Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o konkretną odpowiedź, czy są realizowane obowiązkowe projekty w 8-klasowej szkole podstawowej, proszę mi nie przytaczać rozporządzeń dotyczących gimnazjum, którego praktycznie już nie ma
9.11.br zamieściliśmy obszerną odpowiedź dotyczącą zarówno klasy gimnazjalnej, jak i podstawowej, czyli obecnie obowiązującej podstawy programowej.Pytanie brzmiało:„Czy projekty, które były realizowane w klasie II gimnazjum są nadal realizowane i w której klasie?”Udzielona odpowiedź (fragment):Z treści poprzedniego pytania nie wynikało jednoznacznie, że chodzi o nową podstawę programową i szkołę (zakładam) podstawową. Jednak uprzedzając ew. wątpliwości, wyjaśniam, że w podstawach programowych zawarto obszerne wyjaśnienie i uzasadnienie, dlaczego projekt edukacyjny jest obowiązkową metodą nauczania (także w szkole podstawowej). Duże znaczenie dla rozwoju młodego człowieka oraz jego sukcesów w dorosłym życiu ma nabywanie kompetencji społecznych takich jak komunikacja i współpraca w grupie, w tym w środowiskach wirtualnych, udział w projektach zespołowych lub indywidualnych oraz organizacja i zarządzanie projektami. Zastosowanie metody projektu, oprócz wspierania w nabywaniu wspomnianych wyżej kompetencji, pomaga również rozwijać u uczniów przedsiębiorczość i kreatywność oraz umożliwia stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych. Metoda projektu zakłada znaczną samodzielność i odpowiedzialność uczestników, co stwarza uczniom warunki do indywidualnego kierowania procesem uczenia się. Wspiera integrację zespołu klasowego, w którym uczniowie, dzięki pracy w grupie, uczą się rozwiązywania problemów, aktywnego słuchania, skutecznego komunikowania się, a także wzmacniają poczucie własnej wartości. Metoda projektu wdraża uczniów do planowania oraz organizowania pracy, a także dokonywania samooceny. Projekty swoim zakresem mogą obejmować jeden lub więcej przedmiotów. Pozwalają na współdziałanie szkoły ze środowiskiem lokalnym oraz na zaangażowanie rodziców uczniów. Projekty mogą być wykonywane indywidualnie lub zespołowo. Uczniowie podczas pracy nad projektami powinni mieć zapewnioną pomoc nauczyciela – opiekuna. Nauczyciele korzystający z metody projektu mogą indywidualizować techniki pracy, różnicując wymagania. Wyboru treści podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, które będą realizowane metodą projektu, może dokonywać nauczyciel samodzielnie lub w porozumieniu z uczniami. Projekt, w zależności od potrzeb, może być realizowany np. przez tydzień, miesiąc, semestr lub być działaniem całorocznym. W organizacji pracy szkoły można uwzględnić również takie rozwiązanie, które zakłada, że w określonym czasie w szkole nie są prowadzone zajęcia z podziałem na poszczególne lekcje, lecz są one realizowane metodą projektu. Przy realizacji projektu wskazane jest wykorzystywanie technologii informacyjno--komunikacyjnych.
Powyższe wyjaśnienie jest zaczerpnięte z nowej, obowiązującej podstawy programowej, a nie: gimnazjalnej.Podstawa prawna:Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r., poz. 356).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dziecko z oddziału przedszkolnego posiada opinię o wczesnym wspomaganiu i orzeczenie o kształceniu specjalnym. Rodzice oświadczyli ,że wspomagane będzie poza przedszkolem. Czy w związku z tym szkoła musi organizować kształcenie specjalne zgodnie z zaleceniami orzeczenia, czy rodzice mogą zrezygnować z pomocy specjalistów bo korzystają w innym miejscu? Opinia i orzeczenie zawierają te same wskazania.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Witam,
uprzejmie proszę o przykładowy plan nadzoru dla klas I-III (czy juz będzie I-IV)? wraz z odzdziałami przedszkolnymi na rok 2016/2017 zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego obowiązującego od 1 września 2016r. i przyjętą polityką oświatową na rok szkolny 2016/2017
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń pierwszej klasy gimnazjum nie stawił się na egzamin poprawkowy (1 przedmiot). Czy może być promowany warunkowo?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Otrzymałam z kuratorium do wypełnienia tabelkę dotyczącą ocen niedostatecznych wystawionych w I semestrze. Znajduje się w niej rubryka, w której należy podać imię i nazwisko nauczyciela, który taką ocenę wystawił.
W związku z tym chciałabym zapytać czy wizytator ma prawo żądać ode mnie takich informacji.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem szkoły podstawowej od 1.09.2013r. (wcześniej pracowałem w tej szkole jako nauczyciel). W szkole tej nadal pracuje nauczyciel, który był dyrektorem do 31.08.2013r. W grudniu wystąpił o ocenę pracy. Czy po takim okresie pracy w roli nauczyciela mogę go ocenić?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe