Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Przepraszam, ale chciałbym doprecyzować pytanie. 19 letni chłopiec jest upośledzony w stopniu głębokim. Posiada orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno -wychowawczych wydaną w 2013 r. obowiązującą do 08.2018 r, rodzice w 2013 zwrócili się do szkoły o objęcie chłopca zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi, które zostały zorganizowane i są realizowane w wymiarze 10 godzin tygodniowo. Czy rodzice mogą zrezygnować z tych zajęć? Pracownicy Kuratorium Oświaty i dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej twierdzą , że do końca czasu trwania orzeczenia chłopiec musi być objęty zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi. Ponawiam swoje pytanie: czy wobec powyższego rodzice mogą zwrócić się z wnioskiem do dyrektora szkoły, do którego wnioskowali o objęcie dziecka zajęciami, o rezygnację z tych zajęć? Czy dyrektor szkoły może zrezygnować z organizacji tych zajęć?
Moim zdaniem pracownicy Kuratorium Oświaty oraz Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej są w błędzie. Argumenty przemawiające za tym:
• Dla wszystkich dzieci w Polsce - zarówno pełnosprawnych, jak niepełnosprawnych - nauka jest obowiązkowa do ukończenia 18 roku życia.
• Po ukończeniu 18 roku życia wygasa obowiązek szkolny i obowiązek nauki. Jednak w przypadku uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu głębokim zachowane jest nadal prawo do korzystania z zajęć rewalidacyjno-wychowawczych – do 25 roku życia.
• Zajęcia te organizowane są na wniosek rodziców/prawnych opiekunów złożony u dyrektora szkoły wraz z orzeczeniem o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Orzeczenie ma moc decyzji administracyjnej wyłącznie dla dyrektora, nakładając na niego obowiązek zorganizowania dla ucznia kształcenia specjalnego w tej formie. Nie ma takiej mocy administracyjnej dla rodziców.
• Nie ma żadnych przepisów prawnych nakładających - na pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego, bez względu na rodzaj i stopień jego niepełnosprawności - obowiązek korzystania z orzeczenia do czasu na jaki zostało ono wydane przez PPP.
• Decyzja w sprawie rezygnacji z tych zajęć dla dziecka 19-letniego należy wyłącznie do rodziców/prawnych opiekunów. Wystarczy więc, że powiadomią oni szkołę, iż w związku z ustaniem obowiązku szkolnego i obowiązku nauki rezygnują z kontynuacji udziału ich dziecka w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych.
• Żaden przepis prawa oświatowego nie reguluje formy takiego powiadomienia. W tej sprawie należy odwołać się do zapisów w statucie szkoły, w którym winny być określone formy kontaktów z rodzicami i składania przez nich wszelkich usprawiedliwień oraz oświadczeń.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz. U. z 2013r., poz. 529)
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W oparciu o jakie przepisy prawne działają klasy profilowane?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie kwalifikacje powinien posiadać członek zespołu orzekającego w niepublicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej?Chodzi raczej o pedagoga, ponieważ psycholog, lekarz czy logopeda to raczej jasne.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy Przedszkole niepubliczne może otrzymać 100 % dotacji? Nasze przedszkole niepubliczne powstało rok temu, gmina ma wyłącznie tylko jedno przedszkole publiczne i nasze niepubliczne, na wiosnę nie ogłoszono przetargu o dotację 100%. Rodzice, gdy dowiedzieli się, że w naszym przedszkolu nie ma złotówki napisali petycje do Rady Gminy w miesiącu sierpniu, Rada która zebrała się we wrześniu jest przychylna do przekazania 100% dotacji, do naszego przedszkola uczęszcza 30 dzieci. Rada Gminy nie wie w jaki sposób prawny przekazać dla dzieci dotację w 100% od miesiąca października i jak załatwić to od strony prawnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Organ prowadzący ma zamiar utworzenia zespołu szkół poprzez połączenie szkoły podstawowej z gimnazjum. Jaka jest procedura realizacji tego zamierzenia? Czyje opinie musi uwzględnić organ prowadzący? Czy kurator wyraża zgodę na utworzenie zespołu, czy tylko opiniuje? Czy organ prowadzący musi rozpisać konkurs na dyrektora zespołu, czy może powierzyć obowiązki? Jak wygląda ewentualny konkurs na dyrektora-chodzi o przedstawicieli rodziców i nauczycieli-z obu rad, czy wspólny kandydat? Proszę o udzielenie szczegółowej informacji wraz z podaniem podstawy prawnej.
- Czy dyrektor prowadzący publiczną szkołę podstawową jako osoba fizyczna może zatrudnić nauczyciela nieposiadającego kwalifikacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe