Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pani otrzymała misję na prowadzenie religii w szkole. Jest po pedagogice opiekuńczo-wychowawczej i profilaktyce. Ukończyła I rok studiów Podyplomowych Studiów Teologii w Papieskim Wydziale Teologicznym we Wrocławiu. Uczyła już wcześniej pól roku w innej szkole. Ma uczyć religii 17 godzinin, od 1 września chce rozpocząć staż, bo tak ją poinformowano. Ja uważam, że ona nie ma kwalifikacji i nie może rozpocząć awansu. Powiedziała, że przyniesie mi pismo. Czy mam rację?
Kwalifikacje do nauczania religii posiadają m.in. osoby świeckie i zakonne, które ukończyły wyższe studia magisterskie bez przygotowania teologicznego, ale przygotowanie to uzupełniły w formie teologiczno-katechetycznych studiów podyplomowych. W tym zakresie § 1 pkt 4 Porozumienia pomiędzy Konferencją Episkopatu Polski oraz Ministrem Edukacji Narodowej z dnia 6 września 2000 r. w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli religii (Dz. Urz. MEN z 2000 r. Nr 4, poz. 20) jest nieprecyzyjny, ponieważ nie określa wprost, że studia podyplomowe mają być ukończone tak, jak ma to miejsce w odniesieniu np. do osób, które ukończyły wyższe studia teologiczne i posiadają przygotowanie katechetyczno-pedagogiczne (§ 1 pkt 2 Porozumienia). Ponadto w § 4 ust. 3 Porozumienie stanowi, że skierowanie nauczyciela religii do danej szkoły, wydane przez właściwego biskupa diecezjalnego zaświadcza o posiadaniu kwalifikacji do nauczania religii. Należałoby przyjąć wykładnię celowościową co do wymogu ukończonych studiów podyplomowych, mając na względzie również zmianę przepisów. W obowiązującym od dnia 1 września 2016 r. Porozumieniu pomiędzy Konferencją Episkopatu Polski oraz Ministrem Edukacji Narodowej z dnia 31 maja 2016 r. w sprawie kwalifikacji zawodowych wymaganych od nauczycieli religii (Dz. Urz. MEN z 2016 r., poz. 21) zagadnienia te są doprecyzowane w ten sposób, że skierowanie nauczyciela religii do danej szkoły lub placówki, jest możliwe, o ile nauczyciel posiada kwalifikacje do nauczania religii w danej szkole (§ 7), zaś kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela religii w szkołach podstawowych posiada m.in. osoba, która ukończyła studia magisterskie na kierunku innym niż teologia oraz posiada przygotowanie pedagogiczne do nauczania religii uzyskane w wyniku ukończenia teologiczno-katechetycznych studiów podyplomowych (§ 3 pkt 2 w zw. z § 4).
Staż może rozpocząć jedynie nauczyciel z kwalifikacjami, a w mojej ocenie nauczyciel nie posiadał ich na gruncie Porozumienia z dnia 6 września 2000 r. (i w związku z tym nie mógł ich zachować w związku ze zmianą regulacji - § 8 Porozumienia z dnia 31 maja 2016 r.), pomimo wystawienia skierowania do nauczania religii (art. 9b ust. 1 KN). Warto jeszcze ustalić, czy pogląd ten podziela kurator oświaty, upoważniony do stwierdzenia nieważności czynności związanych z awansem zawodowym nauczyciela w przypadku, gdy naruszają przepisy (art. 9h ust. 2KN).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielka chce ubiegać się o stopień nauczyciela dyplomowanego, w listopadzie 2022 r. uzyskała mianowanie. Czy wobec tego może skorzystać z przepisów przejściowych i okres pracy w szkole skrócić o 2 lata czyli do 3 lat i 9 miesięcy (zamiast 5 lat i 9 miesięcy)?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Pracuję w niepublicznym przedszkolu. Dyrektorem jest osoba nieposiadająca kwalifikacji pedagogicznych. Ja jako z-ca dyrektora do spraw pedagogicznych posiadam kwalifikacje pedagogiczne i stopień nauczyciela kontraktowego (w związku z objęciem funkcji nie jestem już nauczycielem. Nie uczę dzieci.). W przedszkolu zatrudnionych jest 11 nauczycielek bez stopnia. Moje pytanie jest następujące: Czy mogę być opiekunem tak licznej grupy osób? Czy w tym przypadku mogę robić jako wicedyrektor awans zawodowy?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel odbywa staż na nauczyciela mianowanego od 01.09.2010 r. W okresie od 03.03.2011 r. rozpoczęła się usprawiedliwiona nieobecność nauczyciela z powodu choroby, urlopu macierzyńskiego i urlopu uzupełniającego, trwająca do 22.11.2011 roku.Z jakim dniem nastąpiło przerwanie stażu? O ile dni powinien zostać przedłużony nauczycielce staż?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Mam w szkole (niepublicznej) czterech nauczycieli, którzy rozpoczęli we wrześniu awans na mianowanego. Jedynie ja jestem nauczycielem dyplomowanym i jako dyrektor nie dam rady przyjąć dodatkowych obowiązków opiekuna stażu. Przydzieliłam zatem opiekę osobom, które są na dalszym etapie awansu - czyli realizują staż na mianowanego już drugi lub trzeci rok. Czy popełniłam błąd? Co mam robić, gdy nauczyciele chcą realizować staż, a ja nie mam zatrudnionych osób, które mogą być opiekunami stażu, bo np. wszyscy to stażyści?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Interesuje mnie procedura awansu zawodowego dla nauczycieli, którym przepisy pozwalają na skrócenie stażu na nauczyciela mianowanego (z tytułem doktora+3 lata pracy na uczelni i z dorobkiem + 5 lat pracy). Interesuje mnie czy zatrudniając taką osobę od razu przystępuje ona do realizacji skróconego stażu (1 rok 9 mies.) czy też powinni oni przepracować te 2 lata "karencji", których normalnie wymaga się od nauczycieli awansujących w normalnym trybie?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe