Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pytanie dotyczy sytuacji uczennicy z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym chodzącej do szkoły powszechnej. W przyszłym roku dziewczynka kończy 18 lat. Miała wydłużony czas edukacji odpowiednio o 1 rok w pierwszym etapie i o 2 lata w drugim. Czy dziewczynka może uczęszczać do naszej szkoły do 20. roku życia – zgodnie z § 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym? Jakie kroki powinny być podjęte przez rodziców i szkołę, by umożliwić jej uczęszczanie do szkoły w przyszłym roku?
Zagadnienie nauki ucznia niepełnosprawnego w szkole podstawowej regulują dwa rozporządzenia. Treść pytania jest niejasna, czy chodzi o dodatkowe lata nauki ponad 11 lat w szkole podstawowej. Obowiązujące przepisy dopuszczają naukę w szkole podstawowej przez 11 lat, a więc po wydłużeniu pierwszego etapu edukacyjnego (3 klasy) o 1 rok oraz drugiego etapu edukacyjnego (5 lat) o 2 lata, na zasadach określonych w § 5 ust. 1 pkt 1 i § 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2019 r., poz. 639 ze zm.). Jeśli więc sytuacja dotyczy tego, że uczennica w bieżącym roku szkolnym kończy 10. rok nauki w szkole podstawowej, to jeszcze przez jeden rok szkolny może uczęszczać do szkoły z tytułu wydłużenia na podstawie podjętej uchwały rady pedagogicznej; w takiej sytuacji rodzice i szkoła nie muszą podejmować dodatkowych działań.
Gdyby natomiast w tym roku szkolnym uczennica kończyła 11. rok nauki w szkole podstawowej, to zastosowanie będzie miał § 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2020 r., poz. 1309), zgodnie z którym kształcenie uczniów niepełnosprawnych może być prowadzone do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym uczeń kończy 20. rok życia – w przypadku szkoły podstawowej. Ponieważ wskazany przepis nie określa żadnych szczegółowych zasad trwania nauki w szkole podstawowej dłużej niż w 8 klasach, należy przyjąć, że wystarczające jest złożenie wniosku przez rodzica oraz jego rozpatrzenie przez dyrektora jako przedstawiciela szkoły (art. 68 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2021 r., poz. 1082). Natomiast w razie wątpliwości, zwłaszcza wobec braku orzecznictwa w tej sprawie, warto także zwrócić się o interpretację do kuratora oświaty, jakie działania – z powodu braku regulacji w tym zakresie – powinni podjąć rodzice oraz szkoła.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy od września 2010 r będą obowiązywały nowe arkusze ocen?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń obecnie klasy II zawodowej, kształcący się w szkole specjalnej (niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim) może kontynuować nadal naukę w klasie III w szkole dziennej, jeśli kończy w grudniu 2016 roku 24 lata ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy frekwencja w „zerówce” poniżej 50% z powodu częstych chorób dziecka nie skutkuje automatycznie odroczeniem obowiązku szkolnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkoła prowadząca dziennik elektroniczny może zgodnie z rozp. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji prowadzić w nim zajęcia specjalistyczne, tworząc odpowiednie grupy zajęciowe w dzienniku?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka przedmiotu w czerwcu zwróciła się z pismem, aby w planie zajęć klasy II ująć dodatkową godzinę języka polskiego (czyli 5). Prośbę uzasadnia poślizgiem realizacji podstawy programowej (pismo podpisali rodzice uczniów). W związku z tym, czy mogę zwiększyć temu oddziałowi liczbę godzin j. polskiego, czy mogę zamieścić tę godzinę w planie oraz czy mogę uznać, że w ten sposób nauczycielka będzie realizować jedną godzinę z Karty Nauczyciela?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe