Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Rodzice ucznia dostarczyli do szkoły orzeczenie o kształceniu specjalnym dla dziecka. Szkoła zorganizowała kształcenie dziecka oraz stosowną dokumentację głównie w oparciu o zapisy ww. orzeczenia. Po kilku miesiącach rodzice złożyli w szkole pismo z informacją: "...z dniem dzisiejszym wycofujemy orzeczenie nr.... i prosimy o zwrot przedmiotowej dokumentacji związanej z tym orzeczeniem". Co w praktyce taki stan prawny oznacza dla szkoły? Czy szkoła może zaprzestać prowadzenia np. zajęć rewalidacyjnych wynikających z treści orzeczenia, które dotychczas były organizowane dla takiego ucznia? Jakie dokumenty szkoła musi i może zwrócić rodzicom w związku z taką ich deklaracją, a które dokumenty powinny/mogą pozostać w szkolnych zasobach?
Podstawą organizowania przez szkołę kształcenia specjalnego dla ucznia jest orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego - wydane przez Zespół Orzekający Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej – przekazane przez rodziców szkole. Jeśli rodzice wycofują powyższe orzeczenie jest to jednoznaczne z tym, że rezygnują z kształcenia specjalnego, jakie przysługuje ich niepełnosprawnemu dziecku. Dla szkoły oznaczą to, iż:
- Uczeń nie może być w szkole traktowany jak dziecko niepełnosprawne.
- Nie przysługują mu już zajęcia rewalidacyjne – zaprzestaje się ich prowadzenia.
- Zaprzestaje się realizacji Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego, jaki był opracowany dla tego ucznia (IPET).
- Uczniowi przysługuje korzystanie na terenie szkoły odpowiedniej dla niego formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej - o ile nauczyciel, rodzic lub sam uczeń o nią zawnioskuje.
- Rodzicom należy oddać następujące dokumenty: orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz kopię IPET – o ile o to zawnioskują.
W szkole powinna pozostać kopia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oraz oryginał IPET. Warto uświadomić rodzicom to wszystko, o czym mowa powyżej.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 7 sierpnia 2015r. poz.1113)
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Bardzo proszę o poradę odnośnie prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania. W arkuszu ocen ucznia jest do wypełnienia wiersz: Imiona i nazwiska rodziców. Co wpisać w tym wierszu w następującym przypadku: dziecko uczęszcza do klasy I, biologiczny ojciec dziecka jest po rozwodzie z matką, nie utrzymuje kontaktu z dzieckiem od 3 miesiąca życia, matka nie ma informacji o miejscu zamieszkania ojca, ojciec ten nie jest pozbawiony praw rodzicielskich. Matka dziecka zawarła związek małżeński z innym mężczyzną, który nie ma sądownie przyznanych praw rodzicielskich do tego dziecka. Czy w ww. wierszu wpisać imię i nazwisko ojca biologicznego bez adresu zamieszkania, czy ojca z drugiego małżeństwa, który obecnie wychowuje dziecko?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od tego roku szkolnego oddziały gimnazjalne zostały włączone do szkoły podstawowej, którą kieruję drugi rok. Podczas rady klasyfikacyjnej jeden z nauczycieli gimnazjum klasyfikował troje uczniów, którzy mieli frekwencję na zajęciach w I semestrze ok.30%.Wcześniej wysyłałam do wszystkich nauczycieli rozporządzenie dotyczące klasyfikowania,przepisy prawa oświatowego oraz zapisy w statucie szkoły.Wszyscy jednomyślnie zagłosowali za przystąpieniem tych i innych uczniów do egzaminów klasyfikacyjnych.Niestety Nauczyciel uczący te dzieci wstrzymał się od głosu i powiedział,że nie zrobi egzaminu klasyfikacyjnego, ponieważ on ma prawo klasyfikować uczniów.W związku z tym,że mamy dużo takich dzieci wszyscy stwierdzili,że nie możemy robić wyjątków i postępujemy z godnie z prawem. Bardzo proszę o radę ,co w tej sytuacji jako dyrektor mam zrobić. Planuję wystosować pismo do tegoż nauczyciela z prośbą o wyznaczenie terminu egzaminów, ewentualnie później ponaglenie i kolejne konsekwencje. Proszę o radę i podstawę prawną oraz wzór pisma.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 1. Czy zapis „ Dostosowanie warunków i formy sprawdzianu przeprowadzanego na zakończenie szkoły podstawowej” jest w przypadku dostosowań maturalnych jakkolwiek istotny? Czy to oznacza, że na tej podstawie dostosowanie dotyczy tylko i wyłącznie egzaminu szkoły podstawowej czy również innych egzaminów zewnętrznych, w tym maturalnego?
2. Dlaczego i na jakiej podstawie wśród niektórych opinii widnieje zapis o dostosowaniach tylko dla SP, a w innych jest zarówno wpis o egzaminie maturalnym, egzaminie zawodowym, egzaminach zewnętrznych. Skąd istnieje taka rozbieżność? Porównujemy opinię dwóch uczniów, którzy mają zdiagnozowane specyficzne trudności w uczeniu się, identyczne wskazania dla szkoły, rodziców, rozwój intelektualny na podobnym poziomie, opinia wydana jest w V klasie SP, a jeden uczeń otrzymuje dostosowanie tylko na egzamin w szkole podstawowej, inny na każdym egzaminie. Zastanawiamy się jak ten zapis traktować.
3. Czy szkoła może wydłużyć czas uczniom, posiadającym opinię o dysleksji, jeśli w komunikacie CKE nie ma inf. o wydłużeniu czasu dla osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się? I na jakiej podstawie?
4. Czy dostosowania maturalne, zgodne z CKE – „zaznaczenie D” na arkuszu maturalnym odbywa się na podstawie zapisu „ Dostosowanie warunków i formy sprawdzianu przeprowadzanego na zakończenie szkoły podstawowej i innych egzaminów zewnętrznych zgodnie z wytycznymi CKE”, czy rozpoznania w diagnozie?
5. Czy w przypadku, kiedy nie ma zapisu „Dostosowanie warunków i formy sprawdzianu przeprowadzanego na zakończenie szkoły podstawowej i innych egzaminów zewnętrznych zgodnie z wytycznymi CKE lub zapis dotyczy tylko SP, a w opinii znajduje się opis zaburzonej grafii pisma, zaburzeń percepcyjno-motorycznych to czy możemy przydzielić uczniowi, np. komputer i potraktować ucznia, jako ucznia z zaburzoną grafią.
6. Czy powyższe informacje są gdzieś uregulowane w Ustawie?
W przypadku naszej szkoły, duża część uczniów, posiada opinię uzyskaną w szkole podstawowej, więc przy zapisie dotyczącym egzaminu tylko dla SP, musielibyśmy kierować wszystkich uczniów na powtórzenie badań, gdzie zapis „Dostosowanie warunków i formy sprawdzianu przeprowadzanego na zakończenie SP i innych egzaminów zewnętrznych”, dopiero uprawniałby ucznia do otrzymania dostosowania na maturze.
Proszę o pomoc i rozwianie powyższych wątpliwości.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rodzic z Ukrainy zapisał dziecko do klasy 3 i napisał rezygnacje z uczęszczania uczennicy na religię. Czy szkoła musi zabezpieczyć uczennicy inne zajęcia? Co należny zapisać na świadectwie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy rodzice ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego mogą zrezygnować z zajęć rewalidacyjnych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe