Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Przepraszam, ale chciałbym doprecyzować pytanie. 19 letni chłopiec jest upośledzony w stopniu głębokim. Posiada orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno -wychowawczych wydaną w 2013 r. obowiązującą do 08.2018 r, rodzice w 2013 zwrócili się do szkoły o objęcie chłopca zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi, które zostały zorganizowane i są realizowane w wymiarze 10 godzin tygodniowo. Czy rodzice mogą zrezygnować z tych zajęć? Pracownicy Kuratorium Oświaty i dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej twierdzą , że do końca czasu trwania orzeczenia chłopiec musi być objęty zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi. Ponawiam swoje pytanie: czy wobec powyższego rodzice mogą zwrócić się z wnioskiem do dyrektora szkoły, do którego wnioskowali o objęcie dziecka zajęciami, o rezygnację z tych zajęć? Czy dyrektor szkoły może zrezygnować z organizacji tych zajęć?
Moim zdaniem pracownicy Kuratorium Oświaty oraz Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej są w błędzie. Argumenty przemawiające za tym:
• Dla wszystkich dzieci w Polsce - zarówno pełnosprawnych, jak niepełnosprawnych - nauka jest obowiązkowa do ukończenia 18 roku życia.
• Po ukończeniu 18 roku życia wygasa obowiązek szkolny i obowiązek nauki. Jednak w przypadku uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu głębokim zachowane jest nadal prawo do korzystania z zajęć rewalidacyjno-wychowawczych – do 25 roku życia.
• Zajęcia te organizowane są na wniosek rodziców/prawnych opiekunów złożony u dyrektora szkoły wraz z orzeczeniem o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Orzeczenie ma moc decyzji administracyjnej wyłącznie dla dyrektora, nakładając na niego obowiązek zorganizowania dla ucznia kształcenia specjalnego w tej formie. Nie ma takiej mocy administracyjnej dla rodziców.
• Nie ma żadnych przepisów prawnych nakładających - na pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego, bez względu na rodzaj i stopień jego niepełnosprawności - obowiązek korzystania z orzeczenia do czasu na jaki zostało ono wydane przez PPP.
• Decyzja w sprawie rezygnacji z tych zajęć dla dziecka 19-letniego należy wyłącznie do rodziców/prawnych opiekunów. Wystarczy więc, że powiadomią oni szkołę, iż w związku z ustaniem obowiązku szkolnego i obowiązku nauki rezygnują z kontynuacji udziału ich dziecka w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych.
• Żaden przepis prawa oświatowego nie reguluje formy takiego powiadomienia. W tej sprawie należy odwołać się do zapisów w statucie szkoły, w którym winny być określone formy kontaktów z rodzicami i składania przez nich wszelkich usprawiedliwień oraz oświadczeń.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz. U. z 2013r., poz. 529)
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W ubiegłym tygodniu zadałem pytanie, czy z dotacji otrzymywanej przez stowarzyszenie na prowadzenie szkoły od gminy można finansować koszty wycieczek edukacyjnych. Otrzymałem odpowiedź dot. szkoły niepublicznej. Nasza szkoła jest publiczna, czy to ma wpływ na meritum pytania?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy skreślenia z listy uczniów szkoły podstawowej ucznia, który w maju skończył osiemnaście lat. Uczeń nie realizował obowiązku szkolnego, o czym został powiadomiony sąd rodzinny i Burmistrz Miasta. Dostarczył on do szkoły pismo, w którym prosi o skreślenie z listy uczniów. Jakie kroki powinnam poczynić, by uczynić to zgodnie z prawem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uprzejmie proszę o rozwianie wątpliwości dotyczących prowadzenia zajęć rewalidacyjnych, terapeutycznych. Przedszkole niepubliczne, nie ma przerwy wakacyjnej. Mam dwoje dzieci z opinią WWR i jedno z orzeczeniem (autyzm). Czy w wakacje obligatoryjnie prowadzi się zajęcia ze specjalistami (psycholog, logopeda), czy też można zrobić przerwę po uprzednim przygotowaniu zaleceń przez specjalistów dla rodziców dzieci i wychowawcy? Dziękuję.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczestnik Kwalifikacyjnego Kursu Zawodowego prowadzonego przez szkołę publiczną ma statut ucznia, a tym samym prawo do świadczenia „dobry start”?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy zapis dotyczący wychowania do życia w rodzinie zamieszcza się na świadectwie i w arkuszu tylko w klasie czwartej i siódmej, czy w klasach 4-7? Jeżeli we wszystkich klasach - to gdzie zapisać w arkuszach klas 5 i 6 - nie ma tam zapisu "inne zajęcia".
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe