Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Realizowanie podstawy programowej w sytuacji zdalnego nauczania. Jak to robić?
Na podstawie § 1 i 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r., poz. 493 ze zm.) dyrektor miał obowiązek zorganizowania nauki zdalnej prowadzonej od dnia 25 marca 2020 r. Przepisy ogólnie zobowiązują dyrektora do: przekazania uczniom, rodzicom i nauczycielom informacji o sposobie i trybie realizacji zadań tej jednostki w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania; koordynowania współpracy nauczycieli z uczniami lub rodzicami; ustalenia we współpracy z nauczycielami tygodniowego zakresu treści nauczania do zrealizowania w poszczególnych oddziałach klas; ustalenia we współpracy z nauczycielami, sposobu monitorowania postępów uczniów oraz sposobu weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów, w tym również informowania uczniów lub rodziców o postępach ucznia w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach; powinien ustalić warunki i sposób przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego oraz warunki i sposób ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania w przypadku wniesienia zastrzeżenia do trybu ustalenia tej oceny; ustalić sposób dokumentowania realizacji zadań jednostki systemu oświaty; wskazać we współpracy z nauczycielami, źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć, w tym materiały w postaci elektronicznej, z których uczniowie lub rodzice mogą korzystać; zapewnić każdemu uczniowi lub rodzicom możliwość konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia oraz przekazać im informację o formie i terminach tych konsultacji; ustalić z nauczycielami potrzebę modyfikacji odpowiednio zestawu programów wychowania przedszkolnego i szkolnego zestawu programów nauczania (programy te muszą uwzględniać obowiązek realizacji podstawy programowej); ustalić zasady zaliczania zajęć poprowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu kształcenia do wymiaru godzin poszczególnych zajęć realizowanych przez nauczyciela. Ponadto nie uległy zmianie ramowe plany nauczania stanowiące załączniki m.in. do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2019 r., poz. 639). Reasumując, w czasie nauki zdalnej nie zmniejszyła się ogólna liczba godzin zajęć szkolnych, choć w praktyce są one skrócone z zajęć po 45 minut do zajęć krótszych, ustalonych przez dyrektora (na co wpływ powinna mieć forma prowadzenia zajęć, zasady bhp korzystania z urządzeń elektronicznych przez uczniów i nauczycieli), a zmniejszeniu mógł ulec jedynie tygodniowy zakres treści nauczania oraz ewentualnie dni lub godziny prowadzenia zajęć. Ponadto szkoły i przedszkola nie zostały zwolnione z realizacji podstawy programowej, co dyrektor ma obowiązek uwzględnić ustalając zasady organizacji nauki zdalnej, które są indywidualnie dostosowywane do sytuacji danej jednostki oświatowej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole opracowuje się tylko dla dziecka 6-letniego, realizującego roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne, czy również dla dziecka 5-letniego skoro ma prawo rozpocząć naukę w szkole w wieku 5 lat.? Czy diagnozę przedszkolną należy przeprowadzić dla dzieci 5- i 6-letnich?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Kiedy będzie można się spodziewać propozycji planu nadzoru na nowy rok szkolny?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor i wicedyrektor placówki może dokonać obserwacji zajęć? Dyrektor i wicedyrektor nie są na stanowisku pedagogicznym. W placówce jest zatrudniony kierownik nadzoru pedagogicznego w zastępstwie za dyrektora nie będącego nauczycielem.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jaki jest wymiar zatrudnienia specjalistów w szkole liczącej 70 uczniów?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jestem "młodym dyrektorem". Moja wątpliwość dotyczy wszelkich - gotowych dzienników szkolnych. Proszę o informacje: czy mogę opracować sama dziennik i jaka jest procedura jego zatwierdzenia? np.: "Zajęć i czynności nauczyciela", w którym będą rozliczane godziny z art. 42 ust.2 pkt 2 KN. Chciałabym w nim uwzględnić - osobno np.: pracę z uczniem zdolnym, mającym trudności w nauce, koła zainteresowań, zajęcia opiekuńczo-wychowawcze (zajęcia świetlicowe).
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe