Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę podać krok po kroku jak ma się odbywać awans zawodowy nauczyciela w niepublicznym przedszkolu? Nikt z nauczycieli jeszcze nie ma żadnego awansu.
Procedurę awansową regulują przepisy rozdziału 3a KN i rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, Dz.U. z 2013 r., poz. 373. Nauczyciele – stażyści bez składania wniosku do dyrektora rozpoczynają staż, jeśli są zatrudnieni zgodnie z kwalifikacjami co najmniej na pół etatu, o ile w przedszkolu jest zatrudniony nauczyciel, który będzie mógł sprawować funkcję opiekuna: nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze, nauczyciel mianowany lub dyplomowany. Nauczyciel rozpoczyna staż z początkiem roku szkolnego, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć; w roku szkolnym 2017/2018 staż trwa 9 miesięcy, a od dnia 1 września 2018 r. - 1 rok i 9 miesięcy. W okresie stażu nauczyciel realizuje własny plan rozwoju zawodowego zatwierdzony przez dyrektora. Nauczyciel stażysta przedkłada dyrektorowi projekt planu rozwoju zawodowego w terminie 20 dni od dnia rozpoczęcia zajęć. Dyrektor zatwierdza projekt planu rozwoju zawodowego nauczyciela w ciągu 30 dni od dnia rozpoczęcia zajęć, lub zwraca go nauczycielowi do poprawy ze wskazaniem, w formie pisemnej, zakresu niezbędnych zmian. Nauczyciel obowiązany jest niezwłocznie poprawić projekt planu rozwoju zawodowego zgodnie z zaleceniami dyrektora i ponownie przedłożyć projekt dyrektorowi do zatwierdzenia. Dyrektor wyznacza dla każdego nauczyciela opiekuna stażu. Nauczyciel stażysta odbywa staż z pomocą opiekuna stażu. Po zakończeniu stażu opiekun stażu opracowuje projekt oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu i przedstawia go dyrektorowi szkoły w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia zakończenia stażu przez nauczyciela. W terminie 30 dni od dnia zakończenia stażu nauczyciel składa dyrektorowi sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego. Ocenę dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu ustala dyrektor, w terminie nie dłuższym niż 21 dni od dnia złożenia sprawozdania, z uwzględnieniem stopnia realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela i po zapoznaniu się z projektem oceny opracowanym przez opiekuna stażu. Od dnia 1 września 2018 r. ocena dorobku zawodowego zostanie zastąpiona oceną pracy nauczyciela. Ocena dorobku zawodowego nauczyciela może być pozytywna lub negatywna. Ocena sporządzana jest na piśmie i zawiera uzasadnienie oraz pouczenie o możliwości wniesienia odwołania. Od oceny dorobku zawodowego nauczycielowi służy odwołanie do organu sprawującego nadzór pedagogiczny w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania. Nauczyciel składa wniosek o podjęcie postępowania postępowania kwalifikacyjnego (od dnia 1 września 2018 r. - postępowania egzaminacyjnego) do końca roku kalendarzowego, w którym ukończył staż, z załącznikami wymienionymi w § 9 rozporządzenia. Dyrektor wyznacza komisję kwalifikacyjną w składzie: dyrektor, nauczyciel ze stopniem co najmniej kontraktowego (zatrudniony w przedszkolu najpóźniej w okresie powoływania komisji) i opiekun stażu; dyrektor zawiadamia o terminie rozmowy kwalifikacyjnej (od dnia 1 września 2018 r. o terminie egzaminu) nauczyciela, członków komisji i kuratora oświaty, który może wyznaczyć swojego obserwatora do komisji. Nauczyciel przedstawia komisji sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego oraz odpowiada na pytania członków komisji dotyczące wymagań na stopień nauczyciela kontraktowego. Komisja kwalifikacyjna podejmuje rozstrzygnięcie w obecności co najmniej 2/3 składu swoich członków; każdy członek ocenia spełnianie przez nauczyciela wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia awansu i przyznaje punkty według skali od 0 do 10, z których wylicza się średnią arytmetyczną. Jeśli nauczyciel uzyska akceptację komisji (gdy obliczona średnia arytmetyczna punktów wynosi co najmniej 7), komisja wydaje zaświadczenie o uzyskaniu akceptacji komisji kwalifikacyjnej. Następnie dyrektor wydaje decyzję o nadaniu (albo odmowną, gdy nauczyciel nie uzyskał wymaganej liczby punktów) stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego i doręcza ją nauczycielowi.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Rozmowa kwalifikacyjna na stopień nauczyciela kontraktowego (szkoła feryjna)
1. Czy stażysta otrzymuje informację o liczbie przyznanych punktów, czy tylko informację o akceptacji komisji?
2. Do jakich dokumentów z rozmowy kwalifikacyjnej ma wgląd nauczyciel? Czy może mieć wgląd do protokołu z postępowania kwalifikacyjnego jeśli zawarte są w nim punkty przyznane przez poszczególnych członków komisji?
3. Jakie dokumenty mogą zostać wydane nauczycielowi w formie kopii? Czy protokół ma również zostać wydany?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Czy z 1 września 2022 r. nauczyciel początkujący będzie musiał obowiązkowo uzyskać stopień nauczyciela mianowanego? Jakie będą konsekwencje nieuzyskania przez nauczyciela początkującego stopnia nauczyciela mianowanego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Mamy zatrudnioną nauczycielkę w naszej szkole od 01.09.2017r. do 31.08.2018r.
Będąc zatrudniona w innych szkołach tj. w 1 placówce 01.09.2015r. rozpoczęła awans zawodowy na nauczyciela mianowanego i otrzymała ocenę cząstkową pozytywną; od 01.09.2016r. zatrudniona następnej szkole ma ocenę opisową bez kwalifikacji pozytywną/negatywną.
Złożyła wniosek w naszej szkole o kontynuacje awansu zawodowego dnia 20.09.2017r. bez oceny cząstkowej. Czy może realizować w naszej szkole staż?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel mający w placówce macierzystej tylko 7 godzin może kontynuować staż na nauczyciela dyplomowanego? Dodam, że rozpoczynając staż miał on 9 godz., czyli wymagane pół etatu. Obecnie ta liczba się zmniejszyła. W drugiej placówce ma tylko 7 godz. i każdą ze szkół ma na osobnych umowach, czyli nie jest to dopełnienie etatu.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Zwracam się z prośbą o przesłanie planu rozwoju zawodowego na awans nauczyciela dyplomowanego - nauczyciel religii w gimnazjum (ksiądz).
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe