Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pytałam o zerowke na dwie zmiany. W związku z państwa odpowiedzią mam pytanie w jaki sposób mam utworzyć dwa oddziały? gdzie to zgłosic? Jest to grupa 5-6 latkow. Moze mają Państwo jakieś wzory pism? Proszę o podanie krok po kroku w jaki sposób mam to zrobić. Bardzo zależy mi na szybkiej odpowiedzi.
Przepisy oświatowe nie dają możliwości działania jednego oddziału przedszkolnego z podziałem na dwie grupy działające w różnych godzinach w tych samych dniach, dlatego dyrektor powinien utworzyć dwa odrębne oddziały, z których każdy rozpoczyna i kończy zajęcia – w tym realizujące podstawę programową - o swoich godzinach, zgodnie z organizacją pracy placówki określoną w statucie (art. 102 ust. 1 pkt 9, art. 172 ust. 3 PO). Każde dziecko będzie przypisane do jednego oddziału przez dyrektora, jeśli nie dokonano tego na etapie rekrutacji (wskazane jest uprzednie zasięgnięcie opinii rodziców co do preferowanych godzin nauki dziecka); do każdego z nich mogą uczęszczać zarówno 5- i 6- latki, jak i można utworzyć oddziały osobne dla każdego rocznika. Każdy odział będzie prowadzony przez nauczyciela – wychowawcę. Utworzenie dwóch oddziałów w przypadku publicznego przedszkola zamieszcza się w aneksie do arkusza organizacyjnego, który zatwierdza organ prowadzący (art. 110 PO). Natomiast w niepublicznym przedszkolu poinformowanie organu prowadzącego następuje na zasadach określonych w statucie (art. 172 ust. 3 PO).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy na prośbę rodzica, ale dla własnej informacji szkoła jest zobowiązana wydać opinię?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W klasach IV-VI szkoły podstawowej wprowadzony został dodatkowy język rosyjski w wymiarze 2 godzin tygodniowo:
- gdzie należy go wpisywać na świadectwie?
- czy co roku rodzice deklarują uczęszczanie na j. rosyjski?
- czy wliczamy go do średniej?
- czy rodzice mogą zrezygnować z uczęszczania na język w następnym roku szkolnym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem wicedyrektorem w szkole podstawowej, gdzie od dwóch lat funkcjonują, na podstawie odpowiedniego rozporządzenia, ODDZIAŁY PRZYGOTOWAWCZE dla dzieci cudzoziemskich. Oddziały te mają za zadanie przygotowanie dzieci do nauki w regularnej polskiej klasie. W naszym mieście są tylko dwie takie szkoły. Nasza szkoła była pierwsza i sama musi się przedzierać przez nieprecyzyjne w tym zakresie prawo oświatowe.
Dzieci w tych ODDZIAŁACH nie porozumiewają się w języku polskim lub porozumiewają się w mało komunikatywny sposób, który uniemożliwia im rozumienie lekcji w regularnej polskiej klasie. Dzieci przyjmowane są do tych oddziałów cały rok w zależności od tego kiedy przyjadą do Polski. Są w tych oddziałach dzieci, które zapisały się do szkoły (do tych oddziałów) np. we wrześniu ale są i takie, które przybyły do Polski i zostały przyjęte do tych oddziałów w maju. Zatem jedno dziecko może być w tym oddziale przygotowawczym np. 10 miesięcy a inne dziecko tylko miesiąc. Dla tych „dwóch” uczniów czas nauki w tym oddziale jest diametralnie różny. Jednak koniec roku szkolnego jest w tym samym czasie. Mamy 3 takie ODDZIAŁY PRZYGOTOWAWCZE: odział dla dzieci najmłodszych (i tu są dzieci z klasy 1, 2 i 3), odział dla dzieci starszych (i tu są dzieci z klasy 4, 5 i 6) oraz oddział dla dzieci najstarszych (i tu są dzieci z klasy 7, 8 i 3 klasy wygasającego gimnazjum). Tak więc w jednym oddziale znajdują się dzieci, które mają nieporównywalnie różny poziom rozumienia języka polskiego (od zerowego do względnie dobrego) i jeszcze bardziej zróżnicowany poziom wiadomości i umiejętności z zakresu różnych przedmiotów (ponieważ jedne dzieci w swoich krajach skończyły np. klasę 1 a inne chodziły do 4 klasy, której nie ukończyły a teraz w naszej szkole są w tym samym oddziale przygotowawczym. Głównym i najważniejszym zadaniem tych oddziałów jest nauka języka polskiego, jako języka obcego. Niemniej jednak realizowane są także treści z pozostałych przedmiotów, tak aby poza nauką polskiego dzieci, na tyle na ile się da, zdobywały także różnorodne wiadomości i nabywały różnorodne umiejętności. Nietrudno zrozumieć, że najważniejszą rzeczą w takim oddziale jest zachowanie atmosfery życzliwości i możliwie jak największa redukcja stresu, tak, aby dzieci nie obawiały się mówić w języku dla nich obcym, czyli po polsku. I tu jest sedno problemu. Rozporządzenie dotyczące nauki cudzoziemców w polskiej szkole mówi wiele o organizacji pracy w takim oddziale, ale nie mówi nic o ocenianiu takich cudzoziemskich uczniów, którzy znajdują się w takich oddziałach przygotowawczych, w rozporządzeniu nie ma również informacji JAKIM DOKUMENTEM POWINIEN SIĘ ZAKOŃCZYĆ DLA NICH ROK SZKOLNY. W zeszłym roku szkolnym (pierwszy rok istnienia tych oddziałów w naszej szkole) na koniec roku szkolnego Zespół Nauczycieli uczących w tych oddziałach przygotowawczych spotkał się i omówił możliwości językowe i dydaktyczne każdego dziecka a potem sporządził odpowiedni opis (rekomendację dla każdego ucznia), dając rodzicowi wskazówki, co do dalszej nauki ich dziecka. I tak jedne dzieci, zdaniem nauczycieli, mogły w przyszłym roku (czyli obecnym) kontynuować naukę w regularnej polskiej klasie X a inne powinny jeszcze raz (po wakacjach) kontynuować naukę w takim oddziale (dotyczyło to np. dzieci, które były w tym oddziale tylko miesiąc np. maj – czerwiec).
Ostatnio pojawiły się głosy, że skoro dzieci cudzoziemskie są W SZKOLE (to, że w oddziale przygotowawczym to nieistotne, bo szkoła to szkoła) to tak jak w każdej klasie nauka w danym roku szkolnym powinna się zakończyć regularnym tradycyjnym świadectwem ukończenia klasy X lub w ogóle świadectwem ukończenia szkoły. Nie jest to dla nas logiczne, bo jak może dostać świadectwo ukończenia klasy X uczeń, który nie zdążył być może poznać polskiego alfabetu. Oczywiście zawsze może nie dostać promocji, ale na jakiej podstawie? Jak można sprawdzać wiadomości np. z biologii, która była uczona w języku obcym dla ucznia i to od września a on przyszedł do oddział przygotowawczego w maju. Zasadą główną idei nauczania dzieci cudzoziemskich jest ich głęboka imersja w język polski i w polską kulturę (w tym na różnych przedmiotach). Prawdą jest, że z założenia dzieci cudzoziemskie z oddziałów przygotowawczych „tracą” rok w rozumieniu promocji, ale gdyby były od początku pobytu w szkole w polskiej regularnej klasie ich promocja też by była często niemożliwa.
Zatem GŁÓWNE PYTANIA to:
1. JAKI DOKUMENT na koniec roku szkolnego POWINIEN DOSTAĆ UCZEŃ cudzoziemski z oddziału przygotowawczego? Czy musi być to TRADYCYJNE ŚWIADECTWO (takie jakie dostają uczniowie z regularnych polskich klas)? Czy powinno / może być to ZAŚWIADCZENIE mówiące, w jakim czasie dany uczeń uczył się w tym oddziale, jakim poziomem języka polskiego dysponuje ten uczeń, ocena opisowa stopnia nabytych przez niego wiadomości, wskazanie frekwencji ucznia oraz wskazanie regularnej, polskiej klasy X, w której dany uczeń mógłby kontynuować naukę po wakacjach lub zalecenie powtórzenia takiego oddziału przygotowawczego.
Nie ukrywam, że nie wyobrażamy sobie, aby uczniowie cudzoziemscy poddawani byli takie samej ocenie jak polskie dzieci. Oczywiście można zawsze powiedzieć, że po to jest indywidualizacja podejścia do uczniów. Ale w przypadku dzieci cudzoziemskich z tych oddziałów przygotowawczych byłoby to „rozdawanie” świadectw, nawet po miesięcznym pobycie w polskiej szkole.
2. Jak wygląda prawny aspekt oceniania tych uczniów, ponieważ w rozporządzeniu o nauce dzieci cudzoziemskich w polskich szkołach nie ma o tym mowy. Czy można to zrozumieć, jako brak oceniania w ogóle, gdyż nie taki jest cel tych ODDZIAŁÓW PRZYGOTOWAWCZYCH?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel skończył studia podyplomowe grantowe i uzyskał kwalifikacje do nauczania drugiego przedmiotu). Jednak dyplomu nie przyniósł, bo tego przedmiotu nie chce uczyć. Brakuje etatu dla niego z przedmiotu wiodącego i parę godzin miał uczyć tego drugiego. Jest od sześciu lat chroniona przez ZZ. Co zrobić, jeżeli dyplomu nie przyniesie? Jeżeli przydzielić jej godziny z przedmiotu wiodącego, trzeba będzie dać zniżkę godzin innej nauczycielce. Zresztą nie zrobię tego. Jestem zdruzgotana postawą n-la, który nie patrzy na to, ze jego koleżanka możne nie mieć etatu. Czy jest jakaś podstawa prawna związana ze studiami grantowymi, która mówi o tym, że po skończeniu takich , nauczyciel ( jeżeli jest taka potrzeba) powinien nauczać przedmiot na który zdobył kwalifikacje. I jak długo ZZ mogą chronić jednego pracownika?
- Jako szkoła publiczna podlegamy przepisom o kontroli zarządczej. Naszym obowiązkiem jest prowadzenie dokumentacji kontroli zarządczej. O jakiego typu dokumentację chodzi?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe