Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o podanie jakie kroki wraz z podstawą prawną należy podjąć w celu przywrócenia imienia szkole podstawowej?
Kwestie związane z imieniem szkoły są uregulowane w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2019 r., poz. 502). Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia szkole nadaje imię organ prowadzący szkołę na wniosek rady szkoły, a w przypadku braku rady szkoły – na wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego. Wniosek rady szkoły albo wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego powinien zawierać uzasadnienie wyboru imienia, w tym kandydata na patrona szkoły, oraz określa plan działań szkoły związanych z nadaniem imienia szkole i przewidywany termin uroczystości. Organ prowadzący szkołę rozpatruje wniosek w terminie 60 dni.
Kolejnym krokiem jest rozpatrzenie wniosku przez organ prowadzący. Decyzję w tej sprawie podejmuje rada gminy. Rada po otrzymaniu wniosku powinna sprawdzić czy wniosek pochodzi od prawidłowego podmiotu oraz czy spełnia wymogi formalne. Następnie Rada podejmuje decyzję, czy popiera wniosek czy nie. Rada gminy nie może modyfikować wniosku - przykładowo wskazywać innego patrona. Rada podejmuje decyzję w formie uchwały, która jest aktem prawnym skierowanym do wewnątrz struktury organizacyjnej gminy.
W przepisach oświatowych nie ma procedury przywracania imienia. Jedyną droga nadania imienia szkole jest procedura z § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy grupa specjalna dla dzieci z orzeczeniami o kształceniu specjalnym w przedszkolu niepublicznym może pracować 6 godzin?
Czy można pobierać od rodziców czesne za pobyt dzieci powyżej 5 godzin?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację, dla uczniów jakich klas szkoły podstawowej dyrektor ma obowiązek zapewnienia opieki świetlicowej po zakończonych obowiązkowych zajęciach edukacyjnych? Jestem wicedyrektorem szkoły podstawowej niepublicznej. Proszę o podanie rozporządzenia, które stricte reguluje przepisy opieki i pracy świetlicy od roku 2017.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy opieka nad uczniami biorącymi udział w dyskotece może zostać zaliczona w poczet realizacji tzw. godzin "karcianych"?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem wicedyrektorem szkoły. Dyrektor szkoły przebywa obecnie na zwolnieniu lekarskim do dnia 23.08.2019 r.
W dniu 27.08.2019 r., kiedy dyrektor będzie już w pracy, odbędzie się rada pedagogiczna, na której zostanie zatwierdzony aneks do arkusza organizacyjnego szkoły, przedstawione też zostanie sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego za ostatni rok.
Aneks do arkusza przewiduje zatrudnienie nowych pracowników, a także zmiany w zatrudnieniu obecnych. Dyrektor nie zostawił mi żadnych wytycznych dotyczących ruchów kadrowych. Czy w związku z tym powinnam czekać z decyzjami na jego powrót?
Bardzo proszę o informację, które kompetencje w przypadku nieobecności dyrektora przejmuje wicedyrektor. Czy jest uprawniony do tworzenia arkusza organizacyjnego i zatrudniania pracowników bądź zmiany warunków ich zatrudnienia, a także czy w jego kompetencjach jest tworzenie sprawozdania z nadzoru za ostatni rok? Nie mogę znaleźć podstawy prawnej określającej takie sytuacje.
Sprawa jest dla mnie istotna, gdyż ostatnia kontrola kuratorium wykazała, że tworząc niektóre z dokumentów szkoły przekroczyłam swoje kompetencje, ponieważ był to obowiązek dyrektora. Zostałam w związku z tym zobowiązana przez organ prowadzący do tego, by zastępując nieobecnego dyrektora działać ściśle zgodnie z przepisami prawa i nie przekraczać swoich uprawnień.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z nową podstawą programową niektóre przedmioty w technikum kończą się po pierwszym półroczu w klasie drugiej. Czy z takiego przedmiotu winna być wystawiona ocena śródroczna i roczna? I w jakim terminie powinna być podana ocena przewidywana? A co w przypadku uzyskania z takiego przedmiotu przez ucznia oceny niedostatecznej? Kiedy może zdawać egzamin poprawkowy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe