Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o wyjaśnienia do zaistniałej sytuacji: - w grudniu 2017 roku zmarł pracownik szkoły( były dyrektor szkoły) , który z dniem 1 września 2017 przeszedł na emeryturę , w jaki sposób wypłacić dodatkowe wynagrodzenie roczne za tą osobę? (Spadkobiercami są żona oraz dwoje pełnoletnich synów, jak ująć składki ZUS i podatek, czy spadkobiercy muszą złożyć wniosek o wypłatę trzynastki- dodam że w naszej placówce dodatkowe wynagrodzenie roczne wypłacane jest pracownikom 1 marca 2018 roku).
Na podstawie art. 631 § 2 kodeksu pracy, prawa majątkowe ze stosunku pracy przechodzą po śmierci pracownika, w równych częściach, na małżonka oraz inne osoby spełniające warunki wymagane do uzyskania renty rodzinnej w myśl przepisów o emeryturach i rentach z FUS. W razie braku takich osób prawa te wchodzą do spadku.
Jeżeli więc zmarły pracownik miał żonę (i/lub dzieci, które spełniają wymogi takie, jak w przypadku renty rodzinnej), to należy im się dodatkowe wynagrodzenie roczne, jako prawa majątkowe, bez konieczności przeprowadzania postępowania spadkowego (jeżeli dorosłe dzieci nie spełniają warunków takich, jak w przypadku renty rodzinnej, to 13-tka będzie się należała tylko żonie). W takim przypadku nie potrąca się składek ZUS, ponieważ dla tych osób nie jest to wynagrodzenie. Jako prawo majątkowe, podlega jedynie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Osoby uprawnione do wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego po zmarłym pracowniku powinny zgłosić pracodawcy swoje roszczenie. Z żoną pracownika pracodawca może sam się skontaktować, natomiast pełnoletnie dzieci muszą udokumentować swoje prawo (np. prawo do renty rodzinnej przysługuje dzieciom do ukończenia nauki w szkole, jeżeli przekroczyły 16 lat życia, nie dłużej jednak niż do osiągnięcia 25 lat życia. Jeżeli dziecko osiągnęło 25 lat życia, będąc na ostatnim roku studiów w szkole wyższej, prawo do renty rodzinnej przedłuża się do zakończenia tego roku studiów).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Z jaką datą należy wręczyć nauczycielowi informację o zaprzestaniu wypłacania dodatku mieszkaniowego.?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel który został zatrudniony od 1.09.2024r otrzyma dodatkowe wynagrodzenie roczne? w czasie do 31.12.2024r przebywał na zwolnieniu lekarskim. Czy należy mu się 13 -stka
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka jest zatrudniona w szkole ok. 10 lat na podstawie mianowania. W ostatnich 7 latach pracowała w szkole 6 lat w pełnym wymiarze czasu pracy i 1 rok w wymiarze 10/18. Nauczycielka złożyła wniosek o udzielenie urlopu na poratowanie zdrowia. W dniu złożenia wniosku jest zatrudniona w pełnym wymiarze czasu pracy. Czy fakt, że w ciągu ostatnich 7 lat poprzedzających udzielenie pierwszego urlopu jeden rok była zatrudniona w niepełnym wymiarze czasu pracy stanowi przeszkodę do udzielenia tego urlopu?
- W dniu 01.09.2015 r. zatrudniłem nauczyciela w wymiarze 2/18 do końca zajęć szkolnych, tj. do dnia 24.06.2016 r. w dniu zatrudnienia nauczyciel legitymował się dyplomem licencjata. Po trzech miesiącach - 30.11.2015 r. nauczyciel dostarczył dyplom ukończenia studiów, potwierdzający uzyskanie tytułu magistra, na którym figuruje data 01.07.2015 r., co oznacza, że w dniu zatrudnienia miał ukończone studia i posiadał tytuł magistra. Czy w związku z tym powinienem nauczycielowi wypłacić wyrównanie od dnia 1 września, czy też sporządzić aneks do umowy, uwzględniając wykształcenie wyższe mgr i wypłacić wyższą pensję od dnia 1 grudnia?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel zatrudniony poprzez mianowanie jako nauczyciel od nowego roku szkolnego 2017/2018 będzie miał etat w świetlicy. Czy należy podpisać z nauczycielem porozumienie zmieniające do końca maja?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe