Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Program wychowawczy bursy piszemy na rok czy na okres kadencji? Są bursy które mają programy wieloletnie + programy roczne. Co jest zgodne z przepisami?
W przepisach oświatowych nie określono wprost, na jaki okres czasu uchwalany jest program wychowawczy i program profilaktyki. W myśl art. 54 ust. 2 ustawy o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), do kompetencji rady rodziców (…) należy m.in.: uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną:
a) programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli,
b) programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
Biorąc też pod uwagę fakt, że art. 53, ust. 3 cytowanej ustawy stanowi, że rada rodziców powinna być powoływana w drodze wyborów przeprowadzanych na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym, przyjąć można, że programy wychowawczy i profilaktyki, powinny być uchwalane, a więc również formułowane w każdym roku szkolnym.
Rada rodziców, uchwalając je, może wykorzystać wypracowane już wcześniej dokumenty, ale zawsze powinna kierować się tym, że każdego roku do szkoły trafiają nowi uczniowie, a wraz z nimi nowe zasoby i być może nowe problemy. Wszelkie wprowadzane do programów zmiany powinny też wynikać z ewaluacji dotychczasowych działań oraz diagnozy nowo przybyłych członków społeczności szkolnej (uczniów, ich rodziców, nowych nauczycieli czy pracowników).
Ponadto warto także zwrócić uwagę na wprowadzony z dniem 1 września 2015r. przepis § 6 ust.2 rozporządzenia MEN z dnia 18 sierpnia 2015r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz. U. poz. 1249), który stanowi, że podstawę do podejmowania działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w placówce stanowi opracowywana w każdym roku szkolnym diagnoza, we współpracy z wieloma podmiotami funkcjonującymi w środowisku lokalnym. Wiąże się to z koniecznością określenia - w każdym roku szkolnym - wynikających z diagnozy działań w programie wychowawczym i programie profilaktyki.
Z dotychczasowej praktyki szkół i placówek wynika, że programy te najczęściej opracowuje się na dany rok szkolny (co roku przychodzi nowy rocznik uczniów, a z nim nowe wyzwania). Nie przekreśla to możliwości kontynuowania niektórych treści tych programów w następnych latach czy też wprowadzania do nich korekt.
Nie ma podstaw prawnych ani uzasadnienia dla istnienia w placówce dwóch programów wychowawczych (wieloletniego i rocznego). Na podstawie programu wychowawczego, każdy wychowawca przygotowuje plan pracy wychowawczej na dany rok szkolny.
Art.54 ust.2 tej ustawy stanowi, że jeżeli rada rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu (…) program ten ustala dyrektor w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną.
Zgodnie z brzmieniem art.54 ust.2 pkt 1 ustawy o systemie oświaty bezpośrednio oba te akty wewnątrzszkolne uchwala rada rodziców „w porozumieniu” z radą pedagogiczną. Oznacza to praktycznie współdecydowanie przez oba te organy. Bez zgody obu rad na akceptowalne dla nich brzmienie obu programów: wychowawczego i profilaktyki, stosowany jest tryb przyjęcia „prowizorium programowego”, o którym mowa w art.54 ust.4 ustawy. Na porozumienie się w sprawie powyższych programów z radą pedagogiczną, rada rodziców ma czas do 30 września. Jeśli nie dochowa tego terminu, wówczas programy te ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu kuratorem oświaty. Obowiązują one wówczas do czasu uchwalenia programów przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną.
„Porozumienie” oznacza obowiązek przeprowadzenia postępowania, które doprowadzi do przyjęcia danego programu przez obydwa organy szkoły. Z przepisów art. 54 ust. 4 ustawy wynika, że rada rodziców jest inicjatorem powstania wymienionych programów.
Kuratorium Oświaty w Poznaniu przypomina radom rodziców, że w myśl art. 54 ust. 2 Ustawy o Systemie Oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), do kompetencji rady rodziców (…) należy m.in.: uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną:
a) programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli,
b) programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
Biorąc też pod uwagę fakt, że art. 53, ust. 3 cytowanej ustawy stanowi, że rada rodziców powinna być powoływana w drodze wyborów przeprowadzanych na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym, przyjąć można, że programy: wychowawczy i profilaktyki, powinny być uchwalane, a więc również formułowane w każdym roku szkolnym.
Rada rodziców uchwalając je może wykorzystać wypracowane już wcześniej dokumenty, ale zawsze powinna kierować się tym, że każdego roku do szkoły trafiają nowi uczniowie, a wraz z nimi nowe zasoby i być może nowe problemy. Wszelkie wprowadzane do programów zmiany powinny też wynikać z ewaluacji dotychczasowych działań oraz diagnozy nowo przybyłych członków społeczności szkolnej (uczniów, ich rodziców, nowych nauczycieli czy pracowników).
Ponadto warto zwrócić uwagę na przepis § 6 ust.2 rozporządzenia MEN z dnia 18 sierpnia 2015r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz. U. poz. 1249), który stanowi, że podstawę do podejmowania działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w placówce stanowi opracowywana w każdym roku szkolnym diagnoza.
Diagnozę przy czym diagnozę należy rozumieć jako szerokie rozpoznanie występujących zagrożeń i istniejących zasobów w środowisku szkolnym i lokalnym. Badanie diagnostyczne powinno objąć także właściwości środowiska społecznego szkoły i środowiska lokalnego, np. klimat szkoły, otwartość na współpracę z podmiotami zewnętrznymi, cechy środowiska lokalnego.
Brak diagnozy uniemożliwia adekwatne dostosowanie programu profilaktyki do potrzeb danej grupy odbiorców, w tym wyboru odpowiednich form i metod oddziaływania, m.in. doboru rekomendowanych programów profilaktycznych (zgodnie również z wymogiem wynikającym z treści załączników do rozporządzenia MEN w sprawie podstawy programowej).
Diagnoza ma obejmować występowanie w środowisku szkolnym czynników chroniących oraz czynników ryzyka dotyczących uczniów, rodziców lub opiekunów, nauczycieli i innych pracowników szkoły. Opracowywana jest - we współpracy z tymi samymi podmiotami, jak w przypadku działalności wychowawczej. Diagnoza jest opracowywana w każdym roku szkolnym, co oznacza obowiązek opracowywania szkolnego programu profilaktyki na każdy rok szkolny.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy wprowadzenie regulaminu dofinansowania dokształcania nauczycieli wymaga opinii Rady Pedagogicznej?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy poniższa podstawa prawna regulaminu projektu edukacyjnego w gimnazjum jest dobra, czy należy powołać się na nowe Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. 2017, poz. 1651) mimo, że zapisy o projekcie nie zostały w nim zmienione? Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (poz. 357), art. 44p; Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (poz. 843), §8 ust. 1-7.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy w uchwale dotyczącej nowego statutu wystarczy zapis że traci moc statut uchwalony uchwałą nr... (ostatnia nowelizacja statutu), czy powinna być uchwała, która wprowadzała pierwszy statut szkoły?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Witam, czy każdy nauczyciel powinien otrzymać zakres czynności?
Jak należy przekazać nauczycielowi wychowawstwo klasy? Pozdrawiam
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Do końca listopada szkoła gimnazja) ma dokonać zmian w Statucie dotyczących warunków realizacji projektów edukacyjnych, ale dla mnie zapis w rozporządzeniu jest zbyt ogólny - co należy rozumieć pod sformułowaniem "warunki"?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe