Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o podanie wykładni prawnej oraz udzielenie porady w sprawie interpretacji przepisów dotyczących naliczania stażu pracy pracownikom pedagogicznym. Czy świadectwo pracy które, zdaniem organu prowadzącego zostało wydane nie zgodnie z przepisami prawa, może stanowić podstawę do zaliczenia stażu pracy? Zwrócił się do mnie nauczyciel w sprawie zaliczenia stażu pracy za okresy zatrudnienia w poprzednich szkołach. Nauczyciel w latach 1986 -1990 pracował w szkole, z której na podstawie art. 18 KN został przeniesiony do mojej szkoły.W dniu dzisiejszym dostarczył świadectwo pracy z tamtej szkoły. W mojej szkole pracował w latach 1990 -1999 do chwili utworzenia gimnazjum, z dniem 01.09.1999 z art 18 KN został przeniesiony na stanowisko dyrektora gimnazjum. Za ten okres zostało wystawione świadectwo pracy. Od 01.09.2017 jest pracownikiem mojej szkoły i nadal pełni funkcję dyrektora do 31.08.2019 r. Od organu prowadzącego usłyszałam, że nie mogę zaliczyć stażu pracy za lata 1986- 1990 oraz 1990 -1999. Jeżeli to uczynię to postąpię niezgodnie z przepisami prawa i naruszę dyscyplinę budżetową. Bardzo proszę o pomoc, podanie podstawy prawnej którą mogłabym przedstawić organowi prowadzącemu.
W opisanej sytuacji zastosowanie mają przepisy § 7 Rozporządzenia MENiS z dnia 31.01.2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli (...). Do okresów pracy uprawniających do dodatku za wysługę lat wlicza się okresy poprzedniego zatrudnienia we wszystkich zakładach pracy oraz inne udowodnione okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.
Nauczycielowi pozostającemu jednocześnie w więcej niż jednym stosunku pracy okresy uprawniające do dodatku za wysługę lat ustala się odrębnie dla każdego stosunku pracy (z wyjątkiem sytuacji, gdy nauczyciel jest zatrudniony jednocześnie w kilku szkołach w wymiarze łącznie nieprzekraczającym obowiązującego nauczyciela wymiaru zajęć - tu do okresów uprawniających do dodatku za wysługę lat w każdej ze szkół wlicza się wszystkie zakończone okresy zatrudnienia). Do okresu zatrudnienia uprawniającego do dodatku za wysługę lat nie wlicza się okresu pracy w innym zakładzie, w którym nauczyciel jest lub był jednocześnie zatrudniony. Do okresu dodatkowego zatrudnienia nie wlicza się okresów podstawowego zatrudnienia.
Zgodnie z powyższym nauczyciel otrzymuje dodatek stażowy w pełnej wysokości jedynie w szkole macierzystej (chyba, że jest zatrudniony w niepełnym wymiarze w obu szkołach co łącznie nie daje mu jednak pełnego etatu). W szkole, w której jest dodatkowo zatrudniony, dodatek stażowy przysługuje w wysokości 3% po trzech latach pracy. W opisanej sytuacji nauczyciel nie powinien otrzymać świadectw pracy, ponieważ był przenoszony do innych szkół na podstawie art. 18 Karty Nauczyciela. Takie przeniesienie nie powoduje ustania stosunku pracy, nie ma zatem podstaw do wystawiania świadectwa pracy. Dokumentacja pracownicza nauczyciela, w tym akta osobowe przekazywana jest do kolejnej szkoły, a nauczyciel ma ciągłość zatrudnienia. Z pytania wynika, że w chwili obecnej wciąż jest zatrudniony w gimnazjum, do którego również został przeniesiony, więc w gimnazjum powinien otrzymywać dodatek w wysokości 20%, a w Państwa szkole - po 3 latach za okres dodatkowego zatrudnienia, licząc od 01.09.2017 r.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Członek związków, a jednocześnie komisji ZFŚS przebywa na urlopie zdrowotnym; otrzymałam telefon od przewodniczącego związków na dzielnicę, że ten nauczyciel będzie pracował w komisji socjalnej, mimo urlopu zdrowotnego, "bo to praca społeczna, a nie płatna". Według mnie nauczyciel przebywający na urlopie zdrowotnym nie może świadczyć żadnej pracy. Kto ma rację?
- Wysłałem zapytanie dotyczące zatrudnienia nauczyciela, który ukończył prawo studia 5 letnie, mgr i zgłosił chęć uczenia wos w gimnazjum. Powołałem się tam na stare przepisy rozporządzenia z 2009 r. Wg mnie najnowsze przepisy nie dają możliwości uczenia wos w/w nauczycielowi, gdyż wg mnie zakres wiedzy i umiejętności nie obejmują treści nauczanego przedmiotu - jak mówi par. 3 pkt. 1 ust. 2 Rozporządzenia MEN z z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Proszę również o odpowiedź jaką formę powinna mieć odpowiedź dyrektora nauczycielowi, który zwrócił się pismem w tej sprawie. Z góry dziękuję i przepraszam za pomyłkę.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor placówki przydziela w ramach zastępstwa 2/18 etatu nauczycielowi, który jest zatrudniony w wymiarze 5/18 etatu na czas nieokreślony. Czy nauczycielowi powinno się sporządzić 2 umowy (na czas określony i nieokreślony) czy należy sporządzić aneks do obecnej umowy? Jeżeli aneks to jakie zapisy powinien zawierać.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- W wieku 52 lat zmarł mój pracownik zatrudniony jako konserwator. Żonie została wypłacona 3 miesięczna odprawa pośmiertna, ponieważ jedyny syn zmarłego ukończył 19 lat i nie uczył się. Dwa tygodnie po śmierci ojca, syn podjął naukę. W związku z powyższym czy należy wypłacić 6-miesięczną odprawę pośmiertną żonie zmarłego?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka w szkole dostarczyła w dn. 13.02.2015r. zwolnienie lekarskie do dn. 20.02.2015r. ( okres ferii ) . Prawdopodobnie je przedłuży. Czy należy się jej urlop uzupełniający za ten okres?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe