Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o podanie zakresu obowiązków pedagoga specjalnego w szkole podstawowej oraz przykładowych wpisów w dzienniku zajęć tego pedagoga.
Na podstawie § 24a rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2020 r., poz. 1280 ze zm.) do ogólnych zadań pedagoga specjalnego w szkole należy w szczególności:
1) współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami w:
- rekomendowaniu dyrektorowi do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu szkoły oraz dostępności, o której mowa w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2022 r., poz. 2240);
- prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki;
- rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów; określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia;
2) współpraca z zespołem nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem, w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
3) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w: rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły; udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem; dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych; doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb uczniów;
4) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom uczniów i nauczycielom;
5) współpraca, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami upoważnionymi do udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz uprawnionymi do wnioskowania o objęcie ucznia taka pomocą;
6) przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły w zakresie ww. zadań.
Ponadto jeśli pedagog specjalny ma kwalifikacje adekwatne do niepełnosprawności uczniów to może również prowadzić zajęcia rewalidacyjne, jeśli zostaną jemu przydzielone przez dyrektora – § 23 ust. 1 w zw. z § 15 ust. 3 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2020 r., poz. 1289 ze zm.) w zw. z § 3 ust. 2 pkt 1 lit. h rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1610). Może również prowadzić zajęcia z wczesnego wspomagania rozwoju dziecka – § 3 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1610).
Szczegółowy zakres zadań pedagoga specjalnego musi określać statut konkretnej szkoły publicznej albo niepublicznej, zgodnie z art. 98 ust. 1 pkt 7 albo art. 172 ust. 2 pkt 5 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 ze zm.).
Na podstawie § 18 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2017 r., poz. 1646 ze zm.), specjalista zatrudniony w szkole (np. pedagog specjalny) prowadzi dziennik, do którego wpisuje tygodniowy rozkład swoich zajęć, zajęcia i czynności przeprowadzone w poszczególnych dniach, w tym informacje o kontaktach z osobami i instytucjami, z którymi współdziała przy wykonywaniu swoich zadań, oraz imiona i nazwiska uczniów objętych różnymi formami pomocy, w szczególności pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
Wpisy w dzienniku są więc uzależnione od szczegółowego zakresu zadań pedagoga specjalnego, które wynikają ze statutu konkretnej szkoły oraz faktycznie wykonanych przez niego zadań, np. "zajęcia rewalidacyjne - ... (należy podać rodzaj zajęć) z uczniem ... (należy podać imię i nazwisko"; " "prowadzenie obserwacji uczniów klasy ... podczas lekcji ... (należy wpisać rodzaj zajęć) w celu rozpoznania przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów"; "zajęcia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uczniem ... (należy podać imię i nazwisko) w formie ..."; "konsultacje z rodzicem ucznia ... (należy podać imię i nazwisko) w celu ustalenia form wsparcia dziecka"; "spotkanie z pracownikiem socjalnym z MOPS w celu zaplanowania form wsparcia ze względu na zdarzenie losowe/niepełnosprawność dziecka/itp."; "spotkanie z nauczycielami prowadzącymi zajęcia z uczniami z niepełnosprawnością ... (wpisać rodzaj) w celu doboru odpowiednich metod i form pracy"; "udział w dokonywaniu wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia ... (należy podać imię i nazwisko) w celu ustalenia potrzeby modyfikacji IPET".
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy znana jest jakaś prawna wykładnia (np.wyrok sądu) dotyczący kryteriów zwalniania nauczycieli z powody zmniejszenia ilości oddziałów.
- Posiadamy w szkole podstawowej klasę z oddziałem sportowym tenis ziemny. Mam pytanie, gdzie i czy w ogóle wpisujemy, że dziecko brało udział w zajęciach? Czy jest jedna ocena z w-f, druga z tenisa, czy jedna wspólna?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń klasy V szkoły podstawowej realizuje nauczanie indywidualne w domu. Od początku II semestru bardzo często nie pracuje na lekcjach, często nie przychodzi na zajęcia, zamyka się w pokoju, nie nawiązuje kontaktu z nauczycielami. Rozmowy przeprowadzone z ojcem nie wpłynęły na postawę ucznia. Jakie kroki powinna podjąć szkoła? Czy ucznia można nie promować do następnej klasy?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jeżeli nauczyciel zapisał się na szkolenie na które nie było określonego terminu - było to warunkowane ilością zgłoszeń i termin wypadł w czasie jego planowego urlopu czy można mu zwrócić koszty tego szkolenia - szkolenie było realizowane na skierowanie dyrektora?
- Nauczyciel organizuje kilkudniową wycieczkę. Poprosił rodziców uczniów przewlekle chorych np. cukrzyca I stopnia, leczenie psychiatryczne, anemia- częste omdlenia o zaświadczenie od lekarza o braku przeciwwskazań zdrowotnych do udziału w kilkudniowej wycieczce. Lekarz odmawia wystawienia takiego zaświadczenia i żąda podstawy prawnej. Bardzo proszę o opinię w tej sprawie.Potrzebuję pilnie informacji.
W sąsiedniej szkole zmarło dziecko na wycieczce, szkoła nie wiedziała o chorobie serca ucznia.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe