Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Prosze o wyjasnienie kwestii tzw. godzin karcianych a konkretnie wymiaru czasowego.Od pazdziernika zajecia dydaktyczne w naszej szkole realizowalismy w wymiarze 45 min. a opiekuncze 60 min.We wrzesniu wszyscy realizowalismy 60 min.Na ostatniej naradzie dyrektorow pani inspektor z Wydzialu Oswiaty Poznan Stare Miasto zakomunikowala dyrektorom szkol,ze wszyscy mamy prowadzic zajecia 60 min. bez wzgledu na ich charakter ,a dodatkowo odrobic po 15 min. kazda godz. realizowana w wymiarze 45 min.Jednoczesnie nie podala zadnej postawy prawnej stad dyrektor zakomunikowal i zobowiazal do wykonania tej ustnej dyspozycji w zwiazku z taka sytuacja prosimy odefinitywne wyjasnienie tej kwestiiDziekuje i pozdrawiam
Stanowisko MEN w sprawie sposobu wykonania przepisu art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. ai b ustawy – Karta Nauczyciela – zaktualizowane w dniu 8 października 2009 r.
W związku z licznymi pytaniami dotyczącymi przepisu art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b ustawy – Karta Nauczyciela, Ministerstwo Edukacji Narodowej opracowało prezentowane poniżej stanowisko w sprawie sposobu wykonania tego przepisu. Jednocześnie informujemy, że stanowisko to nie stanowi wiążącej wykładni przepisów prawa. Podjęcie decyzji w kwestii rodzaju zajęć, które będą realizowane w szkole w ramach godzin, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b Karty Nauczyciela, przydzielenie tych godzin do realizacji poszczególnym nauczycielom oraz rozliczanie tych godzin, należy bowiem do kompetencji dyrektora szkoły.
6. Rozumienie pojęcia godziny zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b Karty Nauczyciela.
Zgodnie z ramowym statutem publicznej szkoły podstawowej oraz ramowym statutem publicznego gimnazjum godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć. Czas trwania poszczególnych zajęć edukacyjnych w klasach I - III szkoły podstawowej ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć. We wszystkich szkołach ponadgimnazjalnych godzina lekcyjna również trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w innym wymiarze, nie dłuższym jednak niż 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć. Pod pojęciem godziny lekcyjnej, która zgodnie z ramowymi statutami publicznych szkół trwa 45 minut, rozumie się również inne zajęcia o charakterze dydaktycznym. Natomiast pozostałe zajęcia o charakterze opiekuńczo-wychowawczym trwają 60 minut. Zatem czas trwania zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b Karty Nauczyciela, powinien być odpowiedni do ich charakteru, tj. dydaktycznego bądź opiekuńczo – wychowawczego.
Podstawa prawna:
- § 6 załącznika Nr 2, § 6 załącznika Nr 3, § 8 załącznika Nr 4, § 8 załącznika Nr 5, § 7 załącznika Nr 5a, § 8 załącznika Nr 5b, § 8 załącznika Nr 5c, § 7 załącznika Nr 5d, do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624, z późn. zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy jest możliwe powierzenie stanowiska dyrektora przedszkola bez konkursu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy zapis w statucie branżowej szkoły I stopnia, dotyczący możliwości utworzenia oddziału integracyjnego oraz spełnienie warunków § 6 rozporządzenia MEN z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli: „1. Liczba dzieci w oddziale przedszkola integracyjnego i oddziale integracyjnym w przedszkolu ogólnodostępnym oraz liczba uczniów w oddziale szkoły integracyjnej i oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej wynosi nie więcej niż 20, w tym nie więcej niż 5 dzieci lub uczniów niepełnosprawnych”, jest podstawą do utworzenia oddziału integracyjnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem organem prowadzącym szkołę niepubliczną z uprawnieniami publicznej. Do oddziału przedszkolnego w naszej placówce uczęszcza uczeń z zespołem Aspergera i zgodnie z orzeczeniem zalecane jest wspomaganie ucznia. Niestety mamy problem ze znalezieniem nauczyciela, który zgodnie z przepisami ma ukończone wychowanie przedszkolne i pedagogikę specjalną w zakresie pracy z uczniem z zespołem Aspergera. Czy w związku z tym możemy zatrudnić nauczyciela wspierającego-pomoc nauczyciela na to miejsce, który ma ukończoną pedagogikę specjalnego z w.w.zakresu, ale ma ukończony inny kierunek studiów wyższych i czy w przypadku potwierdzenia możemy finansować jego zatrudnienie z dotacji na uczniów niepełnosprawnych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy tematy z WDŻ w 1 i 2 klasie gimnazjum wpisuje się w dzienniki lekcyjne czy zajęć pozalekcyjnych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie podstawy prawnej do zwolnienia ucznia z drugiego języka, ale z gimnazjum.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe