia z wychowania fizycznego w klasie IV (liczba uczniów 9) oraz w klasie V (liczba uczniów 13) muszą być zajęciami łączonymi?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Moje zapytanie dotyczy druku orzeczenia do kształcenia specjalnego oraz określenia wsparcia ze strony dodatkowo zatrudnionej kadry. Zapis w pkt. 1 brzmi: "1) (należy określić zalecane warunki i formy wsparcia umożliwiające realizację indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka lub ucznia [...], oraz jeżeli zachodzi potrzeba indywidualnego wsparcia dziecka lub ucznia ze strony dodatkowo zatrudnionej kadry – zakres tego wsparcia, wraz z uzasadnieniem)".
Moje zapytanie dotyczy ściśle dodatkowo zatrudnionej kadry. Co ustawodawca miał na myśli pisząc o ZAKRESIE wsparcia? Czy chodzi tutaj o zakres obowiązków zatrudnianej osoby? Czy poradnia powinna wskazać co taka osoba ma z dzieckiem robić w szkole? Jak rozumieć ten zapis? Wydaje się, iż o doborze konkretnego specjalisty decyduje sam dyrektor szkoły po uwzględnieniu zapisów w orzeczeniu. Uprzejmie proszę o wyjaśnienie zawiłości.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W klasach I-III organizujemy uczniom w ramach zajęć zintegrowanych naukę gry w szachy. Prowadzą te zajęcia osoby z zewnątrz - nie nauczyciel klasy I-III. Jak należy tytułować te zajęcia? Czy są to zajęcia dodatkowe, które możemy później wykazać na świadectwie szkolnym? Czy są to raczej zajęcia w ramach godzin edukacji zintegrowanej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Szanowni Państwo czy rodzice mogą na własne żądanie przenieść dziecko z klasy ósmej szkoły publicznej(na koniec pierwszego semestru) do klasy siódmej w innej szkole niepublicznej? Dziecko poszło rok wcześniej do szkoły.Uprzejmie proszę o poradę, bo po raz pierwszy spotykam się z takim problemem.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe