Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Przedszkole niepubliczne. W jednej grupie przedszkolnej jest dwoje wychowanków z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego- diagnoza Autyzm w tym zespół aspergera. Zalecenia z orzeczenia to zapewnienie w procesie dydaktyczno-wychowawczym udziału nauczyciela posiadającego kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej lub pomocy nauczyciela. Z racji problemów kadrowych chciałabym zatrudnić do każdego z dziecka osobno pomoc nauczyciela, czyli każde z dzieci miało by indywidualną pomoc. Czy mogę tak postąpić? Czy są przepisy prawa, które uniemożliwiają takie praktyki? Czy podczas rozliczenia dotacji specjalnej gmina będzie mogła podważyć zatrudnienie na pełen etat do każdego z dziecka?
Zgodnie z art. 68 ust. 1 pkt 10 ustawy z 14 grudnia 2016 – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.) dyrektor przedszkola odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dziecka.
Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1309) określa warunki organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego niepełnosprawnych: niesłyszących, słabosłyszących, niewidomych, słabowidzących, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, i z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Zgodnie z § 7 cytowanego rozporządzenia w przedszkolach, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, zatrudnia się dodatkowo:
1) nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów lub
2) pomoc nauczyciela
- z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Ponieważ dyrektor przedszkola odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dziecka, jeżeli orzeczenie nie wskazuje zatrudnienie wyłącznie nauczycieli, to może zatrudnić pomoce nauczyciela (dwójka dzieci).
Przed podjęciem decyzji proponuję jednak skonsultować powyższe z organem przekazującym dotację dla przedszkola niepublicznego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o pomoc, uczennica promowana do klasy 2 LO złożyła do dyrektora prośbę o zmianę języka wiodącego. Od podstawówki wiodącym był język angielski lecz równocześnie uczyła się języka niemieckiego. Ponieważ z niemieckim wiąże swoje przyszłe studia, szlifowała język na zajęciach pozalekcyjnych chciałaby na maturze zdawać tylko niemiecki i to rozszerzenie - jakie istnieją możliwości rozwiązania tej sprawy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie 1: Czy uczniowi dla którego prowadzone jest nauczanie indywidualne na podstawie orzeczenia podani psychologiczno-pedagogicznej w domu można przeprowadzić egzamin klasyfikacyjny w jego domu, czy powinien być przeprowadzony w szkole? Opis sytuacji ucznia: Uczeń przez I semestr z powodu długotrwałej choroby nie uczęszczał do szkoły i był nieklasyfikowany ze wszystkich przedmiotów. W II semestrze prowadzone jest dla tego ucznia od miesiąca marca nauczanie indywidualne w domu.
Pytanie 2: Według przepisów egzamin klasyfikacyjny ucznia powinien składać się z części pisemnej i ustnej. w przypadku naszego ucznia ze względu na "Mutyzm" przeprowadzenie części ustnej jest niemożliwe. Czy można poprzestać tylko na części pisemnej egzaminu w przypadku tego ucznia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakim dokumentem zatwierdzić szkolny zestaw programów i podręczników?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 1.Czy wychowawca ma prawo odmówić zwolnienia ucznia z lekcji na pisemną prośbę rodzica?
2.Czy rodzic pisząc zwolnienie ma obowiązek podania powodu zwolnienia?
3.Czy wychowawca ma prawo nie usprawiedliwić nieobecności ucznia pomimo napisanego przez rodzica usprawiedliwienia gdy ta nieobecność to udowodnione wagary?
4.Czy rodzic ma obowiązek podania przyczyny nieobecności dziecka w szkole?
5. Uczeń gimnazjum może nie skończyć w tym roku gimnazjum, a w sierpniu ukończy 18 lat. Czy ma prawo chodzić dalej do gimnazjum, czy możemy jako szkoła nie wyrazić zgody na jego dalszą naukę w gimnazjum, czy tez wymagane jest jego skreślenie z listy uczniów (jeśli tak to na jakiej podstawie możemy to zrobić)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak powinien wyglądać dokument, który dyrektor musi przygotować Analiza zagrożeń i ryzyka przy przetwarzaniu danych osobowych?Proszę o wzór takiego dokumentu.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe