Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o podstawę prawną następującej sytuacji: nauczyciel dyplomowany zatrudniony w szkole na etacie na czas nieokreślony prosi o zniżkę godzin do 6/18 ze względu na trudną sytuację rodzinną. Co powinnam zrobić?
Skoro nauczyciel dyplomowany jest zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy na czas nieokreślony, to jest to zatrudnienie przez mianowanie. Tak zawartego stosunku pracy nie można modyfikować w drodze porozumienia stron w kwestii wymiaru etatu oraz okresu zatrudnienia (na czas określony). Są to bowiem dwa warunki niezbędne do tego, aby stosunek pracy mógł być zawarty poprzez mianowanie.
Wyjątkową sytuacją jest zgoda na ograniczenie etatu w trybie art. 20 KN. W takim przypadku nauczyciel mianowany mimo niepełnego etatu zachowuje swoje mianowanie i korzysta z pełni praw.
W przypadku nauczyciela, który na własny wniosek chce obniżyć wymiar etatu, konieczne jest rozwiązanie istniejącego stosunku pracy na podstawie porozumienia stron (art. 23 ust. 4 Karty Nauczyciela: Rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem zatrudnionym na podstawie mianowania może nastąpić również na mocy porozumienia stron) oraz zawarcie od września nowej umowy na czas nieokreślony w wymiarze 6/18 (na podstawie art. 10 ust. 6 Karty Nauczyciela: W przypadku braku warunków do zatrudnienia nauczyciela, o których mowa w ust. 5 pkt 6, stosunek pracy z nauczycielem mianowanym lub dyplomowanym nawiązuje się na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony w niepełnym wymiarze).
Od tej chwili nauczyciel nie będzie już zatrudniony przez mianowanie i straci przywileje określone dla mianowanych w Karcie Nauczyciela.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Ile godzin do dyspozycji dyrektora powinna realizować klasa VIII, jeżeli dotychczas w II etapie edukacyjnym zrealizowała następującą liczbę tych godzin:
rok szkolny 2016/17- kl.IV -0 godz.,
rok szkolny 2017/18 - kl.V -1 godz.-j.polski,
rok szkolny 2018/19 - kl.VI -1 godz.-matematyka,
rok szkolny 2019/20 - kl.VII -1 godz.-koło matematyczne.
Czy prawidłowo zaplanowano 1 godz. koła matematycznego w klasie VIII w roku szkolnym 2020/21?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń klasy V szkoły podstawowej ogólnodostępnej posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na sprzężenie (niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim oraz niepełnosprawność ruchową). Uczeń ten stanowi jednoosobowy oddział (arkusz organizacji szkoły). Zajęcia dla tego ucznia odbywają się w systemie łączonym z klasą VI. Z tytułu łączenia zgodnie z rozporządzeniem MEN w sprawie szczegółowej organizacji szkół uczeń klasy V 50% zajęć z danego przedmiotu realizuje indywidualnie. W orzeczeniu występuje wskazanie objęcia ucznia pomocą PP w trakcie bieżącej pracy, a także zajęciami specjalistycznymi, korekcyjno-kompensacyjnymi, dydaktyczno-wyrównawczymi. Jak zastosować to zalecenie poradni? Czy te zapisy świadczą o tym, że wymieniony rodzaj zajęć należy prowadzić z uczniem indywidualnie? Obecnie uczeń korzysta z terapii psychologicznej w PPP (zgodnie z sugestią specjalistów, nauczycieli uczących zawartych w IPET) z powodu problemów związanych z przyswajaniem podstawy programowej. Wstępna informacja od specjalisty to wskazanie do ponownego badania i możliwa zmiana orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym. W roku szkolnym 2021/2022 dziecko będzie już uczniem klasy VI. Jeżeli nastąpi zmiana orzeczenia, to również zmiana podstawy programowej, inny ramowy plan nauczania. Czy zajęcia powinny być organizowane w systemie łączonym i nadal zastosujemy zapisy rozporządzenia? Na czym będzie polegała odrębna organizacja pracy z tym uczniem tak, aby zapewnić mu optymalne warunki uczenia się i rozwoju? Zgodnie z zaleceniami MEN w celu kompleksowego wsparcia uczniów po powrocie do szkoły będą organizowane zajęcia wspomagające. Jaką liczbę godzin zajęć wspomagających należy przyznać dla ww. ucznia stanowiącego jednoosobową klasę, jeżeli liczba godzin na oddział wynosi od 10 do 15? Czy optymalna i dopuszczalna byłaby liczba 5 godzin? Mimo sugestii szkoły i PPP rodzic na chwilę obecną nie bierze pod uwagę placówki specjalnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel prowadzący np. zajęcia świetlicowe realizując zastępstwa doraźne w edukacji wczesnoszkolnej realizuje podstawę programową, tzn, czy zachowujemy ciągłość liczenia godzin z poszczególnych edukacji (np. zajęcia komputerowe, muzyczne) zgodnie z rozporządzeniem o ramowych planach nauczania?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaka jest wysokość pensum nauczyciela w oddziale przedszkolnym specjalnym zorganizowanym przy szkole podstawowej specjalnej (dzieci 6-letnie)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W szkole prowadzonej przez stowarzyszenie nie działa żaden związek zawodowy, czy należy zasięgać opinii związków zawodowych odnośnie arkusza organizacji szkoły? Czy opiniowaniu podlegają aneksy do arkusza organizacji szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe