Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o opinię dotyczącą wymaganych kwalifikacji nauczyciela. Otrzymałam od Rodzica ucznia orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na zespół Aspergera. W związku z powyższym zobowiązana jestem zatrudnić nauczyciela wspierającego (Szkoła, którą kieruję jest szkołą podstawową ogólnodostępną). Czy osoba, która posiada dyplomy ukończenia: 1. Kolegium Nauczycielskiego - specjalność Pedagogika specjalna - resocjalizacja i wychowanie fizyczne (w zaświadczeniu dotyczącym tytułu zawodowego wydanym przez Kolegium Nauczycielskie jest informacja, że uzyskał tytuł nauczyciela); 2. Studiów zawodowych - tytuł licencjat - kierunek Pedagogika w zakresie pedagogika rewalidacyjna. (Praktyki zawodowe realizowane w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii) posiada kwalifikacje wymagane od nauczyciela, o których mowa w § 7 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2015 r., poz. 1113)?
Moim zdaniem – w opisanym przypadku - nauczyciel po pedagogice specjalnej o specjalności resocjalizacja z wychowaniem fizycznym nie ma kwalifikacji do zajmowania stanowiska nauczyciela wspomagającego. Natomiast nauczyciel po licencjacie na kierunku: Pedagogika w zakresie pedagogika rewalidacyjna – takie kwalifikacje posiada. Proszę jednak pamiętać, że ocena kwalifikacji nauczyciela, czyli zbieżności jego wykształcenia z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć oraz wykonywanych zadań, należy wyłącznie do dyrektora szkoły/placówki, który będąc pracodawcą dokonuje indywidualnej oceny kwalifikacji. Przy określeniu kwalifikacji nauczyciela wspomagającego należy przede wszystkim przeanalizować orzeczenie poradni i na tej podstawie określić wymagania stawiane temu nauczycielowi. Albowiem, to dyrektor, uwzględniając indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka/ucznia niepełnosprawnego, wyznacza zajęcia edukacyjne oraz zintegrowane działania i zajęcia, określone w programie, realizowane wspólnie z innymi nauczycielami przez w/w nauczyciela lub w których nauczyciel ten uczestniczy – zgodnie z § 7 ust. 4 i 5 rozporządzenia MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2015 r., poz. 1113)
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy któryś przepis prawa oświatowego stanowi o terminie, w którym dyrektor ma obowiązek powiadomić na piśmie nauczyciela - stałego pracownika szkoły o szczegółowym przydziale czynności na nowy rok szkolny? Pytanie dotyczy sytuacji, gdy w kwietniowej wersji projektu arkusza organizacyjnego szkoły na przyszły rok szkolny przewidziano pełny etat dla nauczyciela, więc nie jest brane pod uwagę ograniczenie etatu, a jedynie dostosowanie przydziału konkretnych czynności (godzin lekcyjnych) zgodnie z kwalifikacjami, które posiada taki nauczyciel. Czy nauczycielowi, który przebywa obecnie na urlopie bezpłatnym i nie pojawia się w szkole, wystarczy taką informację przekazać przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego, czy też wymagane jest co najmniej 3-miesięczne wyprzedzenie czasowe? Przypominam, że chodzi jedynie o szczegółowy przydział czynności, a nie o ograniczenie etatu.
- Wójt ogłosił konkurs 10 maja 2013 roku natomiast odwołał go 21 maja 2013, podając banalne powody. Czy postąpił zgodnie z prawem oświatowym? Całość do wglądu na stronie www.rzeczniow.pl w zakładce wiadomości.
- Pytania dotyczą: I. Nawiązania stosunku pracy tj. zatrudnienia nauczycieli ze stopniem awansu zawodowego: mianowany i dyplomowany. 1. Czy można zatrudniać w/w osoby na czas określony (jeśli tak, to ile umów)?, 2. Po umowie na czas określony powinno się zawrzeć NOWĄ umowę poprzez mianowanie czy przekształcić umowę na czas określony na mianowanie (z jaką datą? ostatniego dnia umowy na czas określony)?, 3. Jak postąpić z osobami, które są mianowane/dyplomowane i mają umowy na czas nieokreślony (nieprzekształcone). Jeśli należy je przekształcić, to z jaką datą (uzyskania stopnia awansu mimo, że było to np. kilka lat temu)?; II. Rozwiązania umowy o pracę przez nauczyciela ze stopniem awansu zawodowego mianowany/dyplomowany lub przez pracodawcę: 1. Jaki jest okres wypowiedzenia (czy ma znaczenia fakt tego czy stosunek pracy nawiązany jest umową na czas nieokreślony czy poprzez mianowanie?) obowiązujący nauczyciela chcącego rozwiązać stosunek pracy i w jakich terminach (okresach roku szkolnego) może być złożone wypowiedzenie., 2. Czy wyłącznie nauczyciel może wypowiedzieć umowę?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Witam, proszę o wzór pisma z podstawą prawną o udzieleniu nauczycielowi w szkole feryjnej zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy/oraz niepełnym urlopu bezpłatnego.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Urlop wychowawczy nauczyciela w latach 1987–1992 w świadectwie pracy z 2020 r. Nauczycielka w okresach 16.02.1987 r. –23.11.1988 r. oraz 2.03.1989 r.–31.08.1992 r. przebywała na urlopach wychowawczych (na dwoje dzieci). Będąc na urlopie wychowawczym udzielonym na okres 16.02.1987 r. –31.08.1990 r. na pierwsze dziecko, urodziła drugie dziecko i skorzystała z urlopu macierzyńskiego na to drugie dziecko w okresie 24.11.1988 r.–01.03.1989 r. Po zakończeniu urlopu macierzyńskiego nadal wykorzystywała urlop wychowawczy na pierwsze dziecko (od 2.03.1989 r. do 31.08.1990 r.). Po wykorzystaniu urlopu wychowawczego na pierwsze dziecko wykorzystała urlop wychowawczy na drugie dziecko (od 1.09.1990 r. do 31.08.1992 r.). Łącznie na urlopach wychowawczych na oboje dzieci przebywała przez okres 5 lat 3 miesięcy i 8 dni. Pytania: 1. Czy w związku z tym, iż były to urlopy wychowawcze udzielone przed 1999 r., należy je ująć zarówno w ust. 6 pkt 5, jak i ust. 6 pkt 13 świadectwa pracy? 2. Czy okres urlopu macierzyńskiego należy ująć w ust. 6 pkt 13 świadectwa pracy (jako okres nieskładkowy)? 3. W jaki konkretnie sposób wpisać urlop wychowawczy w ust. 6 pkt 5 świadectwa pracy – czy podawać jego części (jeśli tak, to dwie, tj. przed urlopem macierzyńskim i po, czy trzy, tj. dwie części na pierwsze dziecko i jedna część na drugie?), zaznaczać okresy urlopu z podaniem, która część na które dziecko (czy wymieniać dzieci z imienia i nazwiska?)? Jaką podstawę prawną udzielenia urlopu wpisać w tym punkcie świadectwa pracy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe